Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R ii som videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Jag är en äldre gubbe som nu ska prova att videofilma lite. Utgångsläget är en Sony A7R ii med en "on camera" Sennheiser MKE440. Detta sitter på ett stadigt stativ med vätskedämpat videohuvud. Tanken är att jag ska kunna spela in musik och tal genom en större mixer med XLR line-out som ska in i sammanhanget via en switcher/decoder som kan sända live och spela in. Kan den externa mikrofonen kopplas till kamerans mic-in och sedan går ljud och bild in till switcher/decodern eller måste jag dra kabel från mikrofonen direkt till denna inspelningscentral? Pre-ampen i kameran är inte den bästa så därför vill jag inte att den ska sköta om ljudet utan ställa ner nivån till det lägsta möjliga och låta centralen förädla ljudet. varför då en extern mikrofon? Det tillsammans med ljudet från den stora mixern skapar lite ambience tänker jag. är helt ute och cyklar eller?

Kameran kommer försämra ljudet.
Det går att höra skillnad på om man matar ljud till en D800 eller en Zoom ljudinspelare.
Det kräver bra hörlurar men skillnad är det. O då är inte min hörsel speciellt bra.

Så kan du undvika att köra ljudet igenom kameran så är det bra.
Sen om du har zoomobjektiv på kameran så kommer nog en mick på kameran fånga upp ljudet från zoomen.

Finns det en kabellösning på att leda ljudsignalen från den externa mikrofonen till en USB ingång på den tänkta switcher/decodern för att på så sätt låda ljudet förstärkas av en bättre pre-amp?

Om jag filmar där ljudet är viktigt, då spelar jag inte ljudet med en extern ljudinspelare, typ Zoom H6 eller så.
Kameran spelar också in ljudet på något sätt. Den kan ta det via inbyggd mikrofon, extern sådan eller få linjeutgången från Zoominspelaren.

När sen filmen redigeras har jag två ljudfiler, en "inbyggd" i filmen och en från den externa enheten. Den externa kan läggas till i redigeringen, synkas med den befintliga i filmen och sedan sätter jag nivån på den befintliga till noll, när redigeringsresultatet renderas till den färdiga filmen.

Jag är inte speciellt kunnig på det här, så det finns kanske andra sätt. Men det är i alla fall ett sätt som fungerar.

Om ljudet inte är så viktigt, i förhållande till bilden, blir det ändå bättre av en extern mikrofon på kameran, för den kan oftast ge stereoljud, där de inbyggda brukar bara ha mono. 90° kanalseparation är i regel lagom på mikrofonen (är ofta ställbart). 120° kör jag med om jag filmar nära något som har stor utsträckning i sidled.

Ibland kör jag i direktsändning. Då blir det Zoom-inspelaren som agerar mixer på fältet. Speakerljud tar jag då in via en extra mikrofon på någon av de övriga ingångarna på Zoom H6. Omgivningsljud via mikrofonmodul i fronten på den. Ibland med två speakermikrofoner, men då krävs antingen en separat ljudtekniker eller att de som pratar är duktiga på att stänga av sina mikrofoner när de inte säger någonting.
Separat bildproducent har jag när det är direktsändning. I regel finns det då även videokällor på flera ställen (i olika länder, faktiskt), så producenten behöver välja varifrån bild och ljud ska komma till åskådarna.

Det går att krångla till video hur mycket som helst.

Senast ändrad:
En annan fråga, jag har ställt in kameran i "filformat" XAVC-S 4K och inspelningsnivå på 25p 60M. "bildprofil" PP7 och gamma på cine 1. Filerna jag får ut på datorn är MP4 men inte så skarpa som jag förväntar mig. Vad har jag missat?

ANNONS
Götaplatsens Foto