Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabbt blinkande lampa på onetouch II (död)

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Nån som varit med om att det hänt?

Hände mig för 1 timme sen, disken är helt död, kan inte få kontakt med den alls..

Den verkar snurra, men det är dock allt..

Har aldrig sett det blinka med dessa jämna intevaller förr. Den jobbar inte för 5 öre..

Bara död, och blinkar som en galning..

bootar inte upp..

Det är Maxtor onetouch II, 1394/usb 2.0 (250 gb)..

Jag fasar det värsta..

Nån som varit med om detta?

Den som är på bilden, med 250 gb>

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7090

/ Tomas

svar från maxtor>

Dear Tomas Belin,

Thank you for your enquiry.

The drive could be faulty.

Further to your enquiry regarding the problems accessing important data on your Hard Drive, unfortunately we cannot offer a repair (i.e. data recovery) service. We also cannot offer individual hard drive components (i.e. electronic circuit boards).

Maxtor does not perform any data recovery services, nor does Maxtor authorize, recommend or endorse any specific data recovery services or companies.
If it has been determined that you no longer have access to the data on your drive you may want to consider contacting an independent Data Recovery Service.

tomasbz skrev:
Kan man plocka ur en sån här disk och peta in den med en ide anslutning bara i pcn???

Absolut, jag råkade ut för precis samma sak som du för några månader sedan. Plocka isär den och inuti hittar du en helt vanlig hårddisk du kan koppla till din dator.

Att plocka ut disken från lådan hjälper bara om det är något annat än just disken.

Är det sektorer eller annat på disken som är sönder hjälper det inte att koppla den direkt till datorn via IDE eller SATA eller vad det ni finns för teknik innanför lådan.

När du plockat ut disken, se vad själva hårddisken har för modellbeteckning och se om du hittat något felsökningsverktyg på maxtors hemsida för just den modellen.

Jag vet att andra tillverkare (WD, Seagate etc) har program som gör att du åtmindstonde kan läsa datat (det mesta av det). Disken ska dock bytas ut även om du hittar ett program som tycks "rädda" dina data... Är disken kass så är den.

Du bör väl ha garanti kvar?

Lycka till!

(Köp nått annat än Maxtor nästa gång... Men det är min alldeles egna åsikt...)

Tack..

Ja garanti kvar..

Men 140 gb orginalfoton åt helvete (fömodligen), utan backup..

Shit happens, var det nån som sa..

Jo, inte fan blir det maxtor igen..

Har dock maxtor i min pc oxå......

Ska iväg til jobbet nu..

/T

LED-signalen tyder på att det är samma fel som det var på min dito Maxtor. Felet sitter inte i hårddisken utan i styrkretsarna, plocka ur disken och anslut den till en dator så ska du se att du kommer åt datat.

Vad det gäller garanti är det förstås lika som det var för mig, -Javisst, du får en ny disk på garantin, men då ska vi ha tillbaka den gamla och du får absolut inte tagit ut den ur chassit.... Det var bara att glömma garantin, plocka ur disken ur chassit och rädda bilderna. Maxtor håller jag mig nog borta från ett tag :)

Så ja, bröt sönder skiten, plockade ut disken och anslöt den via IDE i datorn..

Nu funkar det kanon, fotona räddade..

Nu måste jag väl kunna köra den disken som den sitter..

Min andra är sata dock, men det spelar väl ingen roll.....

tomasbz skrev:
Så ja, bröt sönder skiten, plockade ut disken och anslöt den via IDE i datorn..

Nu funkar det kanon, fotona räddade..

Nu måste jag väl kunna köra den disken som den sitter..

Min andra är sata dock, men det spelar väl ingen roll.....

Grattis!
Jag har behållit disken i datorn och det funkar finfint.

tomasbz skrev:
Tack..

Ja garanti kvar..

Men 140 gb orginalfoton åt helvete (fömodligen), utan backup..

Shit happens, var det nån som sa..

Jo, inte fan blir det maxtor igen..

Har dock maxtor i min pc oxå......

Ska iväg til jobbet nu..

