Annons

Softboxar ger inte blixt varje gång!

Produkter
(logga in för att koppla)

oggah

Aktiv medlem
Hej, fotar på skolan, ny, rätt bra(vad jag tror iaf) utrustning har införskaffats.

Jag har dock problem med blixten, den ger inte blixt varje gång jag fotar.
Känns väldigt slumpmässigt när softboxarna ger blixt!

Så här ser utrustningsspecifikationen ut:

En Elinchrom Style 400 FX med halvmeter Prolinca softbox.
En Elinchrom Style 400 FX med enmeters Prolinca softbox.

Olika bakgrunder, synckabel till 20D:n från en av blixtarna/aggregatet. USB till en IMac med fotoprogram.

I vilket läge ska jag fota i? Helmanuellt eller? Efter vad mäts ljuset egentligen? I slumpmässig ordning får jag till riktigt bra foton, men hur jag ställer om slutartid och bländarvärde i kameran kvittar känns det som. Kan ju styra blixtstyrkan på aggregaten(visst kallas det så?) och det är det enda...

Tacksam för respons. Jepp, jag är rätt (mycket) grön på det här med studiofotografering.
 
Senast ändrad:

moose

Aktiv medlem
Ställ kameran manuellt med din slutares blixtsynktid.

Mät blixtens styrka med en exponeringsmätare för blixtljus och lägg in den bländare du får i kameran.

Fotografera tills du byter uppsättning, då kör du om samma igen.

Om blixten går av i förväg kan det bero på att din kamera skickar iväg förblixtar (om du kör med den inbyggda blixten som trigger) eller att din autofocus skickar ut någon form av ljus som utlöser blixtarna.

MVH
Erik T
http://www.eriksgallery.com
 

oggah

Aktiv medlem
Har ingen exponeringsmätare. Är det då bäst att trycka på aggregaten och manuellt avfyra blixt. För kameran borde ju känna av det om man ställer om till Programautomatik..
 

Walle

Aktiv medlem
nej, du måste köra med extern ljusmätare, alternativt använda histogrammet i kameran. Ljusmätaren i kameran kan inte mäta ljuset från studionblixtarna.

Endast bländarvärdet, avståndet från blixten till motivet och blixtens inställda effekt påverkar exponeringen. Slutartiden ska du ställa på kamerans synktid eller längre (helst något steg längre, ibland kan man annars få en mörk rand längs ena sidan på bilden)
 

Walle

Aktiv medlem
Glömde att säga att exponeringsmätaren (den lösa) måste vara gjord för blixtljusmätning, annars fungerar det inte.

Men fotar du digitalt är det bara att köra efter historammet. Ta en bild, kolla histogrammet, justera bländare eller blixteffekten, ta en ny bild, kolla histogrammet, o.s.v...
 

moose

Aktiv medlem
Problemet är att du inte kan köra programautomatik i en studio.
Ställ blixtsynktiden och kör manuellt,
kör med din egen blixt och försök hitta hur du stänger av att kameran skall skicka ut förblixtar(mätblixtar). Studioblixten kör du på slave-läget.

Det är troligen förblixtarna som gör att studioblixten bara löser ut ibland och inte när den ska.
 

oggah

Aktiv medlem
Ok, tack. Men ni har ingen förklaring på varför jag får typ 70% helsvarta bilder p.ga. blixtarna inte "ger fyr"?
 

Walle

Aktiv medlem
Film) (moose skrev:
Hur löser du ut studioblixten idag?
Via sync-sladd, det skriver han i första inlägget.

Oskar: har du skjutit bilder i snabb serie? Blixtarna har en (om än kort) uppladdningstid, och om man skjuter en bild innan blixten laddats upp så blir det ingen blixt.
 

Walle

Aktiv medlem
Film) (moose skrev:
Problemet är att du inte kan köra programautomatik i en studio.
Ställ blixtsynktiden och kör manuellt,
kör med din egen blixt och försök hitta hur du stänger av att kameran skall skicka ut förblixtar(mätblixtar). Studioblixten kör du på slave-läget.

