Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid Accent MX-V 35mm plastkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Min jakt efter en Småbilds-Holga med vignettering, dålig skärpa (främst i kanter och hörn), överstrålning etc, fortsätter. Hittade denna på Tradera och köpte den för 25 kr, en fixfocus plastkamera med (förmodad) plastlins 50mm/6,0 och namnet Accent MX-V. Kameran har fyra bländarinställningar 16 (mycket sol), 11 (sol och x-synkr), 8 (halklart) och 6 (molnigt). Det är en specialbländare med ett minskande avlångt hål som förskjuts i 4 lägen (ska bli intressant att se bokehn av det?). En slutartid finns och som jag upplever det när jag tittar genom optiken och filmluckan öppen är det 1/100 som på Holgan, Lomo Fisheye och Teica Action-Cam) men kanske någon här vet exakt vilken tiden är? Då skulle jag slippa att testa själv innan jag går ut och fotar med den.

Bilagor

• pict0204.jpg
    pict0204.jpg
    49.5 KB · Visningar: 487
Kameran har också trådutlösargänga i avtrycket och stativgänga i botten. Förstår inte vitsen med det om den enda tiden är 1/100? Kanske finns B-läge men jag hittar ingen ratt att ändra tiden med någonstans? Någon som kanske vet bättre?

Billigt sätt för tillverkaren att få den att se mer avancerad ut? Jag tror att alla plastkameror jag har haft har haft stativgänga. Trådutlösaruttaget känns mer ovanligt dock.

Kameran ligger väldigt fint i handen, motljusskydd är inbyggt med den djupt liggande linsen och en riktig filmlucka med gångjärn finns. Dock bara framdragning med plasthjul som på Holgan men avtrycket är helt rätt placerat där pekfingertoppen hamnar. Filmplanet går i en kraftigt välvd bana (mera böjning än på Lomo-Fisheye faktiskt) och det bådar ju gott med tanke på de förväntade optiska egenskaperna. Blir det för skarpt i kanter/hörn skulle man nog kunna modifiera så att filmen löper mera plant som jag ser det men då får man också karva bort lite av de välvda tryckstripsen som sitter på bakluckan.

En liten fråga bara. "Optical Color Lens"? Var det annorlunda optiska egenskaper i gluggarna innan färgfilmen kom, eller står det så för att det ska se häftigt och bra ut?

bullen_ skrev:
En liten fråga bara. "Optical Color Lens"? Var det annorlunda optiska egenskaper i gluggarna innan färgfilmen kom, eller står det så för att det ska se häftigt och bra ut?

På denna kamera är det nog för att det ska låta avancerat och häftigt. Men när antireflexbehandlingen förbättrades på 50,60-talet och färgåtergivningen därmed också förbättrades och blev mera mättad började man lägga Color- framför optikernas namn. t.ex klassiska Color-Skopar eller Color-Apotar, Color-Solinar etc.

Auto-Fixfocus låter också avancerat men avståndet är ju fixerat på en enda inställning (brukar var 3-5m ca) och kan allstå inte ändras. Simplare kan det inte bli:)

Senast ändrad:
Just det Nils. Kom att tänka på att du frågade efter bilder från min spanska Werlisa, på tal om småbildsholga. Körde en rulle Ektachrome 400x EPL i c41, och nästan allt blev hopplöst underexponerat. Men några bilder finns och dem ska jag scanna så fort killen jag assar kommer tillbaks med tangentbord och ritbräda till sin dator...

MattiasL skrev:
Just det Nils. Kom att tänka på att du frågade efter bilder från min spanska Werlisa, på tal om småbildsholga. Körde en rulle Ektachrome 400x EPL i c41, och nästan allt blev hopplöst underexponerat. Men några bilder finns och dem ska jag scanna så fort killen jag assar kommer tillbaks med tangentbord och ritbräda till sin dator...

Ska bli kul att se hur de blir! Tar en film i morgon och testar min Accent. Får prova med alla bländarinställningar för samma motiv och se vilket ljusvärde min exp.mätare visar och då ska man ju lätt kunna räkna ut vilken tiden är efter den bländarinställning som ger ett normalt negativ. Har sökt på nätet men inte hittat någonting om denna kamera.

Graal skrev:
På denna kamera är det nog för att det ska låta avancerat och häftigt. Men när antireflexbehandlingen förbättrades på 50,60-talet och färgåtergivningen därmed också förbättrades och blev mera mättad började man lägga Color- framför optikernas namn. t.ex klassiska Color-Skopar eller Color-Apotar, Color-Solinar etc.

Det var också ett försäljningstrick. Jag tror att det var Voigtländer som började med "color-" när de startade med antireflexbehandling. Sedan hängde Agfa på. Agfa hade först en cirkel med en punkt i, som symbol för antireflexbehandlade objektiv.

Denna "Accent MX-V" plastkamera har säkert inte antireflexbehandling, vilket vore fördyrande när det ändå bara gäller en enda lins.

"MX-V" är förstås lånat från slutarnas märkning för blixtsynk och självutlösare. Har denna kamera blixtsynk, så är det nog bara X. Tvivlar på att den har självutlösare.

Borde man inte kunna mäta slutartiden med hjälp av en kamera med känd slutartid samt en blixtljusmätare?

Jag tänker mig att man riggar upp kameran framer en difus ljus grej och sätter blixtljusmätaren där filmen är. Ställer in samma bländare på de båda kamerorna och trycker av en bild på varje kamera och jämför de uppmätta värdena.

ANNONS
Götaplatsens Foto