Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
smörja till kulled
- Trådstartare rogge
- Start datum
dumbo
Aktiv medlem
I manualerna till Kirks och Markins kulleder tycker de att man ska använda WD40. Först spraya på ett papper och gnida in kulleden. Därefter tar man ett torrt papper och torkar bort överflödig WD40 och får då kvar en tunn skyddande hinna som inte påverkar prestandan på kulleden.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Har också hört att man skal vara försiktig med detta.
Arcas leder tror jag "inte får" smörjas,, enligt deras egna föreskrifter iaf.
Har ju lätt att dra till sig skit, både fett och silikon..
Står mkt om detta i ngn kulled/stativhuvud.tråd..
MVH Niclas,
Arcas leder tror jag "inte får" smörjas,, enligt deras egna föreskrifter iaf.
Har ju lätt att dra till sig skit, både fett och silikon..
Står mkt om detta i ngn kulled/stativhuvud.tråd..
MVH Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Walle skrev:
fördelen med WD40 eller 5-56 är ju att dom främst skyddar mot rost.
Ja men då finns väl inte behovet att smärja heller.
Tror att man skall vara försiktig med de dyrare "finmekaniska" lederna. Enklare leder som har en simplare konstruktion som tex bogen 168 wob kan man nog med fördel smörja lite med silikon...
Finmekaniska instrument som Arca hade jag aldrig kletat silikon på,, tror jag
MVH Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Här får man en överblick över hur Arcalederna fungerar och är kontruerade.
http://precisioncameraworks.com/Pages/monoball_core.html
MVH Niclas,
http://precisioncameraworks.com/Pages/monoball_core.html
MVH Niclas,
Manfrotto har leder i både metall och syntetmaterial. Syntetkulorna bör man nog inte gå i närheten av med något fett. Möjligen på sin höjd lite grafit. Min erfarenhet är att inte heller metallkulorna skall ha något fett tillfört men att det kan vara värt att ta isär och rengöra dem. Ibland kan det fett som finns från fabriken ställa till med problem om man skall plåta i kyla. När kvicksilvret kryper ned mot de trettio blir det så stelt att man inte kan låsa kulan.
Makten
Aktiv medlem
Leder, bussningar och annat som inte rör sig med höga hastigheter bör smörjas med fett, inte olja. Olja sitter inte kvar, och det finns ingen anledning till låg viskositet på smörjmedlet för såna här saker.
Är det inte metall så ska man dessutom vara högst försiktig med både silikonbaserade medel, och sådana med rostskydd. Det kan förstöra plasten.
Ett enkelt smörjfett borde vara det bästa, om man nu måste smörja alls.
Är det inte metall så ska man dessutom vara högst försiktig med både silikonbaserade medel, och sådana med rostskydd. Det kan förstöra plasten.
Ett enkelt smörjfett borde vara det bästa, om man nu måste smörja alls.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja. Småskit smörjer man inte bort. Det måste rengöras bort.
Jag fotar mycket i närheten av både saltvatten och sand.. hur skal jag våga köpa en dyr Arcaled.. Har brottats länge med tankarna runt detta, en arca led är inget man plockar isär bara så där heller. Garantierna gäller ju inte alltid heller om de ser att man plockat och petat inne i instrumentet.
MVH Niclas,
Jag fotar mycket i närheten av både saltvatten och sand.. hur skal jag våga köpa en dyr Arcaled.. Har brottats länge med tankarna runt detta, en arca led är inget man plockar isär bara så där heller. Garantierna gäller ju inte alltid heller om de ser att man plockat och petat inne i instrumentet.
MVH Niclas,
dumbo
Aktiv medlem
Anledningen att man inte använder silikon i elektronik är främst för att det, i många fall, innehåller tex ättiksyra, vilket orsakar korrosion. Detta kan äta upp komponentben och ledningsbanor och förstör således produkten.
Det finns speciellt silikon för användning just inom elektronik.
Kortslutning är det inte frågan om, men det kan däremot påverka i form av krypströmmar eller att reaktansen ändras mellan ledningsbanor osv. Detta gäller för alla "främmande" material.
Det finns speciellt silikon för användning just inom elektronik.
Kortslutning är det inte frågan om, men det kan däremot påverka i form av krypströmmar eller att reaktansen ändras mellan ledningsbanor osv. Detta gäller för alla "främmande" material.
bildsten
Aktiv medlem
Vaselin är ett bra smörjmedel för lite grövre grejer som skruvgängor, kulleder mm, anbringas ytterst sparsamt!
Finns i tub på apoteket t.x.
Paraffinolja är lämpligt till plastdetaljer. Även här gäller sparsamhet. Hittas i färghandeln, kanske apoteket eller ICA.
Låsolja med teflon som finns på OK kan också vara ett alternativ. Eftersom det är på sprayflaska får man vara försiktig. Spruta i en kapsyl e.d. och påför med en spetsad tändsticka, tops e.d.
Jag upprepar vad som sagts tidigare: Ge f-n i silikonet!!!!
Finns i tub på apoteket t.x.
Paraffinolja är lämpligt till plastdetaljer. Även här gäller sparsamhet. Hittas i färghandeln, kanske apoteket eller ICA.
Låsolja med teflon som finns på OK kan också vara ett alternativ. Eftersom det är på sprayflaska får man vara försiktig. Spruta i en kapsyl e.d. och påför med en spetsad tändsticka, tops e.d.
Jag upprepar vad som sagts tidigare: Ge f-n i silikonet!!!!
Makten
Aktiv medlem
Svaret är även här; fett! Det låter inte skit komma in till slitytorna. Olja däremot är så lättflytande att grus och damm ändå tar sig in i mekanismerna.Niclasfoto skrev:
Ja. Småskit smörjer man inte bort. Det måste rengöras bort.
MVH Niclas,
Ett tjockt fett däremot tätar ordentligt, och om man mot förmodan får in skit i systemet så är fettet ändå såpass trögt att dessa hinna är så tjock att mindre fnyk inte gör nån skada.