Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
softfocus
- Trådstartare Ersko
- Start datum
pellepiano
Aktiv medlem
Är det inte bättre att lägga den effekten i efterhand? Så man alltid har ett orört original.
Urr
Aktiv medlem
Vaselin på uv-filter, en halvmatt plastbit från en plastficka, det är bara att använda fantasin! Själv har jag gjort en variant som passar i min Cokin-hållare. Till den hållaren har jag visserligt ett färdigt softplastfilter, men varför lägga pengar på ett färdigt filter när du kan fixa ett eget med sånt som finns hemma?
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det finns flera typer av filter för att ge en softfokuseffekt. De enklare ger bara ett allmänt "dis" över bilden och brukar kallas för "Fog". Andra som tex B+Ws Zeiss Softar eller Hoyas Softener gör att högdagrar "blöder" och att bilden är skarp men får en speciell lyster på grund av detta. Det är oftast den senare man brukar kalla för softfokusfilter och är svårare att åstadkomma själv med vaselin på linsen.
Jag köpte ett Hoya Softener för många år sedan på Kameradoktorn. Men jag tror inte de är något som hålls i lager egentligen, lite väl udda produkter. Scandinavian Photo har några i sin katalog, dock inte inne vad jag kunde se när jag tittade på "min" filtergänga.
Jag köpte ett Hoya Softener för många år sedan på Kameradoktorn. Men jag tror inte de är något som hålls i lager egentligen, lite väl udda produkter. Scandinavian Photo har några i sin katalog, dock inte inne vad jag kunde se när jag tittade på "min" filtergänga.