Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Smyg"-inspelning på skola?

Produkter
(logga in för att koppla)

KAASTRiiiOT

Ny medlem
Hej.
Jag fick precis reda på att en lärare i min lillebrors skola har en penna som han använder till att filma barnen med under lektionerna. Hans syfte enligt min bror är "att han vill filma barnen, så om de stökar sig för mycket så visar han det för föräldrarna".

Nu undrar jag om detta är lagligt. Han har ju inte bett om tillåtelse, eller informerat barnens föräldrar. Barnen är också medvetna om det.
Visst, mins brors skola har kanske inte världens bästa rykte. Men, han får fortfarande inte göra så. Tror jag.

Har man inte rätt att filma folk på samma sätt som man har rätt att fota folk? Det är ju ingen övervakningskamera det handlar om.

En skola är inte offentlig plats, så det är upp till den som nyttjar platsen att bestämma huruvida fotografering är tillåten eller inte. Det är rimligen rektorn som kan göra det.

Så länge fotografering inte uttryckligen förbjudits så är det fritt fram att fotografera även på icke-offentlga platser.

Samma gäller förstås videoupptagningar.

Vad jag vet så behöver man inte tillstånd för kameraövervakning om kameran inte är fast monterad.

Den pennan är säkert jättepraktisk att ha i bröstfickan när man böjer sig fram över eleverna så har man nått att pyssla med på kvällarna. Skriv en insändare i tidningen att lärarna på skolan använder spion utrusting för att smygfilma eleverna. Ställ frågan om utrustningen även används t.ex. i omklädningsrum och vad skolan har för policy angående sådant användande.

När jag gick i skolan var det inte helt ovanligt att idrottsläraren hadde en penna i fickan, hadde jag vetat att lärarnas pennor egentligen var kameror hadde jag inte dragit mig för att anmäla läraren för misstänkt ofredande.

Nu undrar jag om detta är lagligt. Han har ju inte bett om tillåtelse, eller informerat barnens föräldrar. Barnen är också medvetna om det.
Precis som redan skrivits är det helt lagligt. Men rektorn eller någon annan huvudman (t ex kommunens skolstyrelse, om det är en kommunal skola) kan förbjuda det. Ta kontakt med rektorn och fråga vad som gäller.

utpressning?

Frågn är ju också hur det påstått inspelde materialet används i prktiken. Om läraren säger "jag visar det här för NN om du inte...." så kan mn ju undra vad den skolan sänder för signler om hur samhället fungerar.

Finns ju skolor där klassrummen är som rena krigszoner.Lärarna får inte göra så mycket åt det heller så det är möjligt läraren börjat filma som sista utväg.

Jag tror att det är viss skillnad på filmning och övervakningsfilmning.

Man behöver tillstånd att övervakningsfilma. På nyheterna häromdagen så var det en skola som var tvungna att stänga av sina övervakningskameror för att det inkräktade på barnens integritet.

Däremot borde han få filma för privat bruk... vilket låter lite läbbigt i det här fallet :)

Jag tror att det är viss skillnad på filmning och övervakningsfilmning.

Man behöver tillstånd att övervakningsfilma. På nyheterna häromdagen så var det en skola som var tvungna att stänga av sina övervakningskameror för att det inkräktade på barnens integritet.

Däremot borde han få filma för privat bruk... vilket låter lite läbbigt i det här fallet :)
Övervakningsfilmning, som kräver tillstånd om det gäller allmän plats, avser filmning med fast monterad kamera. I det här fallet är det varken allmän plats eller fast kamera.

Om det är privat bruk eller något annat spelar ingen roll.

ANNONS
Götaplatsens Foto