Annons

Smidigt program för färgkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lindersson

Aktiv medlem
Dessa manuella inställningar, det är alltså kalibreringen. Köper du en avancerad skärm så sköts det automatiskt, brukar kallas för hårdvarukalibrerad skärm. I annat fall måste du göra dessa inställningar själv, men de flesta kalibreringsprogram har stöd för att hjälpa till med detta.

Stefan
Ok, tack så mycket för ditt svar Stefan.
 

alfin

Aktiv medlem
Vilken hårdvarukalibrator ska man satsa på då?
Tidigare i tråden rekommenderades Spyder III och Eye One Display II, är dessa så pass enkla att använda att även en novis på området reder ut det?
Har läst här i forumet om någon som hade köpt någon variant av hårdvarukalibrator (kommer inte ihåg vilken) och ändå fått göra en massa inställningar manuellt, såsom gamma och färgtemperatur. Är det alltid så?
Programmet talar om för dig vad du ska ställa in på din skärm och sedan mäter den upp din skärm och skapar en profil som läses in i ditt grafikkort varje gång du startar datorn.

Samma profil används också av tex Photoshop och Lightroom för att konvertera färgerna så de visas korrekt på just din skärm.

Jag föreslår att du köper Spyder 3 Pro. Det finns en Elite-version också med många fler inställningar som du förmodligen inte behöver om du inte vill justera en massa själv.

Hårdvarukalibrerade skärmar kostar 15000-25000 kr och är en naturlig del av tillvaron för Stefan, men kanske inte för oss vanliga amatörfotografer.
 

alfin

Aktiv medlem
Rubriken på tråden är "Smidigt program för färgkalibrering"

I denna tråd kan de som saknar, av olika anledningar, tillgång till en hårdvarukalibrator diskutera andra lösningar, som t.ex mjukvaruprogram som eventuellt skulle kunna hjälpa en vidare till en "bättre" färgmiljö på sin skärm.

Du höll på att "döda" tråden med, citat; "... visuell kalibrering är i princip meningslös med moderna LCD-skärmar"

En fråga då till dig, så vi inte pratar förbi varandra;
OM man inte har tillgång till en hårdvarukalibrator, ska man hellre då låta inställningarna på sin skärm stå orörda eller är det något positivt att använda programlösningar, för att komma vidare åt "rätt håll" med t.ex färgerna?


Michael - Profilerade skärmar åt alla -
Dödar tråden? Jag måste väl ha rätt att ha en åsikt om saker precis som du? Jag vet inte på vilket sätt du bidrog till tråden överhuvudtaget innan du blev förbannad på vad jag skrev. Om du nu vet att det blir bättre med en hårdvarukalibrator, men inte har råd att köpa en, så låt inte det gå ut över mig eller andra.

På den gamla goda tiden när människor gick omkring i höftskynken och använde CRT-skärmar, så skickade Adobe med ett program till Photoshop som hette Adobe Gamma. De har slutat med det just för att det inte blir så bra. Det fungerar ungefär som Calibrize, dvs lurar dig att tro att du har en kalibrerad/profilerad skärm.

På en CRT-skärm är det lättare att ställa in RGB-färgerna än på en LCD-skärm. Fråga mig inte varför, men om du inte tror mig får du testa själv så ser du. Testa sedan också med en hårdvarukalibrator, så kommer du med stor sannolikhet fram till att din visuella kalibrering var allt annat än bra. Vilken färgtemperatur tror du att din skärm har i realiteten när du ställer in tex 6500K? Hur ska du veta det om du inte mäter upp skärmen?
 

Michael f8

Aktiv medlem
Dödar tråden? Jag måste väl ha rätt att ha en åsikt om saker precis som du? Jag vet inte på vilket sätt du bidrog till tråden överhuvudtaget innan du blev förbannad på vad jag skrev. Om du nu vet att det blir bättre med en hårdvarukalibrator, men inte har råd att köpa en, så låt inte det gå ut över mig eller andra.

