Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snart släpps Sigmas nya DSLR: Sigma SD1

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Snart släpper Sigma sitt nya flagskepp till kamera. Enligt dom själva är det världens första kamera med "Full Color Image Sensor"-sensor; Foveon X3.

Kameran är vädertätad med ett skelett av magnesium som gör den lätt. Vad som är märkvärdigt är dess upplösning på hela 46Mpxl(!!!). Man kan ju ställa sig kritisk till detta beslut då kameran har en crop-sensor; Dvs. en APS-C på 24x16mm. Om en bra bildkvalitet kan bibehållas trots upplösningen, kommer denna kamera ge kraftig konkurrans åt större tillverkare så som Canon, Nikon, Sony, Pentax m.fl.

Sigma menar att kameran skall släppas i början av 2011.

Se mer om kameran här på Sigmas hemsida.

Bilagor

• SD1.jpg
    SD1.jpg
    14.7 KB · Visningar: 587
skulle väl tro att dom räknar på samma sätt som förut dvs alla lager för sig, dvs 46/3 dvs kring 15.5mpx

(ex sd1 som klassades som 12mpx - men är 4mpx)

Jodå, Foveon-sensorn har ju sina fördelar, men tidigare modeller ha väl inte haft några större framgångar. Återstår att se om denna möjligen kan ändra på det. Man skall bara komma ihåg att det krävs mer än en bra sensor för att kunna erbjuda ett bra och komplett kamerasystem till krävande kunder.

Oavsett vilket är det spännande att se hur utvecklingen går med kameran. Fast ett sigma-system låter för nuvarande som något helt absurbt att byta till.. :p

skulle väl tro att dom räknar på samma sätt som förut dvs alla lager för sig, dvs 46/3 dvs kring 15.5mpx

(ex sd1 som klassades som 12mpx - men är 4mpx)

Aha! Makes some more sense.... Men vad är detta för sorts idiot-system som man nästan kan sätta under "Vilseledande Marknadsföring"?

Aha! Makes some more sense.... Men vad är detta för sorts idiot-system som man nästan kan sätta under "Vilseledande Marknadsföring"?

Det är inte så dumt som det verkar.
I sigmas sensor läser varje enskild pixel ut röd grön OCH blå kanal, i våra sensorer läser varje enskild pixel ut röd ELLER grön ELLER blå kanal.

Foveon versus Bayer

På Imaging resource finns det bilder med SD1 som man kan jämföra med deras Comparometer. tex "Still life" Jag har jämfört de röda mönstren och där är det stor skillnad jämfört med andra DSLR. Kolla även Pentax 645 som också är utan filter....skarpare än andra men annorlunda i rött. På andra färger är skillnaden mindre.

Kollade där, jämförde med 5DII både still life och huset, och jag måste säga att Sigman presterar ytterst imponerande. Skarpare och mer detaljer. Färgerna ser naturliga ut..

Jämfört med 7D är skillnaden mindre (är 7D bättre än 5DII?)

Jag måste ju jämföra med min egen modell, som råkar vara 40D. Inte så himla långt efter de andra Canonkamerorna som man kunde tro, gläder det mig att konstatera!

Om man tittar på still-life-bilden så är den röda romben på lagerflaskan till höger rätt avslöjande. Det röda smetar ut sig i olika grad, minst på Sigma, därefter kommer 7D, 40D och 5DII, som märkligt nog tycks vara sämst i denna gren. I upplösningsracet leder möjligen Sigma med 5DII väldigt tätt efter, sen kommer 7D och sist 40D, vilket var som väntat,

Enligt Imaging resource är Sigman på 15 Mpix, men eftersom det är en foveonsensor så anser väl Sigma att man ska multiplicera med tre, därav 45 Mpix. Upplösningen är hur som helst imponerande, liksom färgåtergivningen.

Det var mina intryck. En reservation är säkert på sin plats. Kul att titta på bilderna, men man ska nog inte dra alltför tvärsäkra slutsatser. Objektiven varierar och tidpunkten varierar. Och kanske mer.

Om nu Sigman med sin APS-C sensor levererar som en mellanformatare så kostar den ju nästan som en sån också!

Det vore bäst med RAW

Det vore så klar bättre att jämföra RAW men då borde IR ha bifogat DNG i stället för ett specialformat som kanske kan hanteras på nästa generation av tex PS Elements.Sigma använder ett zoom men de flesta andra Sigma 70mm makro eller något annat macro så där borde SD1 ha en nackdel. Men bruset är högt så det är inget för sport eller fågelskådning. Jag har en känsla av att vi får se fler filterlösa DSLR i framtiden (snabbare CPU gör att artifakter kan beräknas fortare). Upplösning...tveksamt med faktor tre rakt över men viss vore det intressant att se upplösningen i rött för olika kameror.....

Jo jag lade märke till lite mera brus hos Sigma, men jag tyckte inte det var störande. Det påminde om kornighet. Kanske är det lättare att acceptera ett kornliknande brus?

Brus och färg (Imaging Resource Comparometer)

Bruset är något lägre vid ISO 3200 än för Nikon D300 men klart högre än för D3100 . Utvecklingen har gått fort för brushantering de senaste åren. (Min D80 duger bara till sport och fågelskådning i bra ljus.) Men för studio borde det vara en bra kamera. Du har väl tittat på servetterna (papper eller textil?). Enligt Pentax 645D är de av textil. Om man ska marknadsföra tex röda damkläder och vill visa hur de ser ut så är det nog rätt kamera. 645D är nog också OK men troligen långt över budget....

ANNONS
Götaplatsens Foto