Annons

Smuts på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag laddade över bilder till datorn nyss på bilder jag tagit ikväll, upptäckte jag en massa små fläckar på bilden,vad är troligast? att det är smuts på sensorn eller på filtret?
Jag har läst i annonser då objektiv som ska säljas kan vara ngn repa på frontlinsen, men oftast brukar säljaren beskriva att det inte är synligt efter exponering, utan det är endast i de fall som det är ngn repa i de bakre linserna som gör det märkbart synlgit. tänkte om det fallet även var så i detta falll med smuts på sensorn. någon som vill försöka med en kvalificerad gissning.
/ Tony
 

Bilagor

  • _MG_2952 copy copy.jpg
    _MG_2952 copy copy.jpg
    5.5 KB · Visningar: 251
Damm, helt klart. Jag hade lämnat in den till auktoriserad serviceverkstad för att få bort det om jag inte hade kunskaperna själv att fixa det! Lätt att förstöra grejerna annars...
 
Själv använder jag Visible Dusts produkt Sensor Brush. Den fungerar alldeles utmärkt och finns också i ett utförande som heter Arctic Butterfly, A&T Phototech säljer den. Produkten är som sagt alldeles utmärkt och med ett par tag med penseln försvinner allt damm. Lätt att använda även om det var lite nervöst första gången. En bra recension finns att hitta på http://www.robgalbraith.com/bins/index.asp
 
Jag kletade ut olja på sensorn med butterfly. Hamnade utanför sensorn med stråna. Det som fick bort det var Eclipse v2 och tre spatlar. Tog bort damm och olja.
 
ANNONS