På den gamla goda tiden när människor gick omkring i höftskynken och använde CRT-skärmar, så skickade Adobe med ett program till Photoshop som hette Adobe Gamma. De har slutat med det just för att det inte blir så bra. Det fungerar ungefär som Calibrize, dvs lurar dig att tro att du har en kalibrerad/profilerad skärm.

På en CRT-skärm är det lättare att ställa in RGB-färgerna än på en LCD-skärm. Fråga mig inte varför, men om du inte tror mig får du testa själv så ser du. Testa sedan också med en hårdvarukalibrator, så kommer du med stor sannolikhet fram till att din visuella kalibrering var allt annat än bra. Vilken färgtemperatur tror du att din skärm har i realiteten när du ställer in tex 6500K? Hur ska du veta det om du inte mäter upp skärmen?

1. Jag är inte förbannad, önskar att jag hade en webb cam så du kunde se mig le.

2. "Om jag har råd?" Jag skriver inte om mig eller om någon annan kanske specifika äger en kalibrator.

3. Gått ut över andra eller dig, vad är det du, eller någon annan, har drabbats av? Jag försöker rädda tråden i undersökande om Calibrizer är något i nöd använda.

4. Denna tråd handlar varken om den "gamla goda tiden" eller höftskynken. Att svara på en enkel(?) fråga, med ett par motfrågor i dialog blir lite konstigt, tycker jag.

Jag ställer om frågan, så du kan kanske relatera till den bättre.

Om du ska redigera och sedan visa via nätet/leverera ett par bilder om två dagar, men av någon legal anledning, befinner dig vid en dator som har en helt okalibrerad skärm. Du har inga möjligheter att få tillgå till en kalibrator under denna tid.

Skulle du?

A. Ta hjälp av något program för att justera den så gott som möjlig?

B. Låta skärminställningarna vara orörda?

C. Annan lösning?


Michael - Som väljer D -
 

Michael f8

Aktiv medlem
Vilken del av det jag sagt är det du inte förstår?

Det kanske är jag som har missat något eller är trög, men skulle du kunna titta på dessa nedanstående alternativ;

-
Skulle du?

A. Ta hjälp av något program för att justera den så gott som möjlig?

B. Låta skärminställningarna vara orörda?

C. Annan lösning?
-

Michael - Förstår ingenting -
 

alfin

Aktiv medlem
Det är väl självklart att det är bättre att använda någon form av hjälpmedel än inget alls, men att tro att man har en kalibrerad/profilerad skärm utifrån det är att lura sig själv och det var det jag avsåg med min initiala kommentar.
 

alfin

Aktiv medlem
Tack då fortsätter tråden att undersöka de som finns att tillgå.
Jag är väldigt intresserad av att se hur den undersökningen ska gå till, utan att du har någon referens, men det kommer du väl säkert att berätta för oss. Om du nu inte bara tjafsar för tjafsandets skull, vill säga.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag är väldigt intresserad av att se hur den undersökningen ska gå till, utan att du har någon referens, men det kommer du väl säkert att berätta för oss. Om du nu inte bara tjafsar för tjafsandets skull, vill säga.

De program som hitintills som har redovisats, som man kan använda är i inlägg #1 och i redan i inlägg #3 går tråden framåt med ett alternativ till, som jag tolkar att trådskaparen gillar att få ta del av.

Om du bara svarat i inlägg #11 kort och koncist, så behövde vi inte uppehålla andra med detta trams.


Michael - Ett liten bortglömt svar, kan bli ett långt snöre i en tråd -
 

alfin

Aktiv medlem
Är det inte bättre du slutar hacka på mig och försöker bidra till tråden själv?

Jag har bidragit med att säga att visuellt justerade kalibreringsprogram, typ Adobe Gamma, Calibrize etc, fungerar dåligt för LCD-skärmar och att det är bättre att använda en hårdvarukalibrator.

