Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb posering för stela företagsledare. Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Jag fotar en hel del för en liten lokal tidning. Majoriteten av mina fotouppdrag går ut på att fota företagsledare, föreläsare och konstnärer. Problemet uppstår när porträtt skall tas. Jag har vanligtvis bara fem minuter på mig (om jag har tur) och dessa personer är extremt stela när det gäller poseringar.
Det brukar bli att de ställer sig mot en vägg, rakt upp och ner, med händerna hängade vid sidorna och ett påklistrat leende. Väldigt trista bilder med andra ord.

Nu behöver jag lite tips från er som har liknande arbetsuppgifter.
Hur löser ni en sådan här situation? Har ni några standardposer som ni använder?

Har plåtat en del personal på företaget där jag jobbar. Porträtt mest. Jag brukar skoja till det för att lätta upp stämningen.

Prova nån annan vinkel. Underifrån eller uppifrån t ex. Bra om personen sysslar med något samtidigt kanske gör att de slappar av mer.

Jimsan skrev:
Jag fotar en hel del för en liten lokal tidning. Majoriteten av mina fotouppdrag går ut på att fota företagsledare, föreläsare och konstnärer. Problemet uppstår när porträtt skall tas. Jag har vanligtvis bara fem minuter på mig (om jag har tur) och dessa personer är extremt stela när det gäller poseringar.
Det brukar bli att de ställer sig mot en vägg, rakt upp och ner, med händerna hängade vid sidorna och ett påklistrat leende. Väldigt trista bilder med andra ord.

Nu behöver jag lite tips från er som har liknande arbetsuppgifter.
Hur löser ni en sådan här situation? Har ni några standardposer som ni använder?

Låt dom ta en starköl innan! ;)

Skämt bara, tror man måste ha litet tid till snack innan bilden..
för att avdramatisera det hela...
Både för en själv och föremålet! ;)

Ta också bilder före och efter själva fotograferingen...
dom kan bli dom bästa.

Här är en "lokal företagsledare" som jag har tagit en del bilder på! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/423524.htm

Hej.
Att plåta viktiga och upptagna toppar i näringslivet eller inom politiken kan vara mycket svårt.
Din bästa hjälp är ditt eget munläder.
Prata på och håll en trevlig stämning.

Problem kan uppstå (vet av egen erfarenhet) att när man har tryckt av den första bilden så är någon av personerna i gruppbilden på väg bort.

"Det räcker väl med 1 bild"

Här gäller det att vara tydlig och bestämd.

In me gubben igen bara ;)

Jag har en högst ogrundad teori angående att fotografera tex företagsledare i grupp.
Dessa herrar (oftast herrar) är vana att vara de som styr och tar beslut. Ganska säkra i sin roll på arbetsplatsen.
En fotografering kanske inte hör till det vardagliga arbetet och kanske är det så att helt plötsligt har nu företagsledaren hamnat i en situation som han känner att han inte kan styra över och kontrollera helt.

Det är nu man som fotograf inte får tappa greppet!

Man måste vara säker och bestämd men ödmjuk.
Så (erfar jag i alla fall) kommer dessa herrar att snällt foga sig till dina önskemål.

Men visar man minsta tecken på osäkerhet så kan du räkna med att "fotomodellerna" kommer att ta över positionen som ledare även när det gäller fotograferingen.

Kom ihåg:

Det är djungelns lag som gäller därute...

... i den stora världen ;)

/Jacob vP

Ta med en leksak så ska du se att de slappnar av och du kan ta en bild med ett spontant smile som även syns i kroppshållningen.

Jag vet att det fungerar på andra så varför inte på "viktiga" personer?

Greven

Har precis samma problem. Men... Om du plåtar åt en tidning, gör du det vid samma tillfälle som personen i fråga intervjuas av en skrivande journalist? Om inte så se till att ordna att du gör det, och ta bilder när personen pratar, och gestkulerar och allt vad man nu gör. Om det inte är möjligt, så prova lite annorlunda vinklar och utsnitt. Särskilt om det handlar om en konstnär borde man ju kunna ta ganska annorlunda bilder.

Men det funkar ju inte alltid. Själv plåtade jag två politiker för några veckor sedan. Bilderna skulle användas till någon årsredovisning eller något i den stilen. Då var det ganska knepigt att få till spännande bilder. Eftersom det var ett av mina första riktiga jobb så var jag sjukt nervös, så jag kunde inte direkt prata till mig bra bilder... Att det var de två stelaste människorna jag någonsin träffat hjälper inte direkt heller...

ANNONS
Götaplatsens Foto