Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smärtgränsen för interpolering?

Produkter
(logga in för att koppla)

moko

Aktiv medlem
Hejsan!
Undrar hur stor utskrift man kan göra utan att se några försämringar i bildkvaliteten från ca 1m respektive 10 cm betraktningsavstånd.

Om man använder 16mp 36,7x36,7mm HBD bakstycke
Eller en Canon 1Ds MKII
(Bara nyfiken på kvaliteten mellan kamerorna. "Samma prestanda")

moko skrev:
Undrar hur stor utskrift man kan göra utan att se några försämringar i bildkvaliteten från ca 1m respektive 10 cm betraktningsavstånd.
Det här är ju nästan roligt...

Jag tror det beror på hur bra man ser ut. Är man helt blind kommer man ju inte att se någon skillnad alls mellan 1m och 10 cm. Men det är bara vad jag tror ju kanske någon annan tror något annat.

Annars tycker jag ju inte man ska printa alls. Dom blir ju bäst på en iPod. Då ser man ju ingen skillnad alls tycker jag. Iallafall inte på långt avstånd. Och när man släckt skärmen ser man ju ingenting ändå. Annars kan man ju ha dom på vebben.

Mitt proffesstionela råd till dig är att du sälger din kamera här på Fs för mycket pengar och köper den nya Nikonkameran. Jag tror den heter D300 eller 3D (har jag fel så rätta mig gärna) och då får du ju 9220000 pixel bildskärm och då slipper du ju printa dina bilder för då blir det ju så bra i kameran direkt. Just my to (2) öre (sents).

Bilder från två kameror med samma antal pixel kan skrivas ut till samma max storlek, oavsett hur stor sensorn är. Det som skiljer är bruset, som "normalt" inte är synligt vid goda ljusförhållanden.

Detta medför alltså att en DSLR-bild med 10Mpix inte kan skrivas ut i större storlek än bilder från en kompaktkamera med 10Mpix. (Optiken spelare förstås in också, men det var inte vad du frågade om.)

Per.

Ok min fråga kanske uppfattas som dum... Inte vet jag. Men enligt andra diskussioner här på Fotosidan.se (om jag fattat dom rätt) så blir hasselbladarens bilder bli såpass mycket bättre än 1DsMKII:an. Men ni menar alltså att det bara är bruset som skiljer dem åt. Hur stor utskrift kan man då göra innan pixlarna blir störande stora...

moko skrev:
Ok min fråga kanske uppfattas som dum... Inte vet jag. Men enligt andra diskussioner här på Fotosidan.se (om jag fattat dom rätt) så blir hasselbladarens bilder bli såpass mycket bättre än 1DsMKII:an. Men ni menar alltså att det bara är bruset som skiljer dem åt. Hur stor utskrift kan man då göra innan pixlarna blir störande stora...
Fabian,
ledsen om jag inte kunde låta bli... Diskussionerna här på Fs om bildstorlekar och pixels är otaliga. Sök så hittar du mängder. Betraktningsavstånd är något som skribenterna här älskar att ta i beaktande när de diskuterar bildkvalitet. Blir bilden suddig, så bara backar man några meter... Att det bara är bruset som skiljer bilder åt får stå för Per S. Naturligtvis är det kombinationen av upplösning och ljusomfång, vilket sensorn med sin specifika pixelpitch avgör, och objektivet i kombination med efterbehandlingen som bestämmer hur stor bild som kan printas med bibehållen kvalitet.

moko skrev:
Hejsan!

Om man använder 16mp 36,7x36,7mm HBD bakstycke
Eller en Canon 1Ds MKII
(Bara nyfiken på kvaliteten mellan kamerorna. "Samma prestanda")

Hur stora utskrifter du kan göra beror på ett antal faktorer.Om du menar utskrifter som skall hålla en viss detaljnivå.
Pixelantalet i sig själv säger inte så mycket mer än just att det är ett antal pixlar. En mindre sensoryta med samma antal pixlar som en större kräver objektiv som klarar högre upplösning och kontrast för att man skall erhålla samma resultat. Den mindre sensorn har oftast högre brusnivå pga att den har en mindre enskild pixelyta och inte kan hålla samma antal elektroner före utläsning som en med större yta.
AA-filter inverkar på upplösningen, även interpolering/uppräkning samt uppskärpning påverkar resultatet.

Eftersom det är bildkvalitet du talar om så är "större" alltid bättre, och stor enskild pixelyta ger oftast bättre resultat. IKEA använder bara Bladare idag efter utvärdering, inga småbildskameror vad jag förstod efter att ha träffat folket på Photokina.

I några fall kan en SLR kamera som exv Canon 1dsmk2 vara bättre och det är om man frångår låga iso, men det är mer en fråga om att bakstyckestillverkarna har inte lagt ner något krut på att tillverka bakstycken som skall klara högre isotal.En utskrift från Canon 1dsmk2 innehåller sannolikt mer detaljer än en Bladare om du väljer 800iso. Jag säger sannolikt eftersom jag inte har testat något bakstycke på 800iso.

Jag jämförde 5d mot Mamyia 22mpix kamera, upplösningen är högre hos Mamiya och gav bättre resultat men förvånansvärt så fanns det mer brus och mindre detaljer i skuggorna än hos 5d och 100iso.
Din fråga är alltså svår att besvara eftersom det finns ett antal faktorer att ta hänsyn till.
Jag föreslår du köper nästa Proffsfoto, där kommer en bra artikel som förklarar mycket.

Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto