Annons

Soligor AF 12/20/36mm

Produkter
(logga in för att koppla)

hjälmkarl

Ny medlem
Vad jag har hört om det här objektiv är det helt okej, och jag, som nybliven hobbyfotograf som inte kan någonting alls om något inom foto, undrar ifall det är ett bra köp;

Soligor AF Mellanringsats 12/20/36mm till Canon EOS 1100:- (Cyberphoto)

Att tänka på är att jag är student med väldigt begränsat med pengar, och det här ligger i min prisklass. Något högre kan jag gå men inte så mycket över 1500 skulle jag tro.

(Suck, det är inte lätt att vara fattig.)

Jag vet inte riktigt än ifall jag har fastnat för fotografering, men när far köpte en Canon EOS 300D indirekt till mig så tänkte jag att det är fan på tiden att lära sig lite.
Vad jag fick med var ett 18-55mm och ett 90-300mm. Det jag saknar, och det som jag gärna vill ta är 'riktiga' närbilder. Och som vad jag har förstått det är macro-objektiv det man ska söka efter?

Hur som helst.

Det känns att ifall jag bara skaffar ett fint objektiv som tar skarpa och fina närbilder så har jag allt jag behöver till kameran, för stunden åtminstonde. Jag vill gärna inte lägga massa pengar på utrustning för att sen komma på att det inte alls var min grej.

Uppskattas ifall man fick vägledning ifall jag är helt ute och cyklar vad som gäller bra kamerautrustning och vad som är bra att börja med som amatör.

- Daniel

"Soligor AF Mellanringsats 12/20/36mm till Canon EOS 1100:- (Cyberphoto)", detta är inget objektiv utan en mellanringssats, som man sätter mellan objektivet och kamerahuset för att få en bättre närgräns.

Jag skulle istället för att köpa dessa rekommendera att lägga ett par hundringar till och slå till på detta objektiv; http://www.cyberphoto.se/soligor/100.php

Ett Soligor 100mm/3.5, macro ner till 1:1 med försättslins (som ingår)....

En mellanringssats är inte ett objektiv, du behöver komplettera med ett objektiv för att kunna ta bilder med det.

Det funkar att använda mellanringar tillsammans med dina zoomar men kvaliteten blir inte optimal och det kommer att vara snudd på omöjligt att balansera din telezoom på ett stativ eftersom objektivet inte har stativfäste.

Soligor har också ett billigt makroobjektiv. Kanske är det det du är ute efter egentligen?

Hah, ja se där. Inte mycker jag fick rätt.

Ja, det låter mer som det är det jag är ute efter. Och efter att ha läst recensionen så tycker jag det verkar ännu mer som det är det jag letar efter.

Tack! Det är helt klart värt att tänka på.

ANNONS
Götaplatsens Foto