Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb telezoom med bra bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Hej,
Jag fundrar på att byta min Tokina AF ATX Pro2/4 mot en variant med snabbare AF eftersom jag kommer att fota en del surf. Jag vill dock ha samma fenomenala kvalitet som i Tokinat och snygg Bokeh. Jag läste i ett tÿskt test att bokeh var det enda de hade att invända mot 70-400 SSM G.
Har såklart inte testat själv...

Finns det andra alternativ för mig? Specen är: lika superbildkvalitet som Tokinat, snygg bokeh, snabb (gärna tyst) AF och så ljusstarkt man kan få för <15000 kr nytt.

Om någon har beggat till mig så hojta.
Likaså söker jag ljusstarkt 50mm. (1.4 sony/minolta)

Jag har en a55 och kommer att komplettera med a7xx.

:) Mats

Är 400mm det du är ute efter? Annars skulle jag säga Sigma 70-200 HSM II. (den utan bild stabilisering).

I 50mm facket så kolla på Sonys SAM50f18 den borde vara mest pang för pengarna nu.

Då är det enda valet egentligen Sigmas 100-300F/4. Ett objektiv som både är ljusstarkare och skarpare än Sony-motsvarigheterna. Det har också bättre bokeh-egenskaper, och betydligt mindre CA (vilket ju är viktigt när man fotograferar över vatten).

Kombinera med ett 1.4TC så har du 100-300F/4 och 140-420F/5.6 för 15.000kr.

jag måste erkänna att jag inte testat mitt eget Tokina 100-300/4 men misstänker att det inte är speciellt snabbt med a55an. Kvaliteten är dock dunder men jag ska fota sport så...
Får kolla runt. Det brinner inte i buskarna.

Shoppar nog ett 50mm först.

...och som vanligt blir det mest Tamron SP90n och makrobilder oavsett....
:)

ANNONS
Götaplatsens Foto