Annons

Sony A1 - ny kamera från sony

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap

The one never seen.
Undra vad det kan betyda verkar syfta på någon modell som inte finns.

Skulle kunna att de slår ihop två modeller a7iii och a7rIV
Eller A9 med a7iii / a7rIV och gör någon ny.

eller en eos 1 /nikon d6 alltså över A9

Eller kanske en mellanformatare

Kan ju vara någon apsc också alltså en mer proffsig modell typ Fuji xt4


Vem vet blir men blir spännande på tisdag.
 
Senast ändrad:

c.m.s

Aktiv medlem
Ja, rätt märklig text måste jag säga :) Vad skall det betyda? Taskig översättning?

Nån i dpreviews kommentarsfält skriver att den kinesiska motsvarigheten av teasern mer översätts till ”unprecedented”, låter bättre i mina öron.

Om det nu inte faktiskt handlar om en kamera som inte skall synas :)

Måste säga att Sony är rätt bra på att hålla sin produkter hemliga. Visst ryktas det en hel del om den där A9III men det är rätt luddigt fortfarande.

Blir helt klart intressant att se vad som kommer presentera. Bortsett från A7SIII så tycker jag deras senaste kamerauppdateringar varit rätt ljumna så försöker håller tillbaka förväntningarna.

Vad det än blir så hoppas jag vi får se nästa skutt i AF från Sony. Deras Eye-AF och tracking är ju suverän men jag vill se vidareutveckling på Animal Eye-AF. Där har ju Canon sprungit om rejält.
 
Senast ändrad:

Gamle Svarten

Aktiv medlem
En spegelfast A99:a med 2 sensorer, sk dual sensor.
Hjärtligt välkommen till mina gamla a-mount-objektiv.
(Fast, det som verkar vara för bra för att vara sant, är det oftast.)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ja, rätt märklig text måste jag säga :) Vad skall det betyda? Taskig översättning?

Nån i dpreviews kommentarsfält skriver att den kinesiska motsvarigheten av teasern mer översätts till ”unprecedented”, låter bättre i mina öron.

Om det nu inte faktiskt handlar om en kamera som inte skall synas :)

Måste säga att Sony är rätt bra på att hålla sin produkter hemliga. Visst ryktas det en hel del om den där A9III men det är rätt luddigt fortfarande.

Blir helt klart intressant att se vad som kommer presentera. Bortsett från A7SIII så tycker jag deras senaste kamerauppdateringar varit rätt ljumna så försöker håller tillbaka förväntningarna.

Vad det än blir så hoppas jag vi får se nästa skutt i AF från Sony. Deras Eye-AF och tracking är ju suverän men jag vill se vidareutveckling på Animal Eye-AF. Där har ju Canon sprungit om rejält.
Fast de borde väl ha engelska översättare på sony kan man tycka :)

A9, A eller Axxxxx borde väl vara den serier som mest är troligt att den kommer uppdateras om man ser till hur gamla de är. Fast möjligt att a7c har ersatt någon.

Håller tycker det har inte varit någon sådär super förutom då a7sIII lite som att de tagit gamla delar och slängt ihop något (sony a7C)

Det sämsta vore om sony bara släpper en medioker uppdatering med högre upplösning av a7rIV.

Undra hur bra A9-serien har gått då jag inte ser många som äger den.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Detaljer som aldrig tidigare skådats eller mörker som aldrig tidigare kunna lättats upp så mycket?
Det, och "höga farter" är min tolkning av bilden ;)

Det har ju gått en del rykten om en uppföljare till A9 II.
Eftersom både OS och Fotbolls-EM är framflyttat tills i år.
Så finns det skäl för Sony att presentera något ännu bättre än vad de redan har.
Till saken hör att Sony kommer att finnas på plats med "proffs-service" på både OS och Fotbolls-EM, med låneutrustning och viss service.

Alldeles oavsett när uppföljaren till A9II kommer, så är jag helt säker på att den kommer att ha det nyare meny-systemet, och stöd för CF Express.
Sannolikt även stöd för fler FPS med mekanisk slutare.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det, och "höga farter" är min tolkning av bilden ;)

Det har ju gått en del rykten om en uppföljare till A9 II.
Eftersom både OS och Fotbolls-EM är framflyttat tills i år.
Så finns det skäl för Sony att presentera något ännu bättre än vad de redan har.
Till saken hör att Sony kommer att finnas på plats med "proffs-service" på både OS och Fotbolls-EM, med låneutrustning och viss service.

Alldeles oavsett när uppföljaren till A9II kommer, så är jag helt säker på att den kommer att ha det nyare meny-systemet, och stöd för CF Express.
Sannolikt även stöd för fler FPS med mekanisk slutare.
Vore katastrof om de och skulle slänga in gamla menysystem i deras highend-serie men man vet aldrig med Sony.

Skulle ny display + nytt menysystem + ny kortläsare och snabbare cpu så den kan ta några flera bilder men med samma sensor , vara en uppgradering som säljer många kameror? Lite tveksamt


Sony kommer förr eller senaste behöver migrera kameror då sensorteknologin blir så pass bra och billig att det inte kommer vara någon sätter skillnad mellan olika hus.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det kom väl för ett tags sedan att Sony registrerat 3 st nya produkter på det där vanliga sättet med Kinesiska text som det brukar skrivas om på Sony Rumor, en tidig indikation på att något nytt är på gång. OS i Tokyo är inte 100% klart verkar det som på grund av osäkerhet med Covid 19 framfart. EM-fotbollen skall spelas på olika arenor enligt första förslag, är nog inte hundra riktigt klart hur det blir där eller, Det kan ju störa lanseringar av nya kameror som då kan få fina genomslag som det varit tidigare i normala fall.

A7IV bör nog ha kommit en bit på vägen och ligger på tur, A9II är så pass färsk och förbättrad och behöver nog inte trimma ögonfokus för djur på OS och EM-fotboll. Det skulle väl vara om Sony vill ta kampen mot R5 och 8K, men att ha då 2 varianter och den ena kan få bli A7IV fast den får inte bli för dyr och gå då mot R6:an, hade varit trevligt med en mera proffsinriktad APS-C som då kan klara sig länge med FW-uppdateringar. jag begriper dock inte vad Canon gjort för att fånga sparv ögon på 200 meters håll, är det sittande eller flygande, finns det ordentliga välgjorda tester på detta fenomen.

Annat förslag vore att A9II ligger kvar med bra 4K, och en helt ny större A10-8K träder in.
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
OS i Tokyo är inte 100% klart verkar det som på grund av osäkerhet med Covid 19 framfart. EM-fotbollen skall spelas på olika arenor enligt första förslag,
...
A9II är så pass färsk och förbättrad och behöver nog inte trimma ögonfokus för djur på OS och EM-fotboll.
Att Sony planerar att vara närvarande på både OS och Fotbolls-EM är inte mina personliga spekulationer.
Utan baserat på ett uttalande som en mycket hög representant gjorde på ett event i London, samma dag som de lanserade två nya objektiv.
(Jag har bloggat om det eventet här: https://www.fotosidan.se/blogs/sportskjutaren/jag-ar-overraskad-mina-intryck-av.htm ).
Företrädaren för Sony gjorde klart att de satsar hårt på servicen för professionella sportfotografer, och att som en del i det så kommer de att vara närvarande på både OS och Fotbolls-EM, med både service och låneutrustning.
Till saken här att både Canon & Nikon alltid är närvarande med både service och låneutrustning på de största sporteventen.

Vi sportfotografer bryr oss inte så mycket om ögonfokus för djur.
Däremot så vore stöd för CF Express och snabbare tömning av bufferten en rejäl förbättring.

...
Skulle ny display + nytt menysystem + ny kortläsare och snabbare cpu så den kan ta några flera bilder men med samma sensor , vara en uppgradering som säljer många kameror? Lite tveksamt
...
Sony A9II bör ses i ljuset av att föregångaren saknade möjligheten till "rösttagning".
Något som är helt nödvändigt för professionella sportfotografer och pressfotografer.
Möjligheten att koppla upp sig mot WIFI på 5 Ghz nätet är också något som gör en praktisk skillnad.
(Allt som oftast så är det rejält problematiskt att skicka bilder via 2,4 Ghz bandet på folktäta arenor, ofta funkar det inte alls).

Jag tar det för självklart att uppföljaren till kommer att innehålla en rejäl uppdatering av sensorn, och övrig "intern" teknik i kameran.
Inte minst för att möjliggöra användningen av CF Express och snabbare tömning av bufferten.

För de flesta fotografer så har hastigheten på minneskort kanske inte så stor betydelse.
Men för professionella sportfotografer på de största eventen. Där konkurrensen är extrem. Så är det faktiskt något som gör rejäl skillnad.

Vare sig du skickar bilder direkt från kameran. Eller överför bildfilerna via kortläsare till datorn. Baserat på egen erfarenhet av 10 års arbete för olika bildbyråer, och 100+ matcher av att skicka bilder direkt från kameran. Så gör det en högst påtaglig skillnad.

Nu har jag inget mer att tillföra, utan tänker invänta måndagens event. Med spänning. Jag vet ju faktiskt inte vad Sony kommer att lansera.
Men ser det troligt att det är en uppföljare till A9II. Inte minst så hoppas jag det ;)

God helg!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag håller med att 5ghz, snabbare kort osv det är ju självklart att det kommer finnas och ingen större kostnad heller för sony. Röstinspelning är ju bara en firmwareuppdatering bort.

Det är inte säkert att sensor kommer vara bättre Sony har återanväönt sensor många gånger i olika kameror a9-> a9II, a7rII ->a7rIII

Har inte testat en kamera där jag skulle lita på att dess interna system automatiskt laddar upp bilder via wifi utan problem. Jag fotar och andra sidan aldrig på evenemang med dessa så har inte riktigt det behovet heller förlitat mig usb-c och C1 men hade en tillverkare kunna göra något bra system skulle det vara riktigt bra. Men du vill jag se något som klara flera olika tjänster och gärna OS så att det kan integreras andra SMB, sftp, dropbox,


Sitt inte uppe på måndag då eventet är på tisdag : )
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Lite [OT], men det kanske kan vara intressant för någon här ;)

... snabbare kort osv det är ju självklart.
...
Det är inte säkert att sensor kommer vara bättre Sony har återanväönt sensor många gånger i olika kameror a9-> a9II, a7rII ->a7rIII
Sensorn i de befintliga versionerna av A9 är ju "stackad", vilket innebär att en hel del av processorkraften sitter direkt kopplad till just sensorn.
För att dra verklig nytta av de snabbare korten så behövs det en del "interna" uppdateringar i själva kameran.
Sedan så har vi ju ryktet om 8K.
Tänker inte spekulera kring det ryktet.
Men det kräver ju en upplösning på ~32 MP.

Jag fotar och andra sidan aldrig på evenemang med dessa så har inte riktigt det behovet heller förlitat mig usb-c och C1 men hade en tillverkare kunna göra något bra system skulle det vara riktigt bra.
...
De flesta sportfotografer väljer ut de allra bästa/viktigaste bilderna och skickar långt ifrån alla bilder. Undantag finns. Men då är det alltid frågan om kameror som är uppkopplade via Ethernet.
Sony och Canon har visst stöd för krypterad FTP.
De professionella sportfotograferna behöver i egentlig mening inget annat än någon form av FTP. På "andra sidan" sitter det alltid servrar tar emot bilderna, och som i vissa fall skickar dem direkt vidare till bildbyråernas klienter.
Alternativt så tar någon bildredaktör hand om dem.

Rent generellt så har de större byråerna som mål att de viktigaste bilderna skall finnas tillgängliga för deras klienter inom 90 sekunder.
Vilket ofta innebär att bilderna skall finnas på klienternas egna foto-servrar.
Större tidningar får bilder via FTP direkt in till sina helt egna servrar,
där redaktörerna kan söka på de inbäddade bildtexterna och "nyckelorden".

Kan ju tilläggas att på både fotbolls-EM i Frankrike och VM i Ryssland så hade alla fotografer tillgång till minst 1 ethernet-kabel.
Har vid ett tillfälle faktiskt haft tillgång till 3 ethernet-kablar!
(Wifi är inte ens användbart på så stora matcher).

Sitt inte uppe på måndag då eventet är på tisdag : )
Tack för påpekandet! :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag håller med att 5ghz, snabbare kort osv det är ju självklart att det kommer finnas och ingen större kostnad heller för sony. Röstinspelning är ju bara en firmwareuppdatering bort.

Det är inte säkert att sensor kommer vara bättre Sony har återanväönt sensor många gånger i olika kameror a9-> a9II, a7rII ->a7rIII

Har inte testat en kamera där jag skulle lita på att dess interna system automatiskt laddar upp bilder via wifi utan problem. Jag fotar och andra sidan aldrig på evenemang med dessa så har inte riktigt det behovet heller förlitat mig usb-c och C1 men hade en tillverkare kunna göra något bra system skulle det vara riktigt bra. Men du vill jag se något som klara flera olika tjänster och gärna OS så att det kan integreras andra SMB, sftp, dropbox,


Sitt inte uppe på måndag då eventet är på tisdag : )
A9II har 5Ghz och röstmemo, kolla DPR.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Lite [OT], men det kanske kan vara intressant för någon här ;)



Sensorn i de befintliga versionerna av A9 är ju "stackad", vilket innebär att en hel del av processorkraften sitter direkt kopplad till just sensorn.
För att dra verklig nytta av de snabbare korten så behövs det en del "interna" uppdateringar i själva kameran.
Sedan så har vi ju ryktet om 8K.
Tänker inte spekulera kring det ryktet.
Men det kräver ju en upplösning på ~32 MP.


De flesta sportfotografer väljer ut de allra bästa/viktigaste bilderna och skickar långt ifrån alla bilder. Undantag finns. Men då är det alltid frågan om kameror som är uppkopplade via Ethernet.
Sony och Canon har visst stöd för krypterad FTP.
De professionella sportfotograferna behöver i egentlig mening inget annat än någon form av FTP. På "andra sidan" sitter det alltid servrar tar emot bilderna, och som i vissa fall skickar dem direkt vidare till bildbyråernas klienter.
Alternativt så tar någon bildredaktör hand om dem.

Rent generellt så har de större byråerna som mål att de viktigaste bilderna skall finnas tillgängliga för deras klienter inom 90 sekunder.
Vilket ofta innebär att bilderna skall finnas på klienternas egna foto-servrar.
Större tidningar får bilder via FTP direkt in till sina helt egna servrar,
där redaktörerna kan söka på de inbäddade bildtexterna och "nyckelorden".

Kan ju tilläggas att på både fotbolls-EM i Frankrike och VM i Ryssland så hade alla fotografer tillgång till minst 1 ethernet-kabel.
Har vid ett tillfälle faktiskt haft tillgång till 3 ethernet-kablar!
(Wifi är inte ens användbart på så stora matcher).



Tack för påpekandet! :)
8k kräver väl runt 45 Mpix, i alla fall om man ska kunna fotografera också med kameran i 3:2-format.
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
8k kräver väl runt 45 Mpix, i alla fall om man ska kunna fotografera också med kameran i 3:2-format.
Sant!
En så hög upplösning är dock inte helt optimalt för sportfoto.
För dem som är i behov av att skicka filer snabbt direkt från kameran. Alternativt redigera i egen dator i direkt anslutning till match. Så blir de stora filerna, faktiskt, ett praktiskt problem.
Dessutom så påverkar det utläsningen från sensorn.

Det har ju funnits ett rykte om en kamera med ungefär 50 MP som även ska gå att använda med ungefär 24 MP. En kombination som i sig skulle kunna bli riktigt bra.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Sant!
En så hög upplösning är dock inte helt optimalt för sportfoto.
För dem som är i behov av att skicka filer snabbt direkt från kameran. Alternativt redigera i egen dator i direkt anslutning till match. Så blir de stora filerna, faktiskt, ett praktiskt problem.
Dessutom så påverkar det utläsningen från sensorn.

Det har ju funnits ett rykte om en kamera med ungefär 50 MP som även ska gå att använda med ungefär 24 MP. En kombination som i sig skulle kunna bli riktigt bra.
Önskar man inte att Sony borde införa det där mindre Raw-alternativet som tex Canon alltid haft möjlighet att välja in, tar inte bort så förfärligt mycket information, och ger mindre filer, skulle ju passa A7RIV med sina 61mp extra bra.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Önskar man inte att Sony borde införa det där mindre Raw-alternativet som tex Canon alltid haft möjlighet att välja in, tar inte bort så förfärligt mycket information, och ger mindre filer, skulle ju passa A7RIV med sina 61mp extra bra.
Exakt det är något som jag gärna skulle se. Med den funktionen så kan ju absolut en sensor på omkring 50 MP fungera för sport. (Förutsatt att allt som har med sensorutläsning osv är tillräckligt bra, inte helt enkelt att lösa).
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Önskar man inte att Sony borde införa det där mindre Raw-alternativet som tex Canon alltid haft möjlighet att välja in, tar inte bort så förfärligt mycket information, och ger mindre filer, skulle ju passa A7RIV med sina 61mp extra bra.
Canon har väl inte npgot mindre
Önskar man inte att Sony borde införa det där mindre Raw-alternativet som tex Canon alltid haft möjlighet att välja in, tar inte bort så förfärligt mycket information, och ger mindre filer, skulle ju passa A7RIV med sina 61mp extra bra.
Oklart på vad för format du syftar på?
Om det är det som hette sraw/ mraw på tidigare Canon eos-modeller, så dels tjärnar du inte så mycket plats och dessutom så slängs data bort. Nu minns jag inte exakt men säg att du har på 50 mp 5ds blir rawfilerna runt 70mb i full och sraw är 12MP och då blir filerna runt hälften så stora så 35mb. Dessutom är jag inte säker på hur nedskalningen ser ut hur som helst är det inte värt att köra sraw/ mraw.

om du däremot syftar på crawsom i nya Canon r5 då handlar det att komprimera datan men behålla full upplösning, det har Sony haft ett bra tag. Sen kan jag inte svara hur algoritmerna skiljer dig åt .
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon har väl inte npgot mindre


Oklart på vad för format du syftar på?
Om det är det som hette sraw/ mraw på tidigare Canon eos-modeller, så dels tjärnar du inte så mycket plats och dessutom så slängs data bort. Nu minns jag inte exakt men säg att du har på 50 mp 5ds blir rawfilerna runt 70mb i full och sraw är 12MP och då blir filerna runt hälften så stora så 35mb. Dessutom är jag inte säker på hur nedskalningen ser ut hur som helst är det inte värt att köra sraw/ mraw.

om du däremot syftar på crawsom i nya Canon r5 då handlar det att komprimera datan men behålla full upplösning, det har Sony haft ett bra tag. Sen kan jag inte svara hur algoritmerna skiljer dig åt .
ja C/N har väl flera val av Raw-format, ( har inte googlat nu )- heter det inte Los less en typ av Raw-format som man önskat i åratal till Sony kameror, en typ av Raw-format, kan inte så mycket om just detta, måste finnas dom i tråden som vet bättre, det nämndes ofta i början när A7:eek:rna kom, var alltid önskvärt, fast på senare tid har denna önskan inte varit lika påkommen som förut. Har inte C/N också inbyggd Raw-hantering, vilket Sony kameror saknat. hur som helst så slängde det bort klart mindre information än vad Jpeg gör, och kunde vara ett bra alternativ när det blir trångt på minnes kortet och att många bilder behöver inte 100% Data-information att jobba med, jag har fattat det så bland annat i Martin Agfors/Froderberg utmärkta tester.
 
ANNONS