Annons

Snabb slutartid vid makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Linbacker

Medlem
Försökte mig på att fota en vattendroppe i makro häromdagen. Det kräver ju en rätt snabb slutartid för att frysa droppen. Testade då att ha 1/500 utan blixt och bilden blev självklart kolsvart. Nu har jag bara popup blixten så jag slog på den. Men upptäckte då att jag inte kunde ha snabbare slutartid än 1/200 vilket gjorde droppen lite oskarp. Någon som vet varför det blir så och vad jag skall göra?

Använder man alltid blixt vid den typen av fotografering? Måste det i så fall vara en extern? Hur får jag upp slutartiden med min blixt?

Jag har en Nikon D60 och använder ett Sigma 70-300 f4-5,6 APO DG Macro

/Henrik

Senast ändrad:
Att slutartiden bara är 1/200 är inget problem. Man kan frysa en rörelse med blixten, genom att ställa in kameran så att blixten blir enda ljuskällan tex f5,6 1/200. Det enda som syns på bilden nu är det som belyses av blixten och eftersom blixten lyser en väldigt kort tid (kortare än slutar tiden 1/200) så kommer du frysa rörelsen.

Försökte mig på att fota en vattendroppe i makro häromdagen. Det kräver ju en rätt snabb slutartid för att frysa droppen. Testade då att ha 1/500 utan blixt och bilden blev självklart kolsvart. Nu har jag bara popup blixten så jag slog på den. Men upptäckte då att jag inte kunde ha snabbare slutartid än 1/200 vilket gjorde droppen lite oskarp. Någon som vet varför det blir så och vad jag skall göra?

Använder man alltid blixt vid den typen av fotografering? Måste det i så fall vara en extern? Hur får jag upp slutartiden med min blixt?

Jag har en Nikon D60 och använder ett Sigma 70-300 f4-5,6 APO DG Macro

/Henrik

Varje kamera har en specifik max slutartid -X synk.Du kan inte utan specialblixt och särskilda kameraegenskaper överskrida den.Kolla i bruksanvisningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto