Annons

Slutarproblem på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ibland samma problem med min S2.
Detta beror då på att det är glapp mellan objektivet/kameran. Detta gör att bländaren inte fungerar som den skall och bilderna blir mycket mörka för tydligen så blir det bländare 32 då inte kontakterna sitter so de skall.
MVH Jago
 
Tack för tipset, mitt objektiv verkar inte glappa men är det så att man inte ens kanske märker glappet?
 
canona skrev:
Läste på nikonians.org att det är en del kameror som har haft slutarproblem, en del får halva bilder och resten svart, en del får helt svarta.
[/B]

Jag har, om inte jätteproblem, så erfarenheter av slutarproblemet som resulterar i övredelen av bilden blir svart. Snabba fotosekvenser i single-shot mode tycks ha något med det att göra, men det kommer endast då och då och är svårt att reproducera. Är dock irriterande när man sumpar en kanonbild pga det. Väntar fortfarande på svar från butik om det är ett garantiärende el inte (är det ett firmware-problem lär inte ett nytt hus göra någon skillnad).

Tror dock inte du lider av samma problem om allt blir svart för dig.

Har du hört vad andra har gjort åt saken, alt. kanske om Nikon har kommenterat det?
 

Bilagor

  • d70-shutter-problem400.jpg
    d70-shutter-problem400.jpg
    14.3 KB · Visningar: 339
Har också fått EN bild som ovan, och det var i samband med att jag tog en längre snabb serie bilder. Dock en bild av kanske 4000. Jag tror det kan vara spegeln som inte riktigt hänger med ibland och helt enkelt är i vägen under exponeringen.
 
krisen skrev:
Har också fått EN bild som ovan, och det var i samband med att jag tog en längre snabb serie bilder. Dock en bild av kanske 4000. Jag tror det kan vara spegeln som inte riktigt hänger med ibland och helt enkelt är i vägen under exponeringen.

Precis, något med synkroniseringen av mekaniken, som isåfall borde kunna avhjälpas med en framtida firmware-uppdatering. Hur ofta det uppkommer beror nog mycket på hur ofta man tar snabba sekvenser. Körde du i single-shot mode när du fick din knasbild?

Men OM det är ett fysiskt problem i kameran så vore det trist att inte ha meddelat det till butiken före garantitiden utlöper.

Jag tycker det är lustigt att Nikons support-forum inte nämner det.
 
Flq skrev:
Precis, något med synkroniseringen av mekaniken, som isåfall borde kunna avhjälpas med en framtida firmware-uppdatering. Hur ofta det uppkommer beror nog mycket på hur ofta man tar snabba sekvenser. Körde du i single-shot mode när du fick din knasbild?

Men OM det är ett fysiskt problem i kameran så vore det trist att inte ha meddelat det till butiken före garantitiden utlöper.

Jag tycker det är lustigt att Nikons support-forum inte nämner det.

Jag kommer tyvärr inte ihåg, jag brukar dock som oftast ha seriebildtagning inställt (ej singelshot alltså). Ser inte riktigt meningen med singelshot faktiskt om nu inte kameran kör burst på 10fps eller så.
 
Ralph L skrev:
Det behöver inte betyda ett skit faktiskt. Det är väldigt vanligt att manualer och kameror kommer löst. Tillverkarna vill spara tid och skickar därför bruksarna separat istället för att lägga ner dem i varenda kartong. Dessutom kanske Nikon hade slut bruksar men skickade kamerorna i alla fall, då det är rätt onödigt att en bruks ska uppehålla kameran.

Jepp - när jag beställde min 300D + 18-55 fick jag hem en lådda där det klart och tydligt stod att det var frågan om 300D Kit inkl. objektiv. Men nått objektiv fanns det inte i lådan. Ringde och påpekade och fick objektivet hem i posten på några dagar. Sånt händer, sa dom i butiken.
 
Highweiss skrev:
Jepp - när jag beställde min 300D + 18-55 fick jag hem en lådda där det klart och tydligt stod att det var frågan om 300D Kit inkl. objektiv. Men nått objektiv fanns det inte i lådan. Ringde och påpekade och fick objektivet hem i posten på några dagar. Sånt händer, sa dom i butiken.

