Annons

Små DSLRsensorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul! Meddela om man kommer att kunna se bilderna i busskurerna... Jag har själv nästan aldrig gjort förstoringar större än A3 vare sig från film eller digitalt.

julgus skrev:
Hej, precis... färgförskjutning på begriplig svenska.. verkar vara ett fenomen som blir mer tydligt med full frame sensorer som för att minimera effekten kräver den absolut bästa optiken. Dyrt är bara förnamnet.

saxat från Dpreview (som dessutom är Canon biased);

Canon 1ds test;

"Full size sensor means that edge lens aberrations are now more visible than APS-size sensor "

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1ds/page22.asp

Med vänlig hälsning
Johan

otäcka saker i kanterna ja, mitt på bilden är det ju lika tydligt på en D60 som en 1Ds. Syns enkelt på ett 85/1.8 :)

Jag har dock inte sett KA på någon av mina 1Ds bilder ännu, iofs kör jag inte med budgetzoom heller, men jag tycker verkligen det är överreklamerat med KA på fullframe. Däremot kantskärpan på gluggarna kan man ju märka av.

Calle S skrev:
Hej Hopp!
Hur är Dpreview Canonbiased?

Hej

jo, det brukar debatteras då o då på DPreview.. kanske av misskrediterade ägare.. men ett ex.. bruset på en D100, som är aningen högre än 10d, är mer kornlikt än 10d som uppenbarligen är mer mångfärgat.. detta har gått Phil förbi (?) mer eller mindre.. ett av flera ex som, tyvärr, gör att det verkar som han har mycket annons intäkter från Canon.. det är ju så det fungerar.

Ovanstående är helt obekräftade uppgifter men har dryftats i omgångar.

Med vänlig hälsning
Johan

julgus skrev:
vad är det då för vits med FF?

Med vänlig hälsning
Johan

förstod inte riktigt vad du menade nu.. men egentligen borde det ju vara bättre med FF om man vill ha hög upplösning, det blir ju mindre förstoring från optiken då (bra förklaring.. duh). Tillslut borde optiken sätta stopp och då är det storleken på sensorn som gäller.
Å andra sidan lär nog den upplösningen räcka till även på en liten sensor ;)

dsmannen skrev:
förstod inte riktigt vad du menade nu.. men egentligen borde det ju vara bättre med FF om man vill ha hög upplösning, det blir ju mindre förstoring från optiken då (bra förklaring.. duh). Tillslut borde optiken sätta stopp och då är det storleken på sensorn som gäller.
Å andra sidan lär nog den upplösningen räcka till även på en liten sensor ;)

Hej.. det blir ingen förstoring.. bara ett utsnitt ju. Jmf crop på en bild. Optiken är ju liksom maskad.

Med vänlig hälsning
Johan

julgus skrev:
Hej.. det blir ingen förstoring.. bara ett utsnitt ju. Jmf crop på en bild. Optiken är ju liksom maskad.

Med vänlig hälsning
Johan

ja, men desto högre upplösning och mindre sensor desto större krav på optiken, eller hur? Någongång måste optikens upplösning begränsa.

Orsaken till att kromatisk abberation uppkommer är att olika våglängder på ljuset får olika fokuspunkter vilket gör att de violetta tonerna som ligger i ena änden av spektrumet kommer ur fokus och man får de ruskiga effekterna.
Är film mindre känslig för violett ljus, eller varför är problemet större på digitala sensorer?

Jag tror att man kan säga att effekten beror på vilken storlek man har på sensorn i förhållande till objektivet, eftersom kompakta kameror med små sensorer (och små objektiv), verkar lida ännu mer än 35 mm varianterna.

Staffan

StaffanH skrev:
Är film mindre känslig för violett ljus, eller varför är problemet större på digitala sensorer?
Jag tror att det beror på att filmen är tredimensionell, emulsionen har lite djup som kan hantera en viss fokusspridning.

En CCD är UV-känslig och detta filtreras bort i kameran.

Sony har videokamror som kan filma i mörker. Detta gör man genom att ha en UV-lampa i kameran och så tar man bort filter.