/T

En väl använd hårddisk brukar för mig hålla ca. 2-3 år innan den pajjar. Det är tyvärr något man får räkna med. Skaffa en dvd-brännare, om du inte redan har det, och gör backups. Lite förlorar man ju alltid, men helst inte 140gb. Har de senaste 13 åren haft mellan 3 och 4 hårdiskar konstant i datorn och det är minst en som brakar varje år. Ett tips är att ha en hårddisk för windows och program, samt lite tillfälliga skitfiler och de andra hårddiskarna för lagring av bilder, musik och andra stora filer. Det blir då betydligt enklare att kontinuerligt göra backuper, varje gång man har 4 nya gig av t.ex. fotofiler så bränner man dem på en dvd. Tänk på vilket märke det är på DVD-median. Det är stor skillnad. Har lärt mig det den hårda vägen.

Mvh

David

David Appelgren skrev:
..............klipp........Tänk på vilket märke det är på DVD-median. Det är stor skillnad. Har lärt mig det den hårda vägen.

Mvh

David
Just vad jag skulle behöva veta mer om. Har du några rekommendationer eller något bra ställe där man kan läsa på?

Ja, det har jag. Jag tänkte skicka med denna länk i mitt tidigare meddelande, men gjorde inte det för att deras hemsida verkar ligga nere (för tillfället hoppas jag). Där går de igenom de olika tillverkningsställena där de bästa skivorna görs, samt de koder som gäller för olika märken, t.ex. kan flera olika märken tillverkas på samma ställe av samma tillverkare. De jag har nu efter mycket efterforskning är TDK's dvd-skivor.

Här är länken hoppas den börjar fungera snart igen:

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

Jag har alltid min externa hårdisk avslagen då jag inte använder den, det bör väl förlänga livslängden betydligt skulle jag tro.

kent.

Ja, jag har själv tankarna på att skaffa en eller flera externa (det har ju annars tidigare varit mycket problem med externa hårddiskar, men det ser ut att gå framåt på den fronten). Jag tror att det är rätt väg att gå, förutsatt att man använder dessa hårdiskar just som lagringsenheter som man kan slå på då man behöver dem. DVD-medialänken ovan fungerar nu förresten.

Mvh

David

Det var så jag hade den oxå..

sorry, citatet>Jag har alltid min externa hårdisk avslagen då jag inte använder den, det bör väl förlänga livslängden betydligt skulle jag tro.

Och Maxtor ska väl få en objektiv chans att säga sin mening.>

Dear Tomas,

Thank you for your reply!

Sorry for the issue you have encountered!
The failure rate on our products is very low, but we do accept that it will happen in some cases.

Let me know if you have any further problem.

Best regards,

Joey Zhou
Maxtor Technical Support

David Appelgren skrev:
Jag tror att det är rätt väg att gå, förutsatt att man använder dessa hårdiskar just som lagringsenheter som man kan slå på då man behöver dem.

Problemet är att då förlorar man lite av poängen med att ha dem som back-up då man kan köra ett program i bakgrunden som backar upp. Jag har haft min externa Maxtor påslagen i 1.5 år (nästan) oavbrutet utan problem. Kör Second Copy i bakgrunden. Bränner dessutom DVD varannan vecka eller så. Jag räknar med att sannolikheten att två diskar ska krascha samtidigt inom någon vecka är ganska liten.

Hur som helst är det viktiga att ha ett system som klarar en hårddiskkrasch utan förlust av data och utan alltför mycket besvär att återställa systemet. Jag har alltid på min Maxtor och räknar i stället med att jag eventuellt måste byta ut den bland.

Johannes

Detta bästa är förstås att ha ett program som Second Backup, men det kräver dubbelt med lagringsyta och det kan ju bli ganska dyrt och bökigt om man har behov av backup till flera hårddiskar. Har redan 4 hårddiskar, känns ju lite hårt att ha 8 hårddiskar, men visst i annat fall håller jag med dig fullständigt, ifall jag hade ekonomin (alternativt inte haft behov av lika mycket gb) för det så skulle jag absolut göra som du. Hitintills har jag heller aldrig haft en hårddisk som lagt av efter bara 1,5 år. Lägg på ett år så kan det börja skita sig, men det beror helt och hållet på hu mycket den används och vad den används till.

ANNONS
Götaplatsens Foto