Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A37 vs. Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Ela

Ny medlem
Hej! Jag ska köpa en systemkamera och står och väljer mellan dessa. Användningsområdet är kanske som i vanliga familjer. Det kommer tas kort på familjemedlemmar, djur, natur mm. Det som sticker ut är väl bilder från motocrosskörning. Jag vill kunna filma i HD kvalité och kommer ta en del riktiga närbilder.

Det lutar åt Sonyn som med sin autofokus vid filmning verkar oslagbar. Snabbheten med 7 bilder per sek lockar också.

Är det någon av er som har erfarenhet av systemkamera från Sony?

PS. Jag är nybörjare men är rätt så svart eller vit :) så när jag bestämmer mig för något så satsar jag på det...

Sony mot Nikon är ett ämne som vissa här på FS är hyfsat bekanta med så du kommer nog få en del svar. Båda är bra val men jag föredrar Nikons objektivutbud. Så, då är det igång!

Hej! Jag ska köpa en systemkamera och står och väljer mellan dessa. Användningsområdet är kanske som i vanliga familjer. Det kommer tas kort på familjemedlemmar, djur, natur mm. Det som sticker ut är väl bilder från motocrosskörning. Jag vill kunna filma i HD kvalité och kommer ta en del riktiga närbilder.

Det lutar åt Sonyn som med sin autofokus vid filmning verkar oslagbar. Snabbheten med 7 bilder per sek lockar också.

Är det någon av er som har erfarenhet av systemkamera från Sony?

PS. Jag är nybörjare men är rätt så svart eller vit :) så när jag bestämmer mig för något så satsar jag på det...

4bps som Nikon klarar känns som en klar begränsning om du fotar motocross. I övrigt har jag inte mycket att komma med då jag aldrig sett a37:an.

Personligen har jag svårt att leva med EVF, men det finns en del fördelar med det också. Du måste testa båda för att veta vad du gillar bäst.

Om du satsar som du säger kanske du ska överväga en semi-pro kamera i stället, begagnad eller ny.

I Nikon-lägret är då en D300s vad du ska titta efter.

[edit] Canon har en del bra objektiv som "ingen" annan har som passar vid motocross. En 60D kanske kunde vara något?

Det bästa svar du kan få, - gå in till en fotoaffär, greppa de två kamerorna du nu är intresserad av!

Du och ingen annan kan bäst avgöra, vilken kamera som du tycker verklig känns bäst!
Motorcross är ingen märkvärdigt svår sport att fotografera, till det fungerar de båda två riktigt bra, varför skulle det inte vara så?
Närbilder?
Det kan du ta med de medföljande kitzoomarna, spelar ingen roll vilket märke, närbilder i full fart avgörs av den korta tid du använder, på kamerahuset, inte om det är en Nikon eller en Sony.

Denna typ av trådar är nästan omöjlig, att få ett bra svar på, eftersom alla svar visar vilken kamera just personen själv har, som alltså varmt rekommenderas.

En liten vinkling kan jag göra, - jag föredrar lätta behändiga kameror, med snygg design, på både kompakter och systemkameror från Sony, de är även världen största tillverkare av bildsensorer, men det innebär absolut inte att Nikon inte är lika bra.

Välkommen till A-fattningens värld.

En av de bästa aspekterna med att använda Sonys systemkameror är det fantastiska forumet, objektivdatabasen, artiklarna, fototävlingarna och allt annat på http://www.dyxum.com

Rekommenderar starkt att du skaffar en användare där och tittar runt. Jag har lärt mig massor i forumen och blivit inspirerad av de postade bilderna.

Välkommen till A-fattningens värld.

En av de bästa aspekterna med att använda Sonys systemkameror är det fantastiska forumet, objektivdatabasen, artiklarna, fototävlingarna och allt annat på http://www.dyxum.com

Rekommenderar starkt att du skaffar en användare där och tittar runt. Jag har lärt mig massor i forumen och blivit inspirerad av de postade bilderna.

Tjena Dennis !
:)

Igår var jag och köpte Sony a37 med ett 18/200 objektiv. Här skall fotas.
Du blir säkert nöjd med kameran. Den är en ny modell, så det finns inte så många tester av den ännu, men Photography Blog har nu publicerat sitt test, och de tyckte väldigt mycket om denna lilla kamera. Från avslutningen:

"The Sony A37 may sit at the bottom of Sony's SLT line-up, but for many people this could be the only camera that they'll ever need. We wish that the LCD screen was slightly bigger, had double the resolution and could be tilted sideways as well as up and down, but we're struggling to think of anything else that's negative to say about what is after all "only" an entry-level camera. This is simply one of the most capable beginner DSLRs on the market, and therefore fully deserving of our coveted Essential! award."

Länk: http://www.photographyblog.com/reviews/sony_a37_review/

ANNONS