Annons

Snurrig. Vilken kamera kan passa mej tror ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag en amatör med en Panasonic FZ-30 som är döende. Den har varit med och rest en hel del, och jag är nog inte så försiktig med min saker. Jag har uppskattat långzoomen (420) ibland, men inte bildkvalitén.. (kameran är ju gammal).
Funderar på en bra ersättare.Hur mycket skiljer sig en "high end compact" (typ Panasonic FZ200) från en "entry level" DSLR (t.ex. EOS 650D) med avseende på bildkvalité?
Video är inte viktigt.
Ungefär samma peng. (men lite äpplen o päron)
Hur borde jag tänka? Jag inser att en bra zoom lins till en systemkamera kostar.
Några korta tankar/ tips?

En dslr ger bättre bilder, speciellt under lite svårare förhållanden, t ex snabba motiv eller svagt ljus. Men det blir dyrare och tyngre om du ska ha samma brännviddsomfång.

Ett rimligt alternativ till kompakt med lång zoom skulle kunna vara 650D med kitzoom 18-55 och den prisvärda 55-250. Det ger dig brännvidder motsvarande 28-400 mm.

Större sensor=bättre bilder. Finns dock kompakta kameror med samma storlek på sensorn som en entry-level systemkamera. T.ex Fujifilm x100 eller x100S(går dock inte att zooma med och ej heller byta objektiv). Sony NX-kamerorna tror jag också har samma storlek på sensorn som systemkameror.

När jag tog steget från en Lumix FZ5 långzoom till en riktig systemkamera var det framför allt för att jag ville ha kort skärpedjup på många bilder, något som av fysikaliska skäl kräver ljusstark optik och stor sensor. Dynamiskt omfång och färger var en annan anledning men dessa egenskaper har säkert förbättrats hos långzoomarna de senaste åren.

Jag upptäckte dessutom ganska snart att även om långzoomaren hade ett stort zoomomfång så kunde jag beskära bilderna från syhstemkameran betydligt hårdare. I praktiken behövde jag alltså inte ett speciellt stort zoomomfång för få samma fotografiska flexibilitet.

Tack !
Tack för svar, råd och erfarenheter. Jag beställde nyss en 650d, och börjar med bara det tillhörande "kit" objektivet 18-55.
Mvh Hans

ANNONS
Götaplatsens Foto