Annons

Softade färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Määtza

Aktiv medlem
Jag gillar softade bilder, de är sköna att kolla på och oftast väldigt snygga. Däremot så har jag lite problem med att softa färgerna själv. Hur gör man i photoshop eller har ni rent av några tips på hur man gör det vid exponeringstillfället?

Jag har iofs lite svårt att förstå vad du menar med "softade" färger.

Om du menar att färgerna inte ska vara så intensiva, kan du ju alltid dra ner mättnaden ( eller "saturation" om du så vill).

Ett sätt att softa:

- omvandla till cmyk-färg
- gå in på kanaler och klicka bort k-kanalen (svart-kanalen)
- lägg på oskärpa över hela bilden (gaussian)
- klicka tillbaks k-kanalen

Bilden har nu ett skimmer (softade färger).

Det kan vara lämpligt att göra detta på en lagerkopia och sen justera transparensen för att reglera mängden softning. Radien på softningen väljs redan i oskärpesteget.

Edit: för att klicka bort en kanal använder du shift-klick på den kanalen du vill klicka bort

eeehhh,

Det är alltså som till vänster det ska se ut, inte som till höger, när man lägger på oskärpan.

Bilagor

• channelselect.jpg
    channelselect.jpg
    30.3 KB · Visningar: 240
OBS!

Konvertera alltid till 16bit per kanal när du omvandlar mellan olika RGB, CMYK eller till LAB! Photoshop använder nämligen samma upplösning internt som bilderns inställning vid omvandling.

Om du omvandlar vid 8bit så förlorar du upp till en hel bit i upplösning, dvs du minskar upplösningen från 256 till 128 nivåer. Detta på grund av stora avrundingsfel.

Vid 16bit så blir avrundningsfelen betyligt mindre och du förlorar bara en bråkdel så mycket - även om du sedan konverterar tillbaka till 8bit.

En sak till. CMYK kan inte visa alla färger som RGB (I teorin går det, men men..). Så för att undvika konverteringen kan du helt enkelt dubblera lagret sen lägga på en inverterag gråskala av bilden som en lagermask.

Därefter är det bara att öppna nivåer eller kontrastinställningarna för att ändra på lagermasken så att den blir som du vill ha. Resultatet kan bli i stort sätt lika som med CMYK-varianten, förutom att du slipper förlora vissa färger.

ANNONS
Götaplatsens Foto