Annons

Sony FE 85 f1.8 - reflex eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej! Testade mitt nya 85mm f1.8 Sony objektiv på min A7 II. Verkligen trevligt, skarpt men...

- Lite trist närgräns på 80+ cm.
- Fått någon knepig reflektion i form av oval "kattöge" formad punkt.

Känns så konstigt då detta ligger liksom snudd på i "förgrunden" och inte i bokehn i bakgrunden.

Kan det vara filtret? Ska vara ett bra filter. Ska väl testa utan...men vad tror ni?

Tror jag har fullt insläpp på denna, möjligen något steg upp. DSC00243.jpg

DSC00243.jpg
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Det står inte och faller med detta... Men jag skulle ändå gärna höra era åsikter... Kanske en extrem situation med fönster bakom osv.. men ändå. Normalt?
 

lasalda

Medlem
Ser ut som ghosting/ströljus men jag har inte mycket erfarenhet. Jag skulle testa att foto i en annan vinkel (har svårt att tänka mig att du bara tagit ett kort (?)) och som du säger givetvis utan eventuellt filter.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Även utan filter?

Ångrade i vilket fall detta köp, drömmar pga av för lång närgräns. Annars ett trevligt objektiv.
Generellt så ser det ut som att det inte finns några 85mm med bra avbildningsskala i kombination med att vara ljusstarkt. Vill man ha något bättre än 1:5 så får man antingen välja 50mm och mindre eller 135mm och större. Ser ut att vara en lucka mellan 50-135, av någon anledning. Just i 135mm finns det några stycken, Sigma, Sony och Samyang. Själv valde jag Samyang 135/2 vilket är ett fantastiskt objektiv om man kan leva med manuell fokus
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Porträtt 85:eek:r brukar ha en närgräns på 10x brännvidden, inget konstigt med det. För att kunna fokusera närmre med samma kvalitet behövs "flytande" linselement som hos fasta objektiv ofta innebär makrogluggar men du tappar lite bländaröppning då makrogluggar brukar starta vid f/2,8. Gällande de märkliga prickarna i ljusa fläcken ner t h tror jag inte detta har med objektivet i sig att göra och skulle inte byta p g a det.

Vill du komma närmre med samma objektiv kan du köpa mellanringar. Eftersom objektivet inte är byggt för närmre fokus än 80cm tappar man inte skärpa trots att mellanringarna enbart är ihåliga rör med elektroniska kontakter.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Porträtt 85:eek:r brukar ha en närgräns på 10x brännvidden, inget konstigt med det. För att kunna fokusera närmre med samma kvalitet behövs "flytande" linselement som hos fasta objektiv ofta innebär makrogluggar men du tappar lite bländaröppning då makrogluggar brukar starta vid f/2,8. Gällande de märkliga prickarna i ljusa fläcken ner t h tror jag inte detta har med objektivet i sig att göra och skulle inte byta p g a det.

Vill du komma närmre med samma objektiv kan du köpa mellanringar. Eftersom objektivet inte är byggt för närmre fokus än 80cm tappar man inte skärpa trots att mellanringarna enbart är ihåliga rör med elektroniska kontakter.
Inte min typ av brännvidd heller. Så det fanns olika skäl och några till. Men tack för infon och ha en bra fortsatt jul! =)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Porträtt 85:eek:r brukar ha en närgräns på 10x brännvidden, inget konstigt med det. För att kunna fokusera närmre med samma kvalitet behövs "flytande" linselement som hos fasta objektiv ofta innebär makrogluggar men du tappar lite bländaröppning då makrogluggar brukar starta vid f/2,8. Gällande de märkliga prickarna i ljusa fläcken ner t h tror jag inte detta har med objektivet i sig att göra och skulle inte byta p g a det.

Vill du komma närmre med samma objektiv kan du köpa mellanringar. Eftersom objektivet inte är byggt för närmre fokus än 80cm tappar man inte skärpa trots att mellanringarna enbart är ihåliga rör med elektroniska kontakter.
Det blev autocorrect: man tappar LITE skärpa TROTS att mellanringen inte innehåller linselement.
 

PerK

Aktiv medlem
"Kattögon" mot bildens ytterkanter i stället för cirkulära är ytterst vanligt. Runda bokehbollar blir sådana bara t.o.m. med dyrare objektiv. Bollarna saknar "lökringar" vilket är bättre än många andra objektiv t.ex. Batis 85 mm.Den stora under stjärnan är konstig och antagligen en reflex. Bara en olyckshändelse skulle jag säga och ta en ny bild där jag undviker få med den.
 

larsborg

Aktiv medlem
Inte min typ av brännvidd heller. Så det fanns olika skäl och några till. Men tack för infon och ha en bra fortsatt jul! =)
Jag kunde inte se några katter, på dina bifogade bilder, - vem kunde?
Inte din typ av brännvidd, skriver du, - kan bara hålla med, väldigt udda
brännvidd, fungerar bra till porträtt, men det är allt.
85:n ser ut, som en tjock julkorv monterad på din kompakta Sony A7 II.
Nä, en mycket billigare orig AF 50:a, kompaktare dessutom, skarp, bra
närgräns, är ett bättre val, fungerar till de flesta motiv.
Tomten har troligen aldrig använt en kamera, han tyckte 85:n såg häftig ut!
Ge tillbaka!
ovrigt340 Jultomte.gif
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Jag kunde inte se några katter, på dina bifogade bilder, - vem kunde?
Inte din typ av brännvidd, skriver du, - kan bara hålla med, väldigt udda
brännvidd, fungerar bra till porträtt, men det är allt.
85:n ser ut, som en tjock julkorv monterad på din kompakta Sony A7 II.
Nä, en mycket billigare orig AF 50:a, kompaktare dessutom, skarp, bra
närgräns, är ett bättre val, fungerar till de flesta motiv.
Tomten har troligen aldrig använt en kamera, han tyckte 85:n såg häftig ut!
Ge tillbaka!
Visa bilaga 152649
Underbart! Tjock julkorv! Haha.. Alltså, jag har skaffat än ännu tjockare (och ljudlig) julkovrv i Samyangs 50 1.4 FE. Verkar fått ett bra ex, och jag finner ju verkligen en "nifty fifty" till just vad den är. Sen är den stor, och en standard 50 f1.8 hade kanske funkat lika bra. Men den är hyfsat (en the eye of the beholder) på 1.4 men blir trevligare vid 2-2.2 ca. Tagit lite trevliga porträtt även med denna vilket den duger bra till då FF ger rätt bra DOF i vilket fall. Hälsa tomten! =)
 

Jacobssons

Aktiv medlem
"Kattögon" mot bildens ytterkanter i stället för cirkulära är ytterst vanligt. Runda bokehbollar blir sådana bara t.o.m. med dyrare objektiv. Bollarna saknar "lökringar" vilket är bättre än många andra objektiv t.ex. Batis 85 mm.Den stora under stjärnan är konstig och antagligen en reflex. Bara en olyckshändelse skulle jag säga och ta en ny bild där jag undviker få med den.
Lökringar..hm..blev hungrig. MEN...du tänker på de förstärkta kanterna på bollarna, som en...ja...lökring (kanske). Som sagt - gluggen är ej i min ägo längre, men någon annan kan säkert ha nytta av denna tråd.
 
ANNONS