Synd att det ska bli så, men enda chansen för återförsäljaren att gardera sig helt är att kolla igenom varenda kartong före den skickas så att allt stämmer. Undrar hur många som gör så... :)
 
När min D70 var ett dygn gammal dök det upp ett problem: när jag tog en bild blev det svart i sökaren, och visst, det bör det ju bli, men det fortsatte att vara svart i sökaren efteråt...
Bild blev det i alla fall, och om man tryckte av en gång till så såg man genom sökaren igen.

Antar att det var spegeln som fastnade, och lossnade om man tryckte av igen?

Som tur var hade de en D70 till i butiken så jag kunde byta.



Ungefär som i bilden nedan såg det ut i sökaren. :D
 

Bilagor

  • svart.gif
    svart.gif
    496 bytes · Visningar: 256
Har nu kanske tagit ca 200 bilder, ibland blir det bara svart(inte jätteofta), slutaren låter men ibland undrar jag om det kan vara det att den tar själva bilden, slutaren löser ut men att om kameran tycker ljusvärdet är för lågt, att den då "gör" en svart bild av det?

Det verkar ju ändå ganska vanligt att slutaren faktiskt låser sig på nåt sätt.

Har tagit seriebilder och det varkar ha funkat bra.
 
Låter ju jättekonstigt det där Viktoria. En gång är ingen gång brukar man säga men du skriver att det hänt flera gånger.. Jag har fotat i alla möjliga och omöjliga ljussituationer med min D70 och inte en enda gång upplevt det du beskriver. Jag skulle inte acceptera det där om jag var du. Sen ljudet du beskriver. Min kamera är knäpptyst.. hur jag än vrider och vänder på den! Reklamera!
 
Som sagt...

acceptera inte denna kamera. Den har defekter. Närmar mig 3000 bilder och inte en, (1), enda har blivit svart. Inte rasslar det om kameran heller. Lämna tillbaka!
 
Har du upplevt att flera bilder av ca 200 blir kassa så är det ju självklart att kameran ska tillbaka...
 
Tack för alla inlägg. Killen i affärn lovade att kolla upp med en reparatör om vad ljudet kan vara, hoppas jag får nåt svar där. har ingen lust att lämna in kameran och vänta i veckor:-(. Kan man kräva ny kamera eller måste man acceptera att den lämnas för service?

Fick lyssna på en annan Nikon D70 i affärn och den lät lite grann men det är ju svårt att höra i en affär med massa annat ljud.

Återkommer med mer info om vad som händer.
 
canona skrev:
Tack för alla inlägg. Killen i affärn lovade att kolla upp med en reparatör om vad ljudet kan vara, hoppas jag får nåt svar där. har ingen lust att lämna in kameran och vänta i veckor:-(. Kan man kräva ny kamera eller måste man acceptera att den lämnas för service?

Fick lyssna på en annan Nikon D70 i affärn och den lät lite grann men det är ju svårt att höra i en affär med massa annat ljud.

Återkommer med mer info om vad som händer.

Det som jag kan tänka mig KAN låta är sensorn som avgör ifall kameran hålls vertikalt eller horisontellt. Det bör bestå av en liten metallkula och kanske kan höras en aning om man lyssnar riktigt noga.
 
Ljudet komer när jag vänder eller skakar kameran, ljudet är inte jättehögt och det låter lite fjädrande,ljudet avtar efter ca 2-3 sek.

Har du oxå det ljudet Christian?
 
Svårt att beskriva ljud :)
Min kamera låter lite när jag vänder och vrider på den men det är väldigt svaga ljud, inget som skulle höras i en butik. Sen är det ju många ljud som är "normala" som Christian säger, orienteringssensorn kan låta, fjädern som håller blixten, halsremmen som slår i mot plasten i skalet osv
MEN...
Jag har tagit mer än 8000 bilder med min D70 och INGEN har haft något slutarrelaterat problem, det skulle jag absolut inte acceptera.

Tror tyvärr du måste låta butiken reparera kameran om det är det dom erbjuder, men fråga om det går att häva köpet.
 
ANNONS