Annons

Snälla hjälp mig..

Produkter
(logga in för att koppla)
inställningar på familjemodellen

Dock inga skillnader som omöjliggör att få ungefär lika bra bilder - bara att det kan vara pyssligare att göra vissa "avancerade" inställningar på familjemodellen. Inte omöjligt att det kan få vissa att tappa intresse, men jag tror det kan gå åt andra hållet också, där avsaknaden av färdiga bildlägen kan få proffskameran att kännas för komplicerad att komma igång med för vissa.

Detta hade jag inte tänkt på (text i fetstil). Hoppas att en D3100 är ändå lätt att hantera/ställa in.
De kanske är sådana saker som jag kommer att bli medveten om efter att jag har testat kameran.
Jag har i min handväska en vanlig kompaktkamera som är färdiginställd vilket är ganska praktiskt när man ska ta spontana bilder/ögonblicksbilder. Hur är det med en familjekamera som D3100? ska man ställa in innan man kan ta sådana bilder?
mvh/Marie

Dock inga skillnader som omöjliggör att få ungefär lika bra bilder - bara att det kan vara pyssligare att göra vissa "avancerade" inställningar på familjemodellen. Inte omöjligt att det kan få vissa att tappa intresse, men jag tror det kan gå åt andra hållet också, där avsaknaden av färdiga bildlägen kan få proffskameran att kännas för komplicerad att komma igång med för vissa.

Detta hade jag inte tänkt på (text i fetstil). Hoppas att en D3100 är ändå lätt att hantera/ställa in.
De kanske är sådana saker som jag kommer att bli medveten om efter att jag har testat kameran.
Jag har i min handväska en vanlig kompaktkamera som är färdiginställd vilket är ganska praktiskt när man ska ta spontana bilder/ögonblicksbilder. Hur är det med en familjekamera som D3100? ska man ställa in innan man kan ta sådana bilder?
mvh/Marie

D3100 har i princip inga fysiska kontroller utöver de nödvändigaste, allt annat ligger i menysystemet. Vad gäller "ställa in för ögonblicksbilder" så behöver du i princip bara vrida programratten till antingen Auto-läge (gröna läget) eller något av motivprogrammen. Då försöker kameran p åsamma sätt som kompaktkamerorna att manipulera exponeringen och den färdiga bilden för att den skall bli så tilltalande som möjligt.

Vikten

Jag håller inte med, som vanligt :)

Jag tycker utan tvekan att en kamera ur en högre klass är bättre att satsa på om man har pengarna.

Hur är det met vikten? är de proffskamerorna tyngre än familjekameran? Kan man ha en proffskamera i handväskan - jag menar - att den är lätt att ta fram den när man vill ta en spontan bild?
mvh/Marie

Jag håller inte med, som vanligt :)

Jag tycker utan tvekan att en kamera ur en högre klass är bättre att satsa på om man har pengarna.

Hur är det met vikten? är de proffskamerorna tyngre än familjekameran? Kan man ha en proffskamera i handväskan - jag menar - att den är lätt att ta fram den när man vill ta en spontan bild?
mvh/Marie

Ja, det är de. Min D700 med mitt standardobjektiv 24-70/2.8 väger över två kilo och är VÄLDIGT mycket större än D3100.

Min flickvän hade en Canon 450D innan hon bytte till sin Nikon D300s... Vi skrattade rätt ordentligt varje gång vi konstaterade att batterigreppet med batteri till min D700 vägde ungefär som hela hennes kamera med batteri.

hej Anders!
Vad gäller dett med bra objektiv...hur vet man att objektivet är bra?
Är detta ett bra objektiv till D3100? nikon AF-S DX 35/1.8G;

Ang. detta med bildsinne. Är det en egenskap man föds med eller något man utvecklar genom att fota?
mvh/Marie

AF-S 35/1.8 är ett bra objektiv. Man vet det genom att det är 35mm brännvidd, bländare f/1.8, tillverkat av Nikon, har AF-S autofokusmekanism, att dess MTF-diagram ser bra ut, och att priset är rätt. Läser man dessutom tester och hör med användare så vet man att det är klockrent köp.

Nackdelen med D3100 är att den inte funkar med objektivet Nikon AF 85/1.8D som vore ett utmärkt komplement till AF-S 35/1.8G. Om du istället köper ett Nikon D90-hus har du löst det problemet.

Kunskap och bildsinnet går att utveckla, precis som allt annat här i livet som blir bättre med träning.

En pro-kamera är tyngre och större än en amatörkamera, den är trots allt byggd av metall medan amatörkameran är av plast till största delen. En D300s väger 840 g medan en D3100 väger 445 g.

Men jag själv tycker inte att vikten är något problem i sig, inte ens med ett stort teleobjektiv blir det tungt om man bär på ett vettigt sätt. En amatörkamera är ju inte direkt liten den heller, så otympligt blir det ändå om det krävs att man bär den i remmen eller en lite större väska oavsett.

Om du får ned den i handväskan beror mer på väskan ;-)

Hej

Jag har fotat på amatörnivå mer än 50 år.
Olika kameror har passerat revy tills jag fastnade för Nikon F.
Sedan följde ett par F2, F3, F4.
Det innebar att jag hade mängder av Nikon tillbehör.
När den Digitala explosionen startade avaktade jag utvecklingen tills D1x kom.
Bilderna blev då minst lika bra som de analoga.
Lyftet blev när Nikon släppte D3 och D700.
Fördelarna med dessa var enorma och alla gamla gluggar kan användas med bra resultat.
Du kan även använda dina med bra resultat.

Jag förordar Nikon D700 av många skäl. Inte minst priset.

Här på Fotosidan innehar 226st en D3 och 816st en D700.

D-90 /d3100

AF-S 35/1.8 är ett bra objektiv. Man vet det genom att det är 35mm brännvidd, bländare f/1.8, tillverkat av Nikon, har AF-S autofokusmekanism, att dess MTF-diagram ser bra ut, och att priset är rätt. Läser man dessutom tester och hör med användare så vet man att det är klockrent köp.

Nackdelen med D3100 är att den inte funkar med objektivet Nikon AF 85/1.8D som vore ett utmärkt komplement till AF-S 35/1.8G. Om du istället köper ett Nikon D90-hus har du löst det problemet.

D-90
D-90 är kategoriserad som:
Entusiast: F601,F70,F80/D70(s),D80,D90,D7000
Den är väl lättare att hantera inställningarna på eftersom den tillhör högre kategori?
Från tidigare inlägg vad gäller inköp av kamera hade som önskemål att man kan ta rörliga bilder samt i serier
Är D-90 lika bra på det?
Hur är det med vikten och priset?
mvh/Marie

Den är väl lättare att hantera inställningarna på eftersom den tillhör högre kategori?
Från tidigare inlägg vad gäller inköp av kamera hade som önskemål att man kan ta rörliga bilder samt i serier
Är D-90 lika bra på det?
Hur är det med vikten och priset?

D90 är lite vassare än D3100 på det mesta. Bilder och tekniska data här:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3100/
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/

Den enda punkt där D3100 är bättre är att den videofilmar i 1080p (full HD) jämfört med D90 och 720p (vanlig HD).

Båda fotar mycket bra men den avgörande skillnaden är ändå att du kan använda prisvärda objektiv som AF 85/1.8D och AF 50/1.8D om du vill.

Off topic: (Marie: underlättar ganska mkt för oss som läser dina inlägg om avslutar texten du citerar med [/QUOTE], dvs du låter detta stå sist och därefter skriver du din kommentar... Testa också ”förhandsgranska inlägg” för att se hur det ser ut...).

Krascha någon annan tråd

Som vanligt sitter ett antal personer o kastar inlägg på varandra utan något försök att hjälpa trådskaparen
(som säkert dragit från denna tråd för länge sedan ) Minst 60% som inte är relevant till frågorna som Ulrika ställde...

T.

Som vanligt sitter ett antal personer o kastar inlägg på varandra utan något försök att hjälpa trådskaparen
(som säkert dragit från denna tråd för länge sedan ) Minst 60% som inte är relevant till frågorna som Ulrika ställde...

T.

ditt inlägg var inte så givande heller... ;)

T.

Hej Tomas!
Det stämmer nog det du säger men det var inte avsikten.

Jag ber om ursäkt om jag har kraschat någon annan tråd.

Jag ska försöka hitta en bättre plats på detta forum där jag kan ställa mina frågor.
mvh/Marie

För alla som har svarat på mina frågor kommer jag att fortsätta ställa frågor på "köpsråd forum" med ämnet "val av kamera".
mvh/Marie

Senast ändrad:
Hej tom!

Ang. citering med quote:
Jag behärskar inte riktigt alla verktyg som finns i ett forum och därför är jag väldigt tacksam över denna info. mvh/Marie

Som vanligt sitter ett antal personer o kastar inlägg på varandra utan något försök att hjälpa trådskaparen (som säkert dragit från denna tråd för länge sedan ) Minst 60% som inte är relevant till frågorna som Ulrika ställde...

I princip kan jag kanske hålla med, men två frågeställare ryms väl i samma tråd om ämnet är relevant?

Dessutom har TS i denna tråd inte synts till sedan hon ställde sin ursprungliga fråga för åtta dagar sedan. Det tycker jag är ett större (och vanligare) problem.

Jag tycker det är ok med flera frågeställare (så fråga på Marie)men massa annat orelevant tjafs ,som detta inlägg behöver ju inte vara här . ;-) Svårt för frågeställarna o hitta något svar bland alla dessa inlägg som handlar om annat.

När jag hittar någon fråga som jag också vill ha reda på ,så får man läsa 50 inlägg som handlar om annat svammel (men inom foto) innan jag hittar svar på frågan..

T.

Jag tycker det är ok med flera frågeställare (så fråga på Marie)men massa annat orelevant tjafs ,som detta inlägg behöver ju inte vara här .T.

Jag blev genast intresserad att ställa egna frågor när Fredrik Thoren skrev detta:
"Jag kan börja med lite historia om uppdelning i segment. Alla tillverkare gör samma. Från lägsta målgruppen till högsta: familje,hobby,entusiast,semiproffs,proffs. Om vi tar Nikons kameror från autofokus analogt/digitalt:
Familje:F401,F50,F55/D50,D40,D40X,D60,D3000,D3100
Hobby:F60,F65/D5000
Entusiast: F601,F70,F80/D70(s),D80,D90,D7000
Semipro:F801(s),F90(x), F100/D100,D200,D300(s),D700
Pro:F4,F5,F6/D1(h/x),D2(h/x),D3(s/x)"​

Då vill jag ställa egna frågor som inte hade direkt med trådskaperen:s fråga.
Det hade varit praktiskt om det hade funnits en funktion typ undertråd som möligtgör att man kan hoppa in i ett annat forumsämne där man kan diskutera vidare egna frågor.
mvh/Marie

ANNONS
Götaplatsens Foto