Annons

Somebody Shoot me (kan inte sluta uppgradera optiken).

Produkter
(logga in för att koppla)
hailstorm skrev:
Det är såhär att när jag sitter hemma och pixelpeepar så är är det inte nog skarpt... jag vill ju ha nått i stil med skärpan jag får med min 50/1.8 zeiss (nu såld) som med min ef50/1.8... och det får jag inte... kräver jag för mycket?
Ja, du kan inte piska en fallen häst att vinna.
Vill du ha den där riktiga skärpan får du gå upp i format, helst använda storfomat och film.
Us

hailstorm skrev:
Ja... vad säger man när helt plötsligt är min optik inte skarp nog? Den fokuserar inte snabbt nog och den har inte den fina färgåtergivelse och kontrast jag vill ha?

Somebody shoot me! Hur många här är likt jag pryloholics? Måste uppgradera, fylla väskan med ännu mer optik... Jag fattar inte att jag inte har fått uppgraderingssjuka vad gäller kamerahuset... gud ska ha tack för det.

Har ofta med åldern och erfarenheterna att göra.

Prylfixeringen är också ett tecken på att bilderna inte är det centrala. Ett eller ett par objektiv räcker långt bara man väljer det utifrån det behov man verkligen har.

Men många fotar ju endast pga av prylarna, många har hittat bildintresset just med hjälp av prylarna, inget är rätt eller fel bara det inte blir till en last. Är det en last så finns det hjälp för det även om det ligger i precis startfasen av terapeutiska grenar.

Om man har problem och så köper ett objektiv för att så sedan direkt få lust på ännu ett utan att känna den förväntade glädjen för det man precis handlat, ja då borde ju förnufftet slå in.

MVH Niclas,

Re: Re: Somebody Shoot me (kan inte sluta uppgradera optiken).

Niclasfoto skrev:
Har ofta med åldern och erfarenheterna att göra.

Prylfixeringen är också ett tecken på att bilderna inte är det centrala. Ett eller ett par objektiv räcker långt bara man väljer det utifrån det behov man verkligen har.

Men många fotar ju endast pga av prylarna, många har hittat bildintresset just med hjälp av prylarna, inget är rätt eller fel bara det inte blir till en last. Är det en last så finns det hjälp för det även om det ligger i precis startfasen av terapeutiska grenar.

Om man har problem och så köper ett objektiv för att så sedan direkt få lust på ännu ett utan att känna den förväntade glädjen för det man precis handlat, ja då borde ju förnufftet slå in.

MVH Niclas,

va!? nja... vet inte om jag vill ta åt mig... bara prylarna är bra så plåtar jag på... tex min Fe+35/2.8 kör jag en del och jag känner att jag inte behöver mer till den... men det är just när jag börjar peepa det kliar i fingarna...

Helst är det ju en vidvinkelzoom jag vill åt...

Re: Re: Re: Somebody Shoot me (kan inte sluta uppgradera optiken).

hailstorm skrev:
va!? nja... vet inte om jag vill ta åt mig... bara prylarna är bra så plåtar jag på... tex min Fe+35/2.8 kör jag en del och jag känner att jag inte behöver mer till den... men det är just när jag börjar peepa det kliar i fingarna...

Helst är det ju en vidvinkelzoom jag vill åt...
Ja, nej jag snackar generellt och inte riktat till ngn. Men faktum är att det är ett av det moderna samhällets stora konsumentrelaterade problem.

Inte alltid köp/konsument-lusten springer ut ifrån ett reellt (fotografiskt)-behov, så att säga.

Mvh Niclas,

Re: Re: Re: Re: Somebody Shoot me (kan inte sluta uppgradera optiken).

Niclasfoto skrev:
Ja, nej jag snackar generellt och inte riktat till ngn. Men faktum är att det är ett av det moderna samhällets stora konsumentrelaterade problem.

Inte alltid köp/konsument-lusten springer ut ifrån ett reellt (fotografiskt)-behov, så att säga.

Mvh Niclas,

nä där kan jag nog hålla med dig helt klart... men i de allra flesta fall tror jag inte att man köper bara för att om du förstår :)

Re: Re: Re: Re: Re: Somebody Shoot me (kan inte sluta uppgradera optiken).

hailstorm skrev:
nä där kan jag nog hålla med dig helt klart... men i de allra flesta fall tror jag inte att man köper bara för att om du förstår :)

Precis.
Men samtidigt så vet jsg inte,, jag tror att många köper utan reell förankring i vare sig behov eller andra grundande motiv´. Men detta blir ju att spekulera och det skall man ju vara försiktig med då det är lätt att man generaliserar bort sig;)

Mvh Niclas,

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Somebody Shoot me (kan inte sluta uppgradera optiken).

Niclasfoto skrev:
Precis.
Men samtidigt så vet jsg inte,, jag tror att många köper utan reell förankring i vare sig behov eller andra grundande motiv´. Men detta blir ju att spekulera och det skall man ju vara försiktig med då det är lätt att man generaliserar bort sig;)

Mvh Niclas,

Behovet i mitt fall är att stilla L-febern. Sen kan man ju diskutera om det är väl förankrat eller en påhittad sjukdom för att legitimera dyra inköp.
Tror jag är nöjd just nu men i morgon kommer nog något nytt att sukta efter...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Somebody Shoot me (kan inte sluta uppgradera optiken).

Anden skrev:
Behovet i mitt fall är att stilla L-febern. Sen kan man ju diskutera om det är väl förankrat eller en påhittad sjukdom för att legitimera dyra inköp.
Tror jag är nöjd just nu men i morgon kommer nog något nytt att sukta efter...

Nä men L-sjukan det är en sjukdom... det är helt klart ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto