Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softfilter i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Monkeygirl

Medlem
Finns det nåt filter i Photoshop som gör att bilden blir softad? Jag har inte hittat nåt fast jag letat noga. Det är ju en ganska "basic" funktion tycker man. Finns det nåt annat sätt att simulera lite softning?
Jag testade själv att duplicera min bild i ett nytt lager, köra gausisk oskärpa på den och sen dra ner opaciteten så att man ser det andra lagret igenom. Det blev ju rätt soft men jag inbillar mig att det ser lite konstigt ut...
Några tips?

Gör som du gjort, gaussisk oskärpa på ett lager och dra ner opaciteten. Sen tar du en history brush och "suddar tillbaka" detaljer som ögon och mun. Det ser bättre ut.

Sen finns det plugin som är bra till att softa till hud så det ser lite mer "modelligt" ut. Kolla in NeatImage. Egentligen till att ta bort korn och smuts från bilder men det fungerar utmärkt på det viset också.

/Henri

Kör gaussian blur på orginallagret med stor radie, välj "fade gaussian blur" i edit-menyn och dra opacity till lämplig nivå. Experimentera med lite olika värden.

Om du väljer "Screen" istället för "normal" i rullisten i fade-dialogen får du är "drömsk" effekt på softfiltret.

Edit:
Vid närmare eftertanke så kanske min variant ger samma resultat som det ni redan beskrivit...

Jag har svensk version på PS, vet du vad "Screen" motsvarar? "Normal" är dock lika :)

Raster kanske? (Jag har bara som hastighast använt den svenska ett par gånger.)

Det är 8:e alternativet uppifrån på den engelska Photoshop CS iaf.

ja... men jag hittade bara lös upp, raster, märkare etc i rullisten på lager opacitet. På tona gaussian blur såg jag ingen rullist alls. Jag kanske är tyred (däckad) :)

dumbo skrev:
Raster kanske? (Jag har bara som hastighast använt den svenska ett par gånger.)

Det är 8:e alternativet uppifrån på den engelska Photoshop CS iaf.

Jag har 7.0 så jag får väl testa mig fram. Tack.

Prova att använda "Median" istället för "gaussian blur" och ändra blandingsläget till "soft light" funkar för mig

ANNONS
Götaplatsens Foto