Det är troligen förblixtarna som gör att studioblixten bara löser ut ibland och inte när den ska.
På 20D'n kan man inte stänga av förblixtarna, så det är ingen bra idé.
 

oggah

Aktiv medlem
Jag har en synckabel från 20D:n till en av Elinchromblixtarna. Och kör i läget (M). Sen har jag typ slutartid 1/60 och bländarvärde 8. Brukar få bra exponerade foton då.

Kan typ fota ett par sådana, sen vill den inte längre... Som sagt, väldigt slumpmässigt. Har erfaranhet av att om jag stänger ned blixtarna och startar samt startar om kameran så är den med på notorna igen.

Well, ska ta och kolla igenom allt igen..

Edit: justja, har prövat i läget (P), och fällt upp interna blixten, då är "storblixtarna" alltid med, men får jag inte en förstörd "ljusläggning" iochmed att den interna blixten också ljuslägger porträttet.

Tack!
 

oggah

Aktiv medlem
Walle skrev:
Via sync-sladd, det skriver han i första inlägget.

Oskar: har du skjutit bilder i snabb serie? Blixtarna har en (om än kort) uppladdningstid, och om man skjuter en bild innan blixten laddats upp så blir det ingen blixt.
Har prövat snabb serie, ja. Bixtarna kan avfyras typ 4 gånger i följd. Sen har jag helt garanterat väntat i några minuter, och ska jag då ta en bild, då vill den inte. Med andra ord, tvivlar på att det har med blixtarnas uppladdningstid att göra.
 

SixBySix

Aktiv medlem
Förmodligen glapp i syncsladden i den änden som sitter fast i kameran. Den änden av sladden som sitter i blixtarna har ett rejält kontaktdon och strular sällan. Den kontakten som sitter in i kameran är en klen och korkad konstruktion som lätt strular. Testa med en annan (ny) sync sladd. Jag kan slå vad om att det funkar :)

Edit (I värsta fall kan det vara glapp i kamerans x-sync uttag, men det tror jag inte då uttaget är tåligare än kontaktdonet på sladden.)
 

Walle

Aktiv medlem
Nej, elinchrome-blixtarna har en väldigt kort uppladdningstid (0.6 sekunder vid full effekt, för de blixtarna jag har använt, ej FX).

Kan det vara så enkelt som att sync-sladden glappar? Antingen i kontakten mot kamera eller blixt, eller någonstans i kaben (bruten kardel)?

Vet en som har haft problem, och till och med lämnat in kameran och blixten på kontroll, och så har allt berott på en sync-kabel med bruten kardel. Ibland funkade det, ibland inte. Väldigt godtyckligt.
 

oggah

Aktiv medlem
SixBySix skrev:
Förmodligen glapp i syncsladden i den änden som sitter fast i kameran. Den änden av sladden som sitter i blixtarna har ett rejält kontaktdon och strular sällan. Den kontakten som sitter in i kameran är en klen och korkad konstruktion som lätt strular. Testa med en annan (ny) sync sladd. Jag kan slå vad om att det funkar :)

Edit (I värsta fall kan det vara glapp i kamerans x-sync uttag, men det tror jag inte då uttaget är tåligare än kontaktdonet på sladden.)
Där har vi något intressant, kopplingen till kamerans "synchål" är riktigt korkad. Måste pressa som en tok för att den ska fastna, fastnar gör den inte helt riktigt heller. Känns nästan som att det är fel kabel man trycker in i 20D:ns blixtsynchål.

edit: Fast då blir ju genast fallet med Programautomatik och interna blixten uppfäld oförklarlig. Måste kollas upp..
 

Walle

Aktiv medlem
Håller med fredrik. Visserligen fungerar det att kolla histogrammet som jag skrev innan, använder till och med den metoden ganska ofta själv när jag plåtar i studio. Men det är bättre om man lär sig rätt först. Som min lärare sa när jag gick på el-linjen i gymnasiet: "Först lär man sig att koppla rätt, sen lär man sig att fuska"
 

Walle

Aktiv medlem
Att använda en separat ljusmätare är jobbigare än att använda kameran. Du måste lägga ner kameran, koppla in sync-sladden i ljusmätaren, mäta, läsa av mätvärdet, ta upp kameran, mata in rätt bländare, fotografera. Använder du histogrammet så behöver du aldrig släppa taget om kameran. Det enda du behöver göra är att ta en (eller max ett par) extra bilder.
 
ANNONS