Annons

softfocus

Produkter
(logga in för att koppla)

Ersko

Aktiv medlem
någon som vetvart man kan köpa ett softfokusfilter. hittar inget på yfo eller scandinavianphoto.

Vaselin på uv-filter, en halvmatt plastbit från en plastficka, det är bara att använda fantasin! Själv har jag gjort en variant som passar i min Cokin-hållare. Till den hållaren har jag visserligt ett färdigt softplastfilter, men varför lägga pengar på ett färdigt filter när du kan fixa ett eget med sånt som finns hemma?

Det finns flera typer av filter för att ge en softfokuseffekt. De enklare ger bara ett allmänt "dis" över bilden och brukar kallas för "Fog". Andra som tex B+Ws Zeiss Softar eller Hoyas Softener gör att högdagrar "blöder" och att bilden är skarp men får en speciell lyster på grund av detta. Det är oftast den senare man brukar kalla för softfokusfilter och är svårare att åstadkomma själv med vaselin på linsen.

Jag köpte ett Hoya Softener för många år sedan på Kameradoktorn. Men jag tror inte de är något som hålls i lager egentligen, lite väl udda produkter. Scandinavian Photo har några i sin katalog, dock inte inne vad jag kunde se när jag tittade på "min" filtergänga.

Hej.

Ring eller maila Scandinavian Photo, de brukar ha produkterna, men de finns inte med på hemsidan. Jag har både Hoya Softener A & B o de har jag köpt hos Scandinavian.

ANNONS
Götaplatsens Foto