Annons

Sony Fe vidvinkel till Nikon z6

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Har en tze-01 adapter och tänkte köpa en vidvinkel att framförallt fota med, men även filma med vid behov. Initialt försökte jag titta på objektiv med XD lm motorer men det verkar inte ha nämnvärd påverkan på af i video åtminstone - annars vore det ett krav. Om det ger signifikant skillnad i Af för stillbild kan det åtet bli ett krav men har inte sett bevis på det. Af måste vara så tyst att det inte framkommer i video.

Tittar just nu på;
24 f1.4GM ( ej XD linear)
20 f1.8 (XD linear)
24 f2.8 (XD linear)
25 f2 Batis

Har ni andra tips på objektiv mellan 20-28mm som jag förbisett? Zoomarna är lite för högt pris på. 11k är maxgräns tycker jag, men då ska det vara något riktigt bra.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Jag har inga tips på Sony-objektiv men varför inte Z-objektiv, är det bara priset som avgör där? Tänker att AF bör prestera bättre med dem än Sony med adapter. Dessutom fungerar IBIS bättre med Z-glas då du bara får 3-axlig IBIS med andra objektiv.

Både 20mm f/1.8 och 24mm f/1.8 finns ju "native" till Z-systemet och Viltrox har ju precis släppt 24mm f/1.8 som verkar prestera rätt bra (oklart hur IBIS påverkas med det).
 

Sundance

Aktiv medlem
Du har ju även den nya 28mm 2.8 från Nikon va?

Jag har själv funderat lite på Sonys vidvinklar men har inte köpt något, har ingen adapter heller.

Samyang har en 18mm 2.8 med AF och e-mount. Har för mig att dom även har en 20mm med AF för e-mount? Du får ju 2 sånna för en 20 mm 1.8 Nikon Z. Ett stort plus är att Samyangernas är rätt små!

Hur som haver skulle jag helst ha Nikons egna 20mm 1.8 z mount till min Z6a. Mest för bättre stabilisering och autofokus. Är lite missnöjd med hur min Tamron zoom beter sig med Nikons egna adapter.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Har en tze-01 adapter och tänkte köpa en vidvinkel att framförallt fota med, men även filma med vid behov. Initialt försökte jag titta på objektiv med XD lm motorer men det verkar inte ha nämnvärd påverkan på af i video åtminstone - annars vore det ett krav. Om det ger signifikant skillnad i Af för stillbild kan det åtet bli ett krav men har inte sett bevis på det. Af måste vara så tyst att det inte framkommer i video.

Tittar just nu på;
24 f1.4GM ( ej XD linear)
20 f1.8 (XD linear)
24 f2.8 (XD linear)
25 f2 Batis

Har ni andra tips på objektiv mellan 20-28mm som jag förbisett? Zoomarna är lite för högt pris på. 11k är maxgräns tycker jag, men då ska det vara något riktigt bra.
Intressant med tze-01. Antar att det är adaptern för Sony till Nikon Z! Var och hur skaffar man sig en sådan utan att behöva handla direkt från kineserna? Finns det någon EU-återförsäljare?
 

cardazio

Aktiv medlem
är det bara priset som avgör där? Tänker att AF bör prestera bättre med dem än Sony med adapter. Dessutom fungerar IBIS bättre med Z-glas då du bara får 3-axlig IBIS med andra objektiv.

Både 20mm f/1.8 och 24mm f/1.8 finns ju "native" till Z-systemet och Viltrox har ju precis släppt 24mm f/1.8 som verkar prestera rätt bra (oklart hur IBIS påverkas med det).
- Bra input ang. IBIS - det har jag hunnit glömma i detta. Nikons motsvarigheter är framförallt längre och presterar något sämre bildmässigt. 20mm 1.8 hos Nikon och Sony kostar ungefär lika mycket, men Sonys 24 1.4 kostar 50% mer än dessa.

Jag är inte så priskänslig så länge jag hittar det jag vill ha. Har vanligtvis inte fler än 3-5 objektiv parallellt utan byter ut dem då och då.

Du har ju även den nya 28mm 2.8 från Nikon va?

Ett stort plus är att Samyangernas är rätt små!

Hur som haver skulle jag helst ha Nikons egna 20mm 1.8 z mount till min Z6a. Mest för bättre stabilisering och autofokus.
- Nikons 28 f2.8 och även Samyangerna (med hägrande oändlighetsstopp) är trevliga till storleken, men prestandan är lägre än jag önskar. Sonys objektiv är inte så stora eller tunga, men af hastighet skiljer sig stort mellan dem. Sony 20 f1.8 är markant snabbare, men frågan är hur snabbt det måste vara.


Intressant med tze-01. Antar att det är adaptern för Sony till Nikon Z! Var och hur skaffar man sig en sådan utan att behöva handla direkt från kineserna? Finns det någon EU-återförsäljare?
Jag köpte den begagnad på Fotosidan efter en lång tids letande. Tyvärr kostar de en hel del vid import. Ska dock sägas att det nu också finns en adapter som heter Megadap vilken också passar på Nikon z50 vilket tze-01 inte klarar.


Ska kika igenom Nikons lineup igen, just mtp ibis och huruvida jag tror att det kommer vara avgörande. Spontant är det porträtt i befintligt ljus där jag behöver ibis(och där kan Nikons 50 1.8 vara lämplig) och för landskap och andra vidvinkelmotiv så finns stativ som alternativ. Skulle det inte bli en sonyvidvinkel är ju även 135 mm f1.8 GM en best, men är rätt nöjd med min 105 1.4.
 

