Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts i objektivet eller på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

diver1

Aktiv medlem
Har skaffat mig en 20D med den urtråkiga kitgluggen (18-55) och upptäckte idag att det var skit någonstans i kameran.

Frågan är om det sitter på sensorn eller i optiken då det bara syns på vissa bilder vid bl.11 och mindre...

Vid bl.36 är det riktigt tydligt och det är inte ett enstaka dammkorn som ligger där utan ett helt grustag.

Vill inte ge mig på något hemmameckande med burkluft eller något annat som kan sabba kameran innan jag vet vilken del som skall åtgärdas.

Det låter som sensordamm, men svårt att gissa utan bild. Det finns väldigt många trådar om detta med bildexempel på hur olika typer av smuts ser ut.

Bilder finns nu upplagda på http://www.ld-hbg.se/damm/

Har plåtat en jämnt målad vägg och ställt fokus på oändligt (Avstånd kamera vägg ~70 cm)

Redan vid 5,6 syns det fläckar men de blir inte riktigt tydliga före bl. 8

diver1 skrev:
Har skaffat mig en 20D med den urtråkiga kitgluggen (18-55) och upptäckte idag att det var skit någonstans i kameran.

Frågan är om det sitter på sensorn eller i optiken då det bara syns på vissa bilder vid bl.11 och mindre...

Vid bl.36 är det riktigt tydligt och det är inte ett enstaka dammkorn som ligger där utan ett helt grustag.

Vill inte ge mig på något hemmameckande med burkluft eller något annat som kan sabba kameran innan jag vet vilken del som skall åtgärdas.
Hej Peter! Det du kan göra är att köpa en revaxör på apoteket och prova blåsa bort dammet. Funkar inte det så finns spatlar hos Zebramedia som funkar utmärkt tillsammans med Isopropylalkohol. Detta kan du göra om du känner att du vågar, jag gör det ibland och det funkar utmärkt. Dammet sitter på sensorn!

Har kikat på de andra bilderna i trådarna som handlar om damm på sensorn och håller med.

Testade nyss med en ny gummiblåsa men det verkar som om det sitter för bra för att lossna med bara luft.

Det är nog dags för en beställning hos zebramedia.

Hej,

Om du inte själv vill hålla på och pilla på sensorn, så gör som jag. Jag lämnade in kameran på Kamera Teknik i Malmö.
Dom fixar rengöringen oftast på en timme, och det kostar knappt 300:-.
Såg att du bor i Helsingborg så ring och kolla med dem innan du åker ner.

// Conny

Skall man lämna in kameran varje gång för att göra ren sensorn lär det bli väldigt dyrt ! Skit på sensorn får man ju på en gång oavsätt hur försiktig man är, då är det bättre att göra rent själv. Skall själv investera i en visibledust pensel, dyr är den, men den lär betala sig väldigt fort om man gemför med att lämna in kameran för rengöring varje gång man får skit på sensorn.

Har nu bara 4 "små" prickar kvar som inte vill släppa efter pensel och blåsning...

Nu känns det plötsligt ganska onödigt att åka till Malmö för att de skall dra ett varv med penseln och dessutom pröjsa 300:- för det.

Finns det någon i Helsingborgsområdet som har prylar hemma för våtrengöring?

ANNONS
Götaplatsens Foto