Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony eller Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

loke67

Ny medlem
Hej är på jackt efter ny kamera och väljer mellan Canon EOS 650D och Sony SLT-A57. Tänkte lägga max 7000. Kan även tänka mig en Nikon.

Fotar mycket i natur och skog samt tar mycket bilder på djur främst hundar, Vill ha en snabb kamera som dessutom ska klara av att filma i bra kvalitet. All hjälp motages!

Hej är på jackt efter ny kamera och väljer mellan Canon EOS 650D och Sony SLT-A57. Tänkte lägga max 7000. Kan även tänka mig en Nikon.

Fotar mycket i natur och skog samt tar mycket bilder på djur främst hundar, Vill ha en snabb kamera som dessutom ska klara av att filma i bra kvalitet. All hjälp motages!

7000 kr, inkluderar det även ett objektiv? Har du kikat på Nikons D7000?

Cyberphoto har nu en kampanj med Canon 650D, 18-55 samt 55-250 för 6990:-
Då får du en bra kamera med 2 objektiv som täcker allt du behöver för att komma igång.

Har själv en EOS 650D och är riktigt nöjd med den. Video fungerar bra, men autofokus ger en del oljud. De nya objektiven med STM motor ska väl dock lösa det, men kan tänka mig att USM med är väldigt tyst.

En annan fördel med 650D, som jag inte hunnit leka med, är att video sitter på on/off knappen vilket gör att du kan köra kameran i de halvautomatiska lägena men även manuellt. Tror inte det finns så många kameror som ger en den möjligheten :)

Har själv en EOS 650D och är riktigt nöjd med den. Video fungerar bra, men autofokus ger en del oljud. De nya objektiven med STM motor ska väl dock lösa det, men kan tänka mig att USM med är väldigt tyst.

En annan fördel med 650D, som jag inte hunnit leka med, är att video sitter på on/off knappen vilket gör att du kan köra kameran i de halvautomatiska lägena men även manuellt. Tror inte det finns så många kameror som ger en den möjligheten :)

Ljuden du hör är från objektivet inte från kamerahuset, och precis som du skriver så låter objektiv med usm mycket mindre, så gott som ljudlösa. Dom fokuserar även snabbare än vanliga kitobjektiv, men man får självklart betala för det :)

Tja, så ovanligt är det nog inte... Alla Sonys kameror ger den möjligheten, och de har väl ett tiotal olika modeller.

Dessutom ger Sonys SLT-kameror snabb AF även under tiden man videofilmar. Vilket däremot inga andra av marknadens kameror klarar. Torde vara av intresse för dem som är intresserade av videofilmning att kunna få skarpa bilder även av motiv i rörelse. Filmning handlar ju trots allt i första hand om rörelse!

Vid stillastående motiv kan man ju lika gärna ta en stillbild.
.

650D har autofokus vid filmningen, Canons första med det tror jag det var. Dock så märkte jag som sagt att man gärna får ha bättre optik så det inte skramlar en massa när autofokusen far runt :)

Den har AF i liveview ja, men jag skrev att SLT-kamerorn har SNABB AF. Kan också lägga till säker AF.

Canon 650D har ingendera. Denna kamera använder kontrastdetekt-AF, vilken är långsam och klarar inte att följa rörliga motiv. CDAF fungerar väsentligt sämre på DSLR-kameror än denna gör på kompaktkameror eller "spegellösa". Objektiven måste vara annorlunda konstruerade för kameror som kör med kontrastdetekt-AF. De objektiv som finns till 650D är optimerade för fasdetekt-AF.

Men detta verkar du redan ha upptäckt, eller? :)

Hupp, mitt inlägg ovan blev tydligen mitt 4000.e inlägg här på Fotosidan...
.

Ja Canon har sina nya STM objektiv för detta, därför jag nämnde det först. Men gissar att de med USM även går bra :) Själv är det mest foto som gäller, så videobiten är rätt outforskat. Men den gör helt klart ett mer än godkänt jobb. Även om jag nog får skaffa bättre optik en vacker dag :p

STM motorn är främst framtagen för just video medan USM är för stillbild, STM fokuserar långsammare än USM och låter även lite högre än USM.

Den har AF i liveview ja, men jag skrev att SLT-kamerorn har SNABB AF. Kan också lägga till säker AF.

Canon 650D har ingendera. Denna kamera använder kontrastdetekt-AF, vilken är långsam och klarar inte att följa rörliga motiv. CDAF fungerar väsentligt sämre på DSLR-kameror än denna gör på kompaktkameror eller "spegellösa". Objektiven måste vara annorlunda konstruerade för kameror som kör med kontrastdetekt-AF. De objektiv som finns till 650D är optimerade för fasdetekt-AF.

Men detta verkar du redan ha upptäckt, eller? :)

Hupp, mitt inlägg ovan blev tydligen mitt 4000.e inlägg här på Fotosidan...
.

Inte riktigt sant det där med kontrast AF (CDAF) då 650D är Canons första kamera (EOS-M är den andra) med fasdetekt AF (PDAF) i sensorn (samma teknik i grunden som Sony A57 alltid använder). Den använder alltså i bättre ljus inte CDAF som huvudfokussystem i live view/filmning. Tyvärr är verkligheten den att det i praktiken tycks gå långsamt ändå....

Det där med fokusljud vid filmning stämmer ju att vissa objektiv ger lägre ljud vid filmning. Hos Canon är det USM och STM objektiv. Flera billiga objektiv har ingetdera. Hos Sony heter det SSM och SAM men långt ifrån alla objektiv har dessa fokusmotorer, många, ffa äldre har en relativt högljudd klokoppling med motorn i huset och låter väl ungefär som Canons icke USM/STM objektiv.

Jag har också en 650D och den gör ett godkänt jobb när den filmar, kör man med usm objektiv blir det även hyffsat tyst och jämt fokuserat. Det skiljer dock väldigt mycket mellan olika usm objektiv i hur "ryckiga" och ljudliga dom är. Mitt 15-85 objektiv är hästlängder mjukare & jämnare i fokuseringen jämfört med mitt fasta 50mm i som också har USM.

Jag har ingen erfarenhet av Sony, men jag kan tänka mig att den fokuserar mycket bättre under film och liveview eftersom den har semitransparent spegel och därför antar jag att den alltid har den "riktiga" dedikerade fas-af sensorn aktiv. I canons fall med 650d med "hybridsensor" är skillnaden i prestanda mycket stor mellan film/liveview och när spegeln är nere så man får den "riktiga" af-sensorn.

//Fredrik
Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej!
Canon har ett mycket stort utbud av objektiv och tillbehör vilket medför att det finns gott om begagnade prylar att tillgå om man har en begränsad budget.

//Janne

ANNONS