Annons

Snälla ni, hjälp en amatör i köpetankar

Produkter
(logga in för att koppla)

TrulyUnruly

Medlem
Hejsan!
Jag har äntligen bestämt mig för att uppgradera från de vanliga små digitalkamerorna till något som åtminstonde är snäppet bättre.
Till vardags fotografer jag mest vänner och hundaktiviteter (alltså måste kameran tåla "bild i rörelse"),
Det är viktigt för mig att bilderna har bra skärpa, färg och ljus.
Gärna en kamera med bra video funktion oxå, som är rätt så "amatörvänlig", man ska alltså fatta funktionerna om man e någorlunda begåvad =)
Priset får gärna ligga under 6000 kr, men jag är flexibel.
Jag funderade lite på Fujifilm finepix S9500, och även Nikon D40, men när man läser igenom produktbeskrivningarna blir man ju så insnöad för man vet ju inte om kameran passar bra för just "mina syften".
Så snälla ni, dela med er av era erfarenheter och rekomendera vad ni kan komma på så blir jag jätteglad o kanske äntligen blir jag med en hygglig kamera =)

MVH Sofie

Det beror kanske lite på vad du vill ha såklart. För 6000 kan du få en hyfsad, enklare systemkamera, men då har de ingen videofunktion. En mer avancerad kompaktkamera kanske har det.

En annan aspekt om du vill tänka lite långsiktigare är att en systemkamera kan du uppgradera lättare, genom att byta standardobjektivet mot ett bättre (och tyvärr dyrare) längre fram, medan en kompaktkamera har ett fast objektiv. Vill du uppgradera den måste du helt enkelt köpa en helt ny...

För 6000 handlar det helt enkelt om att prioritera, för tyvärr räcker det kanske inte till allt man vill ha :)
Jag själv gillar systemkamera och om du vill prioritera skärpa, färg och ljus så tror jag att det är det bästa alternativet. Men prioterar du användarvänlighet och videofunktion är en bra digital kompaktkamera ett alternativ.

Slutsats: mellan de två modellerna du nämner skulle jag satsa på Nikon D40. Med den kan du investera vidare och uppgradera dig lite i taget, om du skulle börja känna dig begränsad... (mitt tips är dock att om det är din första systemkamera kommer den hålla ett bra tag innan dess...) :)
Dessutom har den ett antal bra automatiska lägen som är lika enkla att använda som på en liten digital kompaktkamera.

Jag har en fuji s9500 och jag kan bara hålla med föregående inläggskrivare, D40n är att föredra.

ANNONS
Götaplatsens Foto