Annons

Slutartid vs ISO-värde Nikon Coolpix

Produkter
(logga in för att koppla)

tlt

Avslutat medlemskap
Jag är lite av en novis på kameror men har just köpt en Nikon Coolpix 3200 som automatiskt ska justera upp ISO-värdet vid dåliga ljusförhållanden. När jag tog ett par bilder utomhus i mulet väder upptäckte jag att slutartiden var så hög som 1/30 sek, med skakningsoskärpa som följd, utan att ISO-markeringen hade tänts, dock varnade kameran för skakningsoskärpa. Detta fick mig att göra ett experiment som visar att varning för kameraskakning kommer vid ca 1/45 sek och ISO-höjning vid ca 1/6 sek.

Jag tycker det verkar vara en bugg i programvaran och att ISO-höjningen borde komma först, tex vid 1/45 sek och den fortsatta ökningen av slutartid borde komma när maxvärdet (200) på ISO har nåtts, då den även ska börja varna för kameraskakning.

Jag kanske är helt ute och cyklar men det kan väl inte vara rimligt att man ska hålla kameran stilla upp till 1/6 sek när det finns resurser för att minska slutartiden rent tekniskt och automatiskt i kameran?

Hur borde kameran sköta slutartider och höjning av ISO-värdet enligt era synpunkter?

ANNONS
Götaplatsens Foto