Färgförskjutning, förklaring

Som jag har förstått det hela (kan vara fel förståss ;) )
Ett filmkorn är helt okänsligt för vinkeln som en foton träffer emulsionen med, eftersom det inte finns något framför emulsionen.

En pixel i en ccd har en glasskiva framför sig som skydd mot damm och för att hålla sig på plats i största allmänhet. Glaset bryter ljus olika beroende på våglängd, Altså spelar det nu roll vilken vinkel ljuset träffar pixeln, och ju större vinkel dess större skillnad på färgernas brytning => färgförskjutning i brickans utkanter. Ju större bricka, dess större vinkel dess större färgförskjutning.

Tror jag. Någon mer med åsikter?

/Henning

En annan aspekt med sensorstorleken är skärpedjupet. Med mindre sensorer får man större skärpedjup för samma bildvinkel, eftersom en kortare brännvidd används. En fördel när man vill ha stort skärpedjup och nackdel när man vill ha kort...

Bjarne skrev:
En annan aspekt med sensorstorleken är skärpedjupet. Med mindre sensorer får man större skärpedjup för samma bildvinkel, eftersom en kortare brännvidd används. En fördel när man vill ha stort skärpedjup och nackdel när man vill ha kort...
Rätt, men sensorn ska vara ganska mycket mindre innan effekten blir riktigt tydlig. Min 10D har mindre sensor än 24x36mm men jag upplever att skärpedjupet är ohyggligt kort. Kortare än med film-kameran faktiskt, men det är ju egentligen fel. Kanske det beror på att skarpa korn inte riktigt ger samma upplevelse av suddighet som oskarpa partier med 10D:n.

Hej

jaa.. urfokus bilder verkar ju vara en barnlek att fixa med 10d.... (ha ha kunde bara inte låta bli) ;-)

för övrigt är vi där igen... skärpedjupet och eventuell skillnad mot film är helt försumbar...

Med vänlig hälsning
Johan

Linmajon skrev:
Rätt, men sensorn ska vara ganska mycket mindre innan effekten blir riktigt tydlig. Min 10D har mindre sensor än 24x36mm men jag upplever att skärpedjupet är ohyggligt kort. Kortare än med film-kameran faktiskt, men det är ju egentligen fel. Kanske det beror på att skarpa korn inte riktigt ger samma upplevelse av suddighet som oskarpa partier med 10D:n.

julgus :) :) :)

är det förresten någon som testat UV/IR filtrena som finns ute nu? Ska vara bra för digitalasystemare.
Jag håller på att testa ett själv på mitt 70-200 men har i ärlighetens namn svårt att se någon förbättring av bilden (mycket skryt av försäljare;)).
Gratis är de dock inte.. 1400kr(?) för ett 77mm.

Linmajon skrev:
Rätt, men sensorn ska vara ganska mycket mindre innan effekten blir riktigt tydlig. Min 10D har mindre sensor än 24x36mm men jag upplever att skärpedjupet är ohyggligt kort.

ska skjuta några testbilder för att jämföra så snart mina kameror är fixade, återkommer med bilder på skillnaden i skärpedjup.

Re: Färgförskjutning, förklaring

HenningE skrev:
Ju större bricka, dess större vinkel dess större färgförskjutning.

Tror jag. Någon mer med åsikter?

/Henning
Det är inte bara ute i hörnen som ljusstrålarna träffar sensorn i stora vinklar, det inträffar även mitt i bilden med ljusstarka objektiv. Redan vid f/1,4 träffar t ex ljusstrålarna från bländarperiferin ytans normal med 20,7 graders vinkel, vid f/1,0 ökar vinkeln till hela 30 grader.

Exempel:
Antag att ett f/1,4-objektiv har ett avstånd mellan utgångspupill och film-/sensorplan på ca 60 mm, utgångspupillen blir i så fall drygt 45 mm. Den mest olycksaliga vinkeln blir då omkring 36,4 grader längst ute i hörnet med en fullformatssensor och 31,7 grader med en mindre 1,5X-sensor. Vinkelskillnaderna mellan sensorstorlekarna är alltså mindre än man kanske tror på så pass stora bländare.

ANNONS
Götaplatsens Foto