Annons

Sony A1 - ny kamera från sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Tycker mig nog se att Stativ används flitigt med dom stora vita objektiven, dom har sina placeringar runt idrotts arenor, där sitter dom och rycker upp andra kameran för närbilder. Var ett reportage är i fotosidan för några år sedan med en skicklig kvinnlig fotograf och hur hon jobbade med en mängd utplacerade kameror som styrdes med radiotrafik och tog sina bilder per automatik hon styrde dessa kameror från en punkt som jag fattade, dessa utplacerade kameror måste inte givetvis vara av 1,5 kg modell kan jag tänka mig, hon måste väl ha haft en mindre lastbil med utrustning ett par timmar före matchstart för rigga upp denna arsenal av kameror. A9 kamerorna lär vara populära bland Danska yrkesfotografer tex, det finns ju extra grepp också som förbättrar handhavandet, Z6II fick möjlighet till extragrepp efter önskemål, vilket ansågs som en stor miss med första version. En A1 med batterigrepp blir en skapligt stor pjäs som nog kan göra nytta när man så önskar, många tester saknar faktiskt provning med påskruvade extragrepp och hur dom känns då. För övrigt kan jag inte se att meny/display/iso knappar skulle vara så jäkla stora på tex en 1DX-kamera, finns det överhuvud taget någon som verkligen har mätt hur mycket dessa knappar sticker upp, gamla A77 hade en del knappar som var liksom urskålade för att man skulle märka skillnad, går ju att använda små taggar på en del knappar också.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Mycket svammel och spekulationer om framtiden för olika kameror i denna tråd.


Hur som helst nu har jag fått min A1 och testat den en hel del. Om jag jämför den med a7rIII så känns allt mycket bättre byggt och snabbare. A7rIII känd riktigt gammal och slö nu. Alltså då menar jag inte fps utan meny, knappt och allt.

+ bra att sony börjat använda översta slotten som kort 1 plats, innan tänkte de med röven.

+ Kameran är mycket tyst och snabb.


- menysystem är såklart mycket bättre men inte klockrent utan känns lite halvdant och hafsverk.
- greppet och handhavande är mycket bättre men R5 är bättre fortfarande.

- Gjorde ett test med LED och lyckades få till en rejäl banding men ska testa detta mera.


Till de som behöver en kamera för att imponera på någon annan så är den rätt kass då den ser ut som alla sony a7-modeller på avstånd.



Nu har jag kört a1 och a7rIii tillsammans med en 35 och 85 det fungerar ok men är inte riktigt hållbart i längden då man inte har samma menyer och handhavande. Så planen är att skaffa en till a1 inom snar framtid.



Är det någon som hunnit testa blixtaynctiden med tredjepartsblixar profoto eller godox?
 

Michael f8

Aktiv medlem
Rubriken är ju Sony och inte bara Sony utan specifikt Sony A1

Jag önskar att admin blockar de som tappar fokus från A1 inne här. Det finns så många trådar om vilket märke som är störst i värden, sin egen historia och Minolta-kameror.
 

acke

Avslutat medlemskap
Rubriken är ju Sony och inte bara Sony utan specifikt Sony A1

Jag önskar att admin blockar de som tappar fokus från A1 inne här. Det finns så många trådar om vilket märke som är störst i värden, sin egen historia och Minolta-kameror.
Det finns tyvärr ingen moderering längre. Den försvann för många år sedan. Pratkvarnarna har tagit kommandot. Det är därför som många uppfattar forumet som kaotiskt, och avstår från att delta. Åter till Sony A1.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Det vore så klart roligare om 10-20 st köpt en A1 och kunde gå i diskussioner med Jonas om kameran. ända sedan första A7 så vill ju 95% av alla kameraägare i Sverige att Sony måste kopiera Canon/Nikon för att få en liten chans att konkurrera, jag kan själv hålla med om ett antal punkter som att kunna välja olika storlekar på modellerna, mindre kamera för dom som vill och en större för andra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mycket svammel och spekulationer om framtiden för olika kameror i denna tråd.


Hur som helst nu har jag fått min A1 och testat den en hel del. Om jag jämför den med a7rIII så känns allt mycket bättre byggt och snabbare. A7rIII känd riktigt gammal och slö nu. Alltså då menar jag inte fps utan meny, knappt och allt.

+ bra att sony börjat använda översta slotten som kort 1 plats, innan tänkte de med röven.

+ Kameran är mycket tyst och snabb.


- menysystem är såklart mycket bättre men inte klockrent utan känns lite halvdant och hafsverk.
- greppet och handhavande är mycket bättre men R5 är bättre fortfarande.

- Gjorde ett test med LED och lyckades få till en rejäl banding men ska testa detta mera.


Till de som behöver en kamera för att imponera på någon annan så är den rätt kass då den ser ut som alla sony a7-modeller på avstånd.



Nu har jag kört a1 och a7rIii tillsammans med en 35 och 85 det fungerar ok men är inte riktigt hållbart i längden då man inte har samma menyer och handhavande. Så planen är att skaffa en till a1 inom snar framtid.



Är det någon som hunnit testa blixtaynctiden med tredjepartsblixar profoto eller godox?
Varför skulle någon som vill imponera på någon överhuvudtaget köpa en onödigt dyr och rätt fjösig Sony A1. Då borde man väl satsa på någon gammal stor, tung och riktigt blaffig gammal DSLR med inbyggt vertikalgrepp istället. De kan man väl dessutom få ganska billigt idag?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Varför skulle någon som vill imponera på någon överhuvudtaget köpa en onödigt dyr och rätt fjösig Sony A1. Då borde man väl satsa på någon gammal stor, tung och riktigt blaffig gammal DSLR med inbyggt vertikalgrepp istället. De kan man väl dessutom få ganska billigt idag?
Det var ju precis det jag skrev att A1 har noll sådant värde.
 
ANNONS