Detta uttalande är baserat på mångårig erfarenhet och ett stort intresse för fototeknik i allmänhet och färghantering i synnerhet, tillsammans med kunskaper inhämtade via böcker och forum av Bruce Fraser, Andrew Rodney, Stefan Ohlsson mfl.

Jag har dessutom i tråden föreslagit att om man inte har några specifika preferenser, bör man köpa Datacolor Spyder 3 Pro, som är en erkänt bra kalibrator, med en programvara som fungerar utmärkt för personer som inte har uttalade önskemål om speciella inställningsmöjligheter.

Vad har du bidragit med i tråden?

Tjafs! Inget mer!

För varje ytterligare inlägg du gör för att få sista ordet, framgår det med all önskvärd tydlighet att du inte har den blekaste aning om vad du talar om när det gäller färghantering.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Åter till ämnet !

Provkörningsrapport CL-test.



Arbetsgång:

1)
Ta bort (avaktivera) ev skärmprofiler från systemet (kontrollpanelen) så det inte ligger någon profil och spökar.

2)
Kalibrera skärmen dvs justera den som en enskild separat enhet,
färtemp, kontrast, ljusstyrka mm, förslagsvis med Calibrize inställningsguide , dock ej persiennfönstren.

3) Profilera med CL-test, jag änvänder profilera eftersom resultatet blir i form av en skärmprofil som förändrar systemets beteende, definjerar man profilera med att använda en hårdvaruklibrator så får man väl säga "kalibrera" även här.

- Gå in på "Curves" välj gamma. Bry ej om diagramrutan, den är
säkert bra till något, men inte just nu.

- "Mode" -Calibrate slow
Fullfölj varje steg, använd / håll på pil upp/ner tills önskat
resultat. ha inte för brått.

- nästa steg pil fram

Det är en förfälig massa steg.

- När rapporten kommer, välj spara ......icm, ge ett vettigt namn
och instllera in systemet och resp program.


Förutom att man kan välja kanal så kan van via "plutten" få en rapport från olika delar av skärmen.


Resultatet då ?

- Jag är lite förbryllad, ev har jag gjort fel någonstans men:
i windows fotogalleri (vista) så visas bilderna med alldeles
för stor kontrast.

bildbehandlingen (Gimp) väldigt bra.
Utskrivna bilder matchar här skärmen väldigt väl.

Hur kan jag då säga detta ?
-Jo, skriver ut en referens, här QPcard_201 och
jämför med "den verkliga" och givetvis skärmbilden
så de alla väldigt lika.

Printern är profilerad med Argyllcms, skiver jag ut
QPcard_201_refcolor och jämför med orginalet så går de knappast
att skilja dem åt.

Slutsats:
Det bästa sånt här program jag använt ( har provat ett antal )


www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=31&prod=3&catId=1
www.argyllcms.com/


//MW
 

alfin

Aktiv medlem
En annan avgörande faktor för att kunna få till kalibreringen, är vilken skärm man har. Många billigare skärmar av typen kontorsskärmar är inte kalibreringsbara och uppvisar märkliga effekter om man försöker skruva på dem. Man kan nog gissa sig till att de flesta som använder sig av program typ Calibrize inte sitter med speciellt avancerade bildskärmar.

Vi har bla en gammal Dell skärm med PVA panel som i och för sig har en hel del justeringsmöjligheter, men det räcker att man drar ner ljusintensiteten på skärmen för att den ska få färgskiftningar. En sådan skärm kan bara profileras och det brukar bli bäst om man först återställer skärmen till fabriksinställningarna och väljer native färgtemperatur i programvaran. Vi har en annan billig LG skärm och den kan man inte justera alls förutom ljuset. Många bärbara datorer fungerar inte heller något vidare om man skruvar på skärminställningarna, om de nu har något att justera, utöver bakbelysningen.

Å andra sidan finns det numera många LCD skärmar med mer avancerade inställningsmöjligheter, de brukar kosta betydligt mer än en vanlig kontorsskärm och det vore iallafall för mig märkligt om någon lägger pengar på en skärm modell bättre för bildbehandling och sedan sitter och fipplar med något halvdant gratisprogram, när det är så enkelt att konstatera hur mycket bättre det blir om man mäter upp skärmen med en riktig colorimeter.
 

Michael f8

Aktiv medlem
En annan avgörande faktor för att kunna få till kalibreringen, är vilken skärm man har. Många billigare skärmar av typen kontorsskärmar är inte kalibreringsbara och uppvisar märkliga effekter om man försöker skruva på dem. Man kan nog gissa sig till att de flesta som använder sig av program typ Calibrize inte sitter med speciellt avancerade bildskärmar.

Vi har bla en gammal Dell skärm med PVA panel som i och för sig har en hel del justeringsmöjligheter, men det räcker att man drar ner ljusintensiteten på skärmen för att den ska få färgskiftningar. En sådan skärm kan bara profileras och det brukar bli bäst om man först återställer skärmen till fabriksinställningarna och väljer native färgtemperatur i programvaran. Vi har en annan billig LG skärm och den kan man inte justera alls förutom ljuset. Många bärbara datorer fungerar inte heller något vidare om man skruvar på skärminställningarna, om de nu har något att justera, utöver bakbelysningen.

Å andra sidan finns det numera många LCD skärmar med mer avancerade inställningsmöjligheter, de brukar kosta betydligt mer än en vanlig kontorsskärm och det vore iallafall för mig märkligt om någon lägger pengar på en skärm modell bättre för bildbehandling och sedan sitter och fipplar med något halvdant gratisprogram, när det är så enkelt att konstatera hur mycket bättre det blir om man mäter upp skärmen med en riktig colorimeter.

Vad jag kan se så har inte dina eller andras självklara åsikter betraktande, hur lite inställningsmöjligheter det finns på en lågbudget skärm från andra världskriget.

Vad dina "VI" äger eller inte äger är helt ointressant och tillför inte tråden något alls.
Dina gissningar om vilka skärmar eventuellt används av de som vill forska vidare i Calibrizer är helt ointressant.

Vad hoppas du Lars Möllerström att få ut av denna tråd? Jag vet faktiskt inte hur övertydlig jag ska vara med dig Lars.

ex:
En student på 18 år har fått ärva en 8.000 kr Eizo skärm med lite osäkra färger. Denna har inget annat, än internet att tillgå.

Rekommenderar du den att;

A. Ta hjälp av något program för att justera den så gott som möjlig?

B. Låta skärminställningarna vara orörda?

C. Annan lösning?


[Citat borttaget då det är ändrat av Michael /Admin]


Michael - Ger upp nu -
 
Senast redigerad av en moderator:

alfin

Aktiv medlem
Michael,
det enda ointressanta här är ditt svammel, men du får skriva vilken rappakalja du vill i ditt eget namn. Det är däremot inte acceptabelt att du ändrar min text och presenterar det som om det var mitt citat. Jag vore tacksam om du ville ändra det direkt, så slipper jag mejla någon av forumvärdarna.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Det är helt OK och önskvärt, av mig, att admin tar bort mina och alfins inlägg i denna tråd.
Dessa för inte intresset för att undersöka på mjukvaruprogrammens eventuella fördelar.
Är det ok med dig alfin också?


Michael - Har lite funderingar framöver -
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Men gud vilken pajkastning det var i denna tråden, och den är helt omöjlig att försöka moderera upp. Vi stänger tråden, och så ber vi om lite mer ödmjukhet framöver. Sluta också att försöka överbevisa varandra och försöka ställa påstående frågor som skall få den andra att vika ner sig. Det är fullständigt meningslöst i forumtrådar för det hetsar bara stämning och syftet kommer inte uppfyllas.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS