Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A700, Nikon D90 eller Canon EOS 500D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Krillekralle

Aktiv medlem
Jag köpte en Konica Minolta Dynax 5D med 6,2 M pixlar för några år sedan pga att den passade till de Minoltaobjektiv jag hade till min analoga Minolta 7000. Jag trivs med denna kamera men funderar på uppgradering till SLR med fler pixlar och kanske filmningsmöjlighet. Logiskt vore kanske att välja Sony A700. Kan då fortsätta anv mina objektiv och vid komplettering med nya obj anv dessa till båda husen. Har dock på känn att A700 är på väg ut och kanske ersätts med ny med direkt view och kanske fällbar display. Den modell som det glunkas om A850 är väl ett steg ner från A900 och motsvarar nog ej det jag tänkt mig. Alternativet är att börja på helt ny kula med tex en Canon 500 eller en Nikon 90 D eller annat alternativ. Någonstans där har jag lagt den ekonomiska gränsen då nästa steg upp kostar nästan dubbelt så mycket. Jag har alltså ett lyxproblem men undrar om någon kan ge kloka råd. Om man bortser från de olika kostnaderna och tänker sig likvärdiga objektiv, vilken kamera ger då bäst bilder av dessa 3 eller är den frågan för enkelt ställd? Jag vill alltså ha en kamera som både ger full frihet för manuell inställning men också har färdiga program för A, S, P , Auto och scenic. För att krångla till det kan nämnas att jag dessutom har flera objektiv tillhörande min gamla OM 4 som kanske passar nya olympuskameror men detta jar jag ej alls satt mig i.
Verkar det rörigt? Ja men så ser det ut i huvudet just nu. Tacksam för synpunkter.

För att krångla till det kan nämnas att jag dessutom har flera objektiv tillhörande min gamla OM 4 som kanske passar nya olympuskameror men detta jar jag ej alls satt mig i.

Det finns adaptrar som gör det möjligt att använda OM optik på Olympus (och Panasonics) 4/3 kameror, tänk dock på att den skenbara bränviddsförlängningen är 2,0x vilket kanske inte är så roligt alla gånger. Du får inte heller någon automatik utan får ställa skärpa och blända ned manuellt, det kan också vara svårt att ställa skärpan med den lilla sökaren hos 4/3 kamerorna.

Det finns också adaptrar som gör det möjligt att använda OM optik på Canons digitala systemkameror, här är den skenbara bränviddsförlängningen 1,6x (eller 1,0x med fullformathus). Begränsningarna är de samma som för 4/3.

Så till din grundfråga, jag skulle vänta ett tag och se vad Sony släpper för kameror till hösten. Det ryktas om flera modeller med backlit-sensor (Exmore R), inte bara A950. Att byta system är alltid kostsamt, så om du är nöjd med dina objektiv ser jag egentligen inga skäl att byta. Funktionerna i dagens systemkameror är ganska likvärdiga och skillnaderna i bildkvalitet är mycket små.

Så till din grundfråga, jag skulle vänta ett tag och se vad Sony släpper för kameror till hösten. Det ryktas om flera modeller med backlit-sensor (Exmore R), inte bara A950. Att byta system är alltid kostsamt, så om du är nöjd med dina objektiv ser jag egentligen inga skäl att byta. Funktionerna i dagens systemkameror är ganska likvärdiga och skillnaderna i bildkvalitet är mycket små.

Hej Sarnor,

Tack för ditt svar. Jag är nog benägen att vänta och se vilka ev nya modeller som kommer från Sony. Jag är rätt nöjd med mina objektiv inte minst mitt Minolta 70-300 AF 1:4,5-5.6 från 1985 med vilket jag tar lite fågelbilder och annat kul. Till allroundbruk har jag det objektiv som kom med Dynax 5 dvs AF Dt 18-70 3,5-5.6. Tycker zoomomfånget är OK men kanske att bilderna skulle bli bättre med mitt gamla obj från 1985, 28-85 mm men det har jag liksom glömt bort att använda. Har också ett ursprungligt 50 mm obj 1,7 som också ligger oanvänt. Håller du med om att det kan vara värt att byta till en kamera med fler pixlar tex minst 12 M Eller menar du att det räcker med de 6 Mpixlar jag har? I så fall kanske pengar ska läggas på bättre objektiv? Var anser du gränsnivån går vad gäller pixlar för att förbättra bildresultatet vid tex 24X30 cm förstoringar?

Christer

Om Du väntar med att köpa kamera, tills "det kommer en ny modell", kommer Du aldrig att bli kameraägare - bara kameralängtare. Du kommer hela tiden att ha en ny modell runt hörnet och inte i kameraväskan.

Köp det som finns för stunden och gläds åt det Du får tillgång till. Jag tvivlar starkt på att Sony a700 kommer att svika Dig, eller att Du ska kunna "plåta ut" den. Delar av de objektiv Du har är kompetenta och bara för att de tillverkades 1988, så är de inte "förbrukade". Dagens konsumentoptik - eller ännu värre; 2004 års - tar påfallande ofta stryk av gamlingarna.

Mängden pixlar spelar inte så stor roll som marknadsförarna vill göra gällande - att gå från 6MP till 12MP är inte det lyft de utlovar. Att gå till 24MP är det däremot, men då kostar det.

Värt att notera dock: A700 har slutat produceras, så en efterföljare lär komma inom en snar framtid. Frågan är då hur den kommer te sig, iom att Nikon som använder Sony-tillverkade sensorer precis släppt D300s som har exakt samma sensor som D300 och A700.

Canon EOS 500D och Nikon D90 är plastskrållor jämfört med Sony A700. Du har ju redan Minolta-system så för mig ter sig ditt beslut som en "no-brainer"....A700!

ANNONS
Götaplatsens Foto