Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Slutartid på D50

Produkter
(logga in för att koppla)

djamski

Ny medlem
Hej!
Jag har ingen manual till min d50 och undrar var man ställer in slutartiden i menyn, och under vilken funktion osv..

Tack på förhand.

Om du kör den på manuell (Vilket jag alltid gör) Så är det det där hjulet till höger om sökaren som du vrider på utan att du ställer in något!

Om du börjar trycka in andra knappar så blir den till annat, men om du inte rör något utan bara rattar på den så är det den :)

tack så mycket! problemet är bara att det är någon inställning som gör att allt är blått på bilderna när jag har manuell. hur har du dina inställningar?

Då går du in i menyn ---> och trycker dig fram till menyn med en bild på en kamera, där hittar du en del som heter vitbalans. Där kan du ändra!

T.ex. glödlampa inomhus osv =)

Taka skrev:
Om du kör den på manuell (Vilket jag alltid gör) Så är det det där hjulet till höger om sökaren som du vrider på utan att du ställer in något!

Om du börjar trycka in andra knappar så blir den till annat, men om du inte rör något utan bara rattar på den så är det den :)

Eller S, shutter priority (slutarprioritering). Du ändrar slutartid precis som i M-läget med hjälp av tumhjulet t.h. I S-läget får du bländarautomatik, kameran väljer en bländare själ. I M-läget måste du välja både slutartid och bländare själv för korrekt exponering. Bländaren ändrar du i det fallet genom att hålla nere den högra knappen mellan den lilla displayen och utlösaren (det står +/- och en liten bländare är avbildad intill) och samtidigt ratta på tumhjulet. När du kollar i sökaren så kommer du att se en horisontell "stapel" med plus och minus. Det är exponeringen. Mitten är den exponering som kamerans automatik anser vara den rätta. T.h. är minus och t.v. är plus.

djamski skrev:
tack så mycket! problemet är bara att det är någon inställning som gör att allt är blått på bilderna när jag har manuell. hur har du dina inställningar?

Låter ju jättekonstigt, att du kör i M-läge borde ju inte innebära att vitbalansen är inställt tokigt. Iofs, du kanske har råkat ändra den vid ett tidigare tillfälle vilket inte spelar någon roll när du fotar i Auto-läget eller något av övriga förinställda program. Gör som David tipsar. Eller så trycker du in knappen t.v. om displayen där det står WB och rattar på tumhjulet. Du ser då de olika vitbalansinställningarna i kontrolldisplayen uppe på kameran. Det sättet är lättare än att gå via menyn. Auto brukar vara att föredra men prova gärna de andra inställningarna för vitbalans.

Lycka till!

Alltså, är det ovanligt att man kör sina kameror helt manuellt? För mig finns typ inget annat alternativ. Jag har aldrig använt mig av de programmen som finns, varken på min D50 eller min Canon kompakt!

tack för de vänliga svaren, jag har förstått nu och provat båda alternativen både S och M! supergött! undrar om det finns självutlösare också? lika bra att ta allt på en gång... ;)

David:
Det finns absolut tillfällen då jag kör manuellt, men största delen av tiden är det A - läget som gäller för mig. Detta för att snabba upp själva fotograferandet och ändå ha koll på skärpedjupet.

Anna:
Om du vill kika i en manual kan du hitta en version här

djamski skrev:
tack för de vänliga svaren, jag har förstått nu och provat båda alternativen både S och M! supergött! undrar om det finns självutlösare också? lika bra att ta allt på en gång... ;)

Till vänster om där du trycker på kameran finns det en liten grön prick, bakom den finns det en knapp med en symbol som liknar Quicktime symbolen, där trycker du för självutlösare.

Jag har dock bara testat, inte använt mig av (Använder aldrig självutlösare)

blixa skrev:
David:
Det finns absolut tillfällen då jag kör manuellt, men största delen av tiden är det A - läget som gäller för mig. Detta för att snabba upp själva fotograferandet och ändå ha koll på skärpedjupet.

Anna:
Om du vill kika i en manual kan du hitta en version här

På D50 är det ju nästan helt omöjligt att ta bilder i något av autolägena, eftersom du inte har kontroll på exponeringen. P om inte skärpedjupet är viktigt, S om jag använder blixt, A då jag vill ha koll på skärpedjupet och M vid långa exponeringar och sportbilder med relativt konstanta ljusförhållanden.

djamski skrev:

Du kan med knappen som David beskriver trycka en gång för självutlösare, två gånger för tråd-/fjärrutlösare+tid och tre gånger för tråd-/fjärrutlösare utan tidsfördröjning. I menyn kan du ställa vilken tid du vill ha, 2/5/10/20 sekunder.

ANNONS
Götaplatsens Foto