Annons

Slutartid vs brännvid på DSLR med förstoring 1.6 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Fick idag hem min efterlängatde Eos 400D =)

Har tidigare fotat analogt under en herrans massa år, men aldrig haft ekonomi till en DSLR utan hållt mig med enklare digitalkameror.

Nåväl...en tumregel man brukar nämna i sammanhanget teleobjektiv är juh följande:

I de flesta situationer kan man klara att handhålla en slutartid på ungefär samma siffra som brännvidden. Vilket då innebär 1/125s med ett lätt teleobjektiv på 125mm.

Hur gäller detta med dagens DSLR som har en brännviddsförstoring på 1.6X ?

Räknas då ett 200mm objektiv som ett 320mm som det blir med förstorningen, eller räknas det fortfarande som ett 200mm?

Säkert en dum fråga, men ändå =)

/Tobbe

Absolut ingen dum fråga, den har diskuterats förr. Och det finns olika slutsatser, som vanligt...:)

Vad jag förstår är den vanligaste uppfattningen att man ska räkna med omräkningsfaktorn. För ett 200mm ska du då ha tumregeln 1/320, precis som du skriver. Som sagt, en tumregel. Detta är ju väldigt personligt vad man klarar.

Om jag fattat det rätt (inte säkert...) så beror det på att en bild från en 1.6X-sensor måste förstoras mer än en från bild från en FF-sensor. Därmed syns alltså eventuella rörelser tydligare i exempelvis 20 x 30cm vid samma betraktningsavstånd.

PS Du kanske vet det, men ändå. Det handlar inte om någon brännviddsförstoring/förlängning. Det är bara fråga om att en mindre sensor inte klarar att registrera lika mycket av den bildcirkel som optiken projicerar i filmplanet. En fluga som blir 1 cm stor på en FF blir 1 cm även på en 1.6X, däremot blir bildkanten "beskuren". DS

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto