Annons

Snabb mobilkamera m dedikerad bildknapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pozar

Medlem
God morgon gott folk!

Vad har ni för tips om mobiltelefoner som har snabb åtkomst till kameran? Helst ska jag kunna ta en bild utan att ens väcka skärmen (tänk gammal engångs-filmkamera), eller ha en dedikerad avtryckar-knapp.

Andra önskemål är att mobilen är liten – har en Xperia 11 just nu – så kanske en iPhone SE eller mini? Några nischade kameramodeller jag borde känna till?

Droid eller iOS spelar mindre roll.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du inte väcker skärmen vet du ju inte vad du tar bild av, eftersom du inte har någon sökare. Imho går det mycket snabbt att starta kameran på en modern iPhone, och man använder volymreglaget som avtryckare, om man vill.
 

lonian

Aktiv medlem
På min Samsung mobil Galaxy S20 kan man ta kort med volym knappen, vilket är den jag primärt använder.
 

Pozar

Medlem
Bara för att förtydliga: Om det går att ta en bild utan att väcka skärmen så är det nice, men mitt mål är att så snabbt som möjligt kunna få upp mobilen och knäppa en bild. Och då tar jag hellre en bild med dålig komposition än ingen bild alls – man lär sig ganska snabbt att höfta.

(Min nuvarande Sony kan ta mer än 5 sekunder från start till att en bild är tagen, vilket är helt bananas irriterande)
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Bara för att förtydliga: Om det går att ta en bild utan att väcka skärmen så är det nice, men mitt mål är att så snabbt som möjligt kunna få upp mobilen och knäppa en bild. Och då tar jag hellre en bild med dålig komposition än ingen bild alls – man lär sig ganska snabbt att höfta.

(Min nuvarande Sony kan ta mer än 5 sekunder från start till att en bild är tagen, vilket är helt bananas irriterande)
För Samsung får du upp kameran direkt om du dubbelklickar på sidoknappen, sedan tar du bild med volymknappen. Funkar fint!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bara för att förtydliga: Om det går att ta en bild utan att väcka skärmen så är det nice, men mitt mål är att så snabbt som möjligt kunna få upp mobilen och knäppa en bild. Och då tar jag hellre en bild med dålig komposition än ingen bild alls – man lär sig ganska snabbt att höfta.

(Min nuvarande Sony kan ta mer än 5 sekunder från start till att en bild är tagen, vilket är helt bananas irriterande)
Jag vet inte riktigt vad det är för modell? På de bättre Sony med tvåstegsavtryckare är det bara att hålla in avtryckaren så startar den av kamerapparna man har valt.
 

apersson850

Aktiv medlem
På min mobiltelefon finns en programmerbar funktionsknapp. Jag har den programmerad så att om jag håller den intryckt en sekund startar kameran. Sen tar det en halv sekund till för kameran att komma igång.
Har man mycket bråttom kan man i stället välja ett dubbeltryck, för det kan man göra snabbare än en sekund. Men den funktionen har jag till ett program jag använder oftare än mobilens kamerafunktion.

Telefonen är en CAT S62 Pro.
 

thommym

Aktiv medlem
Om du inte väcker skärmen vet du ju inte vad du tar bild av, eftersom du inte har någon sökare. Imho går det mycket snabbt att starta kameran på en modern iPhone, och man använder volymreglaget som avtryckare, om man vill.
Ja, jag tycker också att det går ganska snabbt när sekvensen väl siter på en gammal man. :cool:

  1. klicka sidoknapp -> starta skärm
  2. tryck på kamerasymbol på skärm -> startar kamera
  3. volym upp är avtryckare
1-2 sekunder för att ta en bild. Inte riktigt som med en "riktig" kamera, men ganska bra.
 

Pozar

Medlem
Ja, jag tycker också att det går ganska snabbt när sekvensen väl siter på en gammal man. :cool:

  1. klicka sidoknapp -> starta skärm
  2. tryck på kamerasymbol på skärm -> startar kamera
  3. volym upp är avtryckare
1-2 sekunder för att ta en bild. Inte riktigt som med en "riktig" kamera, men ganska bra.
Jo, det är oftast snabbt nog. Men det är inte snabbare än en engångs-kamera.

Jag inser att det här är ett edge-case och att jag kanske får nöja mig, men någonstans kanske det finns en skum kamera som har mig i åtanke…
 

mikoto

Aktiv medlem
Gamla godingen Sony z1 har dedikerad avtryckare för kameran. Kanske en fånig önskan då det som många säger går använda en volymknapp.

Men för mig personligen så gjorde de mycket för känslan att ha en dedikerad funktion istället för det vanliga att allt kan göra allt. Det var en kul mobil att ta bilder med…

Tyvärr helt utdaterad idag pga mjukvaran och gammal hårdvara. Skärmen är iofs relativt fräsh än.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Gamla godingen Sony z1 har dedikerad avtryckare för kameran. Kanske en fånig önskan då det som många säger går använda en volymknapp.

Men för mig personligen så gjorde de mycket för känslan att ha en dedikerad funktion istället för det vanliga att allt kan göra allt. Det var en kul mobil att ta bilder med…

Tyvärr helt utdaterad idag pga mjukvaran och gammal hårdvara. Skärmen är iofs relativt fräsh än.
Senaste (IV) Xperia 1 och 5 har precis som modellerna innan avtryckare, men visst 5 är tre cm högre än Z1, men inte så mycket större i övrigt (marginellt bredare, men lite tunnare). Pro-modellerna har nog också avtryckare, men det är en rätt smal produkt.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Bara för att förtydliga: Om det går att ta en bild utan att väcka skärmen så är det nice, men mitt mål är att så snabbt som möjligt kunna få upp mobilen och knäppa en bild. Och då tar jag hellre en bild med dålig komposition än ingen bild alls – man lär sig ganska snabbt att höfta.

(Min nuvarande Sony kan ta mer än 5 sekunder från start till att en bild är tagen, vilket är helt bananas irriterande)
Typ vilken Samsung som helst för typ 3500kr och uppåt? Dubbelklicka på powerknappen så startar kameran snabbt, och sen ta en bild med volymknappen. Funkar utmärkt.
 

Bengf

Aktiv medlem
På min Samsung mobil Galaxy S20 kan man ta kort med volym knappen, vilket är den jag primärt använder.
Jag har en S20 också, ibland använder jag rösten vilket man kan välja in i menyn, finns inga svenska ord att välja dock, tycker den är lite för långsam innan bilden tas, oavsett röst eller dutta på skärmen. Synd att batteritiden är så passa skral på denna modell, jag har skruvat ner det mesta som tex lägsta upplösning på skärmen, så lite bättre håller batteriet. ( denna modell har möjlighet till super värsta upplösningen om man så vill, förvånade vad lite skillnad man se ändå tycker jag när man provar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
(Min nuvarande Sony kan ta mer än 5 sekunder från start till att en bild är tagen, vilket är helt bananas irriterande)
På en modern iPhone vaknar skärmen så fort du tittar på den, att starta kameran tar någon tiondels sekund. Hela processen fram till tagen bild går, med lite vana, på mindre än en sekund.
 
ANNONS