Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sno objektiv från gammal Praktica till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

crawen

Aktiv medlem
Tjenare

Jo läget är såhär, jag har en Pentax K10D och kom precis på att jag har en gammal Praktica B200 med en glugg vid namn: "Praktica Pentacon 135 f2,8" nere i källaren.

Nu undrar jag ifall det finns en chans att gluggen passar min K10D. Snubblade nämnligen över denna på tradera: http://tinyurl.com/ypmabl och blev lite fundersam...

Någon som har koll på detta? Orkar nämnligen inte rota igenom halva förådet för att hitta praktican...

Tack på förhand :)

Min första kamera var en Praktika och jag tror den hade M24 gänga. Om din glugg inte har bajonett så finns det att köpa övergång till sån. Nån annan här får väl bekräfta att det stämmer innan du börjar leta ;)

De flesta Prakticor hade M42-gänga som objektivfattning. Praktica B200 är dock av det senare B-systemet och har därför bajonettfattning och såvitt jag vet finns det inga adaptrar för Prakticas B-fattning.

Ni hade rätt gossar. Gluggarna såg ut att passa perfekt tills jag försökte "vrida fast" dem... gick inte för fem öre :(

Jaja, får kika om det finns möjlighet med adaptrar...

ANNONS