Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SMå CD-roms i MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej jag sitter med ett minneskort som har tappat 200 bilder, varav en ettabild till lördagstidningen. Jag har ett filåterställningsprogram men skivan är av miniformat och macbooken har skårformat på cd-läsaren. Skivan verkar inte gå att mata in, eller gör den det?

Ngn som har ett återställningsprogram till mac som man kan få låna, ps, det brinner i knutarna....

NEJ! Stoppa för allt i världen inte in en mini-CD i en slot-in-läsare. Detsamma gäller icke-cirkulära skivor (fyrkantiga kreditkortsskivor eller figurklippta CD).

På läsare med en släde/vagga (eng. tray) har man ofta en liten urgröpning som visar var man lägger dessa mindre skivor.

När det gäller filräddningsprogram har jag dessvärre bara använd dem på PC (tex Smart Recovery) då de jag hittat till Mac var shareware.

Jag vet hur surt det är att råka radera bilder, så jag tänkte inte ge upp letandet i första taget. Det finns rätt mycket shareware där ute för Mac som gör just det du är ute efter, men även om det går snabbt att få registreringskoder om man betalar med VISA tycker jag i mitt stilla sinne att någon borde ha släppt ett gratisprogram. Efter lite letande hittade jag:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060207071933143&lsrc=osxh

Jag har inte testat TestDisc/PhotoRec som de nämner, men ska prova och hoppas det kan hjälpa lite.

[Edit: Provade att ladda ned PhotoRec för OS X och körde det. Notera att det är ett program med textbaserat gränssnitt, även om du går mer markörtangenterna, så du måste köra det i terminalen. Körde det på ett kort som jag har raderat efter att bilderna laddats ned. Man måste först välja vilket device minneskortet finns på, därefter vilken typ av filsystem det är. Men den visar snällt alternativ och när jag gjort mina val började den hämta bilderna. Det tog dock lite tid så jag avbröt när jag sett att den klarade hämta de första bilderna. Hoppas du får tillbaka dina bilder.]

Senast ändrad:
Jag har ett som heter RescuePRO xom kommer med SanDisk:s minneskort. Kolla på deras hemsida om du inte kan hämta det där.
Sök också på Versiontracker och Macupdate, jag tror det finns en del shareware och gratisprogram.
P-O Helsingborg

Testa att stoppa in skivan i en annan dator och kopiera över innehållet till ett usb-minne/annan cd/dvd, det borde funka, installationer i OSX är ju oftast inte beroende av att dom ligger på en cd-skiva, så att bara kopiera över installations programet via ett annat medium borde gå.

// Erik

supertack, vågade inte testa det textbaserade programmet som det tipsades om ovan innan jag läste rekomendationen, "detta är ett freeware, inget ansvar tas" skrämde mig. Det lyckades - finemang och stort tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto