Annons

Snygg hängning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Känner att jag behöver lite tips och inspiration!

Jag skulle vilja göra något snyggt med egna foton på en vägg hemma, men kommer inte rikgtigt på hur. Jag har ju provat att rama bilder som jag är nöjd med, men även om jag är nöjd med både fotot och ramningen så blir det ändå typ "jahapp, där hänger den.." när den väl är uppe på väggen.

Har någon lust att dela med sig av lite inspiration, kanske posta en bild på favoritväggen där hemma? Har funderat på att jobba med en serie av bilder, men jag kan inte rikigt se det framför mig. (skadar ju inte om jag behöver nya foton - då får jag ju ett nytt projekt på köpet!)

Vad säger ni?

/Per

Det här är garanterat inte svar på din fråga, men den här tråden är bra och betyder kanske att din självkritik fungerar. En bra montering lyfter helt klart en bild, men den gör inte bilden.

Men för att kanske erbjuda lite hjälp så tror jag du är inne på rätt spår: Skall bilderna hänga tillsammans är det bra om det finns något som knyter ihop dem. Det behöver inte nödvändigtvis vara en serie, men något gemensamt tema. Det kanske inte är motivet utan snarare gemenskap i färg eller form.

Sen är ju placeringen viktig också. Det blir sällan bra om man "fyller ledig väggyta", det bör ju gå ihop med möblemang också. Att sprida ut en serie om tre liggande eller fem stående över t ex en soffa är sällan helt fel.

Tack, en rad med stående bilder var ju ett spännande alternativ. Då kanske man till och med kör lite smalare snitt än 20*30 för att få effekt (fast då blir det förstås svårare att hitta ramar)

Fler ideer? Och som sagt, gärna bilder?

/Per

En vägg i nya uterummet. Sorry kom inte längre bak och 16 mm:s objektivet var trasigt.
Skall göra om det vid tillfälle.

ANNONS
Götaplatsens Foto