Så. har gjort det jag kunde nu med objektivet längst ner kommer jag skriva med det jag hade..
RÖTT är där jag tagit bort fett eller en skruv, om man kollar på bilderna så förstår man
GRÖST är där jag har lagt på fett och lirkat in det genom att vrida o greja.
VARJE NUMMER ÄR MOTSVARANDE BILD, BILDERNA LIGGER LÄNGST NER!!
1.Tog bort den backre linsen så att bländaren blottas, just för att jag inte ska kladda något på den, Sedan tog jag även bort ringen längst fram som sitter fast med tre små skruvar och tappa inte bort dem och de är VÄLDIGT känsliga.
2.Se bild två, Tog en gammal sax som var väldigt spetsig och smal längst fram, sedan vred jag MOT-SOLS och den satt väldigt hårt så ta det VÄLDIGT försiktigt så ni inte repar linsen, allt åker ut i ett parti (Se bild 4)
3.Lade fett tog bort lite övrigt ihopklumpat fett med tops och bensin(gripen), på bild 3 så är det en röd ring, där finns det en skruv som jag inte vet vad den är till... men den är mindre än de som man tar bort i steg 1.
4. I bild fyra så ser man skruvgängan där inne och hur man får upp den mer vet jag inte, det sitter två eller tre skruvar på insidan som INTE går att nå,, vet inte hur ryssarna gjorde. Efter att ha tagit bort fett från gängan och från delen till vänster så lade jag dit fett i gängan och vred fram och tillbaka ett tag, sedan försökte lägga på mer, man får kämpa ett tag med att först ta bort allt fett, i min jupiter så satt det som strimmor, nästan som hår och det tog sin tid.
Delen tillvänster är bländaren och front linsen och att smörja om bländar-vredet är nog inte så svårt, ville inte ge mig inte på det då den var lagom trög redan..
RESULTATET blev lite bättre än innan, inte jätte bra men BÄTTRE även om jag knappt om åt fettet som är där i mellan gängorna, så från att vara en tvåa till en femma av tio.
VERKTYG: som man bör ha är.
Skruvmejslar 1mm, finns på cleas ohlssons, ser ut som en penna..
Underlägg så att man inte tappar bort något!
Tops och Bensin, finns på hemköp eller konsum, eller på teknikmagasinet om ni ska ha Zippo bensin!
Ett litet glas med bensinen som man kan doppa topsen i.
BRA BELYSNING! väldigt viktigt! själv hade jag en pannlampa.
Hoppas detta hjälper er lite, skrev detta på en kvart och berätta gärna hur det själva går och om ni har tips osv om fett och sånt.
LYCKA TILL!