Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbfråga om blixt på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag hade tänkt köpa en SB800 och fästa den på mitt kamerastativ. Vad för typ av fäste behöver jag köpa och vart kan jag hitta ett sånt?

Edit:
Ja och nu när jag ändå frågar om det, går det att styra SB800 trådlöst från min D300 utan att koppla nån sorts blixtsändare i kameran? Följer annars en sån med SB800?

jag har ett hama-fäste och ett elinchrome vinkelfäste till min blixt för att fästa i ett belysningsstativ.
Har ingen aning om det går att fästa i vanligt stativ, men det borde ju gå att byta ut nån skruv i stativet så den passar?

Blixten går att styra trådlöst, men du måste använda den inbyggda blixten (sätt den i commanderläge styrka 0 och blixten i remote).

ALLT står i instruktionsboken för både blixten och kameran, se så.. läs på nu!

Du behöver inget!

Till SB800 följer det med en platta att sätta blixten på (exempelvis för att ställa den på ett bord) och den plattan har stativgänga på undersidan (1/4-tum).

Tomas Töråsen skrev:

Edit:
Ja och nu när jag ändå frågar om det, går det att styra SB800 trådlöst från min D300 utan att koppla nån sorts blixtsändare i kameran? Följer annars en sån med SB800? [/B]

D300 har stöd för att trådlöst styra SB-800.
Ställ 300an i commander mode och SB-800 i remote mode.

Ett tips är ändå att köpa ett fäste och ett paraply, då kan du få ett "mjukare" blixtljus som är snyggt om du vill fota porträtt och liknande.

Jo det vore kul faktiskt. Men ska jag fota porträtt, då skulle jag nog inte nöja mig med en SB800, då skulle jag vilja softa upp framifrån sidan på nåt sätt o en för motljus o kanske ännu mer när man väl kommer igång med sånt.

Jag vet hur paraplyn ser ut på bild, men är dom som vanliga regnparaply, går dom o fälla ihop så dom e enkla att få med?

ja dom går att fälla ihop. det är bra med mer effekt och fler ljus källor men går du ut kan du altid använda solen också :) och det kan vara bra att inte krångla till det i början också. 95% av mina bilder är tagna med endast en blixt och support från en reflexskärm ibland.

liknande kombination finns på kaffebrus.se. men separat då. 1000 kr och gratis frakt. och ett större paraply. men bättre vet ja inte om det är.

Bilagor

• d.jpg
    d.jpg
    60.3 KB · Visningar: 230
Vill man slippa frakten på cyberphoto kan man annars använda rabbatkoden som dyker upp då man söker på prisjakt.nu ;)

249 kr för ett paraply, ja det är ju inget att tjafsa om direkt med tanke på skillnaden att inte ha nåt alls.

Tack så mkt för alla tips och råd!

men på kaffe brus är paraplyet 110cm i dimameter och på den va andra "bara" 80cm. tycker större är bättre. men men

ANNONS
Götaplatsens Foto