Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Slutartid vid blixtanvändning (D80,D70m.m.)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte upplevt de problem du beskriver med D80. De inställningar du hittar i menyn gäller förstås enbart långsamaste slutartid. Om ljuset utomhus är så ljust att kameran behöver en kortare slutartid så ställer kameran automatiskt en kortare slutartid ner till 1/200 som är den snabbast synktiden med den inbyggda blixten.

Upplever du att delar av bilden blir utfrätta och slutartiden som kameran valt är långsammare än 1/200 (tex 1/60) så kan du alltid exponeringskompensera ner något steg.

Mfrisk skrev:
Jag har inte upplevt de problem du beskriver med D80. De inställningar du hittar i menyn gäller förstås enbart långsamaste slutartid. Om ljuset utomhus är så ljust att kameran behöver en kortare slutartid så ställer kameran automatiskt en kortare slutartid ner till 1/200 som är den snabbast synktiden med den inbyggda blixten.

Upplever du att delar av bilden blir utfrätta och slutartiden som kameran valt är långsammare än 1/200 (tex 1/60) så kan du alltid exponeringskompensera ner något steg.

Han vill inte göra manuella inställningar, jag tror han har koll på detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto