Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony A7 vs Canon 6D
- Trådstartare Anders_99
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Det där är två kameror som jag också har funderat en del på.
Mina funderingar om de frågor du tar upp är ungefär så här:
Sen har vi ju mått och vikt där ju A7 vinner (om man gillar låg vikt och liten kamera).
A7 har också betydligt kortare registeravstånd vilket gör att det går att montera fler gamla sorters objektiv (med adapter) på den jämfört med EOS 6D. (EOS-kameror har dock ganska kort registeravstånd, så det finns en hel del gamla objektiv man kan montera även på dem).
A7 är billigare än EOS 6D.
EVF vs. OVF: Tja, det är nog mest en smaksak. De har båda för- och nackdelar.
Jag har en hel del fina Canon EF-objektiv, så det borde ju vara självklart för mig att välja EOS 6D, men ändå tvekar jag. Den ringa storleken på A7 tilltalar mig rätt mycket.
Dpreview har en jämförelsefunktion med vilken man kan jämföra tekniska specifikationer hos flera kameror. Här är en mellan A7 och EOS 6D.
Mina funderingar om de frågor du tar upp är ungefär så här:
- Brus: inget att bry sig om så jättemycket. Förmodligen är A7 mindre brusig på låga iSO-inställningar, men EOS 6D kommer ifatt på högre.
- Detaljrikedom: A7 har lite fler pixlar, men knappast så många fler att det spelar någon roll i praktiken.
- Autofokus: EOS 6D har säkerligen bättre följande AF.
- AF, svagt ljus: här tror jag EOS 6D vinner klart.
Sen har vi ju mått och vikt där ju A7 vinner (om man gillar låg vikt och liten kamera).
A7 har också betydligt kortare registeravstånd vilket gör att det går att montera fler gamla sorters objektiv (med adapter) på den jämfört med EOS 6D. (EOS-kameror har dock ganska kort registeravstånd, så det finns en hel del gamla objektiv man kan montera även på dem).
A7 är billigare än EOS 6D.
EVF vs. OVF: Tja, det är nog mest en smaksak. De har båda för- och nackdelar.
Jag har en hel del fina Canon EF-objektiv, så det borde ju vara självklart för mig att välja EOS 6D, men ändå tvekar jag. Den ringa storleken på A7 tilltalar mig rätt mycket.
Dpreview har en jämförelsefunktion med vilken man kan jämföra tekniska specifikationer hos flera kameror. Här är en mellan A7 och EOS 6D.
ErlandH
Aktiv medlem
Ja allt som kan hjälpa mig att välja.
Gå till en butik och känn på dem. Kamerorna är så väldigt olika i hantering att tekniska skillnader inte är avgörande (iaf om man tänker fotografera och inte bara pixelpeepa).
Sven_Sven
Aktiv medlem
Jag tänker att det handlar om två mycket trevliga kameror där Canon är mer allround, men om man gillar långsam fotografering, låg vikt och smidighet är säkert Sony ett bättre val.
Har dock en käsla av att EVF koncepten har mycket utveckling framför sig vilket gör att dessa kommer att kännas omoderna snabbare. Men om du inte är en fattig student så är det väl bara att prova det ena eller andra, inte värre än att man byter eller köper ett nytt hus om ett par år.
Har dock en käsla av att EVF koncepten har mycket utveckling framför sig vilket gör att dessa kommer att kännas omoderna snabbare. Men om du inte är en fattig student så är det väl bara att prova det ena eller andra, inte värre än att man byter eller köper ett nytt hus om ett par år.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Mycket har redan sagts men jag lägger till min syn utöver detta.
Om man ämnar använda sina EF gluggar ffa så tjänar man ringa i storlek på A7 och betalar med sämre AF ffa i sämre ljus. Det man tjänar är större dynamiskt omfång vid låga ISO. På det stora hela där vinner nog 6D.
Om man däremot vill ha ett litet system med utvalda fasta gluggar med nativ E fattning ffa då är A7 mycket smidigare. Kan man fokusera manuellt då har A7 fördelen av att det finns relativt billiga objektiv från döda system att använda som t ex Canon FD, Leica R, Olympus OM och Contax (men dessa kan ibland byggas om för att fungera på Canon och gamla Nikon F fungerar på Canon med adapter ändå.
Om man ämnar använda sina EF gluggar ffa så tjänar man ringa i storlek på A7 och betalar med sämre AF ffa i sämre ljus. Det man tjänar är större dynamiskt omfång vid låga ISO. På det stora hela där vinner nog 6D.
Om man däremot vill ha ett litet system med utvalda fasta gluggar med nativ E fattning ffa då är A7 mycket smidigare. Kan man fokusera manuellt då har A7 fördelen av att det finns relativt billiga objektiv från döda system att använda som t ex Canon FD, Leica R, Olympus OM och Contax (men dessa kan ibland byggas om för att fungera på Canon och gamla Nikon F fungerar på Canon med adapter ändå.
Anders_99
Aktiv medlem
Har efter mkt testande i butiker kommit fram till att det mindre formatet är det jag ska gå på.
Så 6D har fallit ur bilden nu, istället så har Fujifilm XT-1 blivit utmanaren av A7:an.
Har testat A7:an en hel del nu och tycker inte att autofokusen var så slö i förhållande till varken 6D eller XT-1, men har iofs bara provat inne i en butik.
Kommer troligtvis att köpa någon av dessa under veckan som kommer.
Anders
Så 6D har fallit ur bilden nu, istället så har Fujifilm XT-1 blivit utmanaren av A7:an.
Har testat A7:an en hel del nu och tycker inte att autofokusen var så slö i förhållande till varken 6D eller XT-1, men har iofs bara provat inne i en butik.
Kommer troligtvis att köpa någon av dessa under veckan som kommer.
Anders
Fredrik AVT
Aktiv medlem
På stilla motiv testas bara initialfokus. Tyvärr blir det svårt att testa följande autofokus där. Fotar man inte sport spelar detta i o f s ingen roll.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Lite orolig för hur det ska fungera vid naturfotografering samt gatufotografering.
Är ingen fågelfotograf eller sportfotograf men vill ändå ha en hyffsat allsidig kamera.
Där får du nog fråga de som äger en Sony i aktuell generation, men spontant av det jag läst och ägt av modernare spegellösa torde A7 fungera hyfsat till dessa ändåmål.
PMD
Aktiv medlem
Av de du räknar upp ovan kan Leica R, Olympus OM och Contax/Yashica (plus Nikon F förstås) monteras på en EOS-kamera med adapter, utan att man behöver bygga om objektivet.Kan man fokusera manuellt då har A7 fördelen av att det finns relativt billiga objektiv från döda system att använda som t ex Canon FD, Leica R, Olympus OM och Contax (men dessa kan ibland byggas om för att fungera på Canon och gamla Nikon F fungerar på Canon med adapter ändå.
Sonykameran har förstås fortfarande fördelen av att vara liten och lätt, speciellt med små objektiv med fast brännvidd som t.ex. OM-objektiven.
Av hyfsat kända gamla döda system så finns följande som går att montera på Sony E men inte på Canon EOS:
Minolta SR, Canon FD, Konica AR, Olympus PEN.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Förstås är Olympus PEN inte så intressanta påen FF A7 då de är gjorda för halvformat och täcker inte FF.
sebmacahan
Aktiv medlem
Jag har gjort bytet från nikon d700 till sony a7 av storleksskäl och jag fotar primärt landskap. Nackdelarna för
Sony a7 är bara 2 stycken som jag ser det. V ä r d e l ö s batteritid och sämre automatisk autofokus. Men d700an kunde jag i princip sätta autofokus på full 51 punkters autofokus och af-s så fick jag den fokus jag ville vid i princip varje tillfälle(landskap). Det sätter inte a7 lika smidigt. Å andra sidan är ansiktsavkänningen grym i a7an.
Sony a7 är bara 2 stycken som jag ser det. V ä r d e l ö s batteritid och sämre automatisk autofokus. Men d700an kunde jag i princip sätta autofokus på full 51 punkters autofokus och af-s så fick jag den fokus jag ville vid i princip varje tillfälle(landskap). Det sätter inte a7 lika smidigt. Å andra sidan är ansiktsavkänningen grym i a7an.
Tokoza
Aktiv medlem
Finns Leica M optik som tillsammans med lämplig adapter ger ett litet och smidigt paket tillsammans med Sony A7. Men då är det nog 35mm och uppåt som passar bäst. Vid kortare brännvidder är risken stor för kantsutsmeting och färgskiftningar eftersom bakre linselement hamnar så nära sensorytan.