Sundance

Aktiv medlem
- Nikons 28 f2.8 och även Samyangerna (med hägrande oändlighetsstopp) är trevliga till storleken, men prestandan är lägre än jag önskar. Sonys objektiv är inte så stora eller tunga, men af hastighet skiljer sig stort mellan dem. Sony 20 f1.8 är markant snabbare, men frågan är hur snabbt det måste vara.

Jag köpte den begagnad på Fotosidan efter en lång tids letande. Tyvärr kostar de en hel del vid import. Ska dock sägas att det nu också finns en adapter som heter Megadap vilken också passar på Nikon z50 vilket tze-01 inte klarar.
Ja precis. Det beror ju lite på hur du ska använda den om du har behov av en kvick lins eller inte.

Om du kollar på Sonys 20 f1.8, är det inte lika bra att gå för Nikons egna då? Den är visserligen lite större, lite tyngre och kostar lite mer men du får ju väderskydd och bättre IBIS. Jag ifrågasätter inte, är bara nyfiken på att höra hur du resonerar.
 

cardazio

Aktiv medlem
Ja precis. Det beror ju lite på hur du ska använda den om du har behov av en kvick lins eller inte.

Om du kollar på Sonys 20 f1.8, är det inte lika bra att gå för Nikons egna då? Den är visserligen lite större, lite tyngre och kostar lite mer men du får ju väderskydd och bättre IBIS. Jag ifrågasätter inte, är bara nyfiken på att höra hur du resonerar.
Väderskydd finns i någon form på samtliga, men jag har aldrig utsatt utrustningen för något besvärligt i väderväg. Bör inte vara ett problem framåt heller.

Framförallt har jag nu adaptern och vissa sonygluggar presterar bättre än nikons motsvarigheter. Vidare är de mer kompakta. Det man väljer bort blir 5 axlig ibis och i vissa fall af prestanda, men sonys 20 f1.8 presterade bra på Nikon z6 vad jag kunde se.

Jag har börjat snöa in på Samyang 24 1.8 till sony fe nu. Den verkar mycket prisvärd och är oerhört kompakt, vilket är trevligt. 24 1.4 GM klår den marginellt i många avseenden, men med tanke på hur långsam af är med den gluggen (gm) på Nikon z6, så skulle jag gärna ta bort den ur urvalet. På de foton jag sett gillar jag även renderingen mer hos Samyangen. Det som komplicerar saken är att Sony 20 f1.8 bara kostar lite över 7k, vilket känns prisvärt.

Ska se vad Scandinavian kan ge för min Nikkor 35 f1.4G.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Väderskydd finns i någon form på samtliga, men jag har aldrig utsatt utrustningen för något besvärligt i väderväg. Bör inte vara ett problem framåt heller.
Ja precis, Sonys är ju också väderskyddat men gissar på att han menar att du förlorar det skyddet med en adapter, för den är inte väderskyddad så vitt jag vet. Men vet du att du ändå inte kommer foto i dåligt väder så kvittar det väl som sagt.
 

cardazio

Aktiv medlem
Det blev en Samyang 24 1.8. Prestanda/krona (bildmässigt - skärpa, coma etc), att kunna sätta ett fast fokusavstånd kopplat till knappen på objektivet samt tyst och snabb autofokus blev avgörande (speciellt då 24 1.4 GM har så långsam autofokus som standard och jag inte har tillgång till ny FW eftersom jag kör Nikon - Sonyhusen har fått uppgraderingar som snabbar upp detta).

Köpte till ett Nisi asfäriskt +5 filterkit med 20% rabatt och fick ett rengöringskit för 0 kr på cyberphoto - totalt 4800 inkl. frakt.

Asfäriska filtret ska göra att jag kan nyttja min Lomo 240 f5.6 RF på Z6an utan att kombon blir jättelång. Hoppas på bra prestanda där då Lomon är oerhört skarp.

Riktigt svår avvägning detta - Sony 20 f1.8, 24 1.4 eller Samyang 24 1.8. Bra grejer är det onekligen.
 

TJ Jonsson

Ny medlem
Det blev en Samyang 24 1.8. Prestanda/krona (bildmässigt - skärpa, coma etc), att kunna sätta ett fast fokusavstånd kopplat till knappen på objektivet samt tyst och snabb autofokus blev avgörande (speciellt då 24 1.4 GM har så långsam autofokus som standard och jag inte har tillgång till ny FW eftersom jag kör Nikon - Sonyhusen har fått uppgraderingar som snabbar upp detta).

Köpte till ett Nisi asfäriskt +5 filterkit med 20% rabatt och fick ett rengöringskit för 0 kr på cyberphoto - totalt 4800 inkl. frakt.

Asfäriska filtret ska göra att jag kan nyttja min Lomo 240 f5.6 RF på Z6an utan att kombon blir jättelång. Hoppas på bra prestanda där då Lomon är oerhört skarp.

Riktigt svår avvägning detta - Sony 20 f1.8, 24 1.4 eller Samyang 24 1.8. Bra grejer är det onekligen.
Hej Richard,
Är nyfiken din erfarenhet av Samyang 24 1.8?
 
ANNONS