Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Skall snart beställa Lightroom 4 när jag söker på nätet så hittar jag inte version 4.2 som skall vara ute.

Hajar väl inte allt detta med nedskalning riktigt ännu. i min nya skrivare (A4) kan man välja 200 dpi eller 300dpi även 600dpi, har inte utforskat allt ännu

blir beskärning det samma som nedskalning, när man kan välja om bilden skall ha tex 800x600-pixlar går att välja vad man vill tydlingen-

Väljer man för hög dpi så förstorar det även utskriften. Jag valde denna Canon MG 8250 A4 skrivare för att man kan scanna även negativ film, lite pilligt men det gick bra.

Har inte haft tid med A77 under en tid av olika anledningar, men vore så klart intressant att använda sig av dom 24Mp på bästa sätt.

Nu valde Sony att leverera A77 med 24Mp och modellen är trevlig på många andra sätt också. Visst funderade jag på Nex 7, men det är ingen allemanskamera stor adapterhistoria för 4000 kr med gammalt AF-system från A55, jag har inte som StenÅke gott igenom nästan samtliga Alphakameror A350-A550-A580. Utan endast min KM5D från 2005 och den finns kvar och används också.

//Bengt.
Ren fotokvakitet brukar anges till 300 dpi. Med bäckstråle sker en viss utjämning av taggiga kanter så många kör med 200 dpi och får det att se okej ut. Andra 240 dpi,

I bildredigeringsprogrammet ska du för att täcka ett A4 utan vit kant ange måttet 29,7 x 21.0 cm samt förslagsvis 300 dpi och verkligen se till att bilden du ska skriva ut har det måttet. I fallet A77 innebär det en nedskalning om du använder hela bilden.

I utskrivningsprogrammet ska du ange A4 samt orientering (vertikal eller horisontell). Utskriftkavalitet anges till Hög. Sedan får du antagligen välja mellan blankt fotopapper, högblankt, matt eller struktur.

OBS: Detta är väldigt förenklad beskrivnining. Läs manualen till just din skrivare noga.

//Lennart
 

Bengf

Aktiv medlem
Ren fotokvakitet brukar anges till 300 dpi. Med bäckstråle sker en viss utjämning av taggiga kanter så många kör med 200 dpi och får det att se okej ut. Andra 240 dpi,

I bildredigeringsprogrammet ska du för att täcka ett A4 utan vit kant ange måttet 29,7 x 21.0 cm samt förslagsvis 300 dpi och verkligen se till att bilden du ska skriva ut har det måttet. I fallet A77 innebär det en nedskalning om du använder hela bilden.

I utskrivningsprogrammet ska du ange A4 samt orientering (vertikal eller horisontell). Utskriftkavalitet anges till Hög. Sedan får du antagligen välja mellan blankt fotopapper, högblankt, matt eller struktur.

OBS: Detta är väldigt förenklad beskrivnining. Läs manualen till just din skrivare noga.

//Lennart
Tackar För svaret.
 

BM_Photo

Aktiv medlem
A77 behålla sony 11-18?

Sitter o funderar på om jag ska behålla mitt 11-18 objektiv, eller om jag ska byta ut det mot sigmas 10-20 eller tokinas ljusstarka vidvinkel.

Eller leta upp vidvinkelsom som passar fullformat. dock hoppar jag över CZ pga priset...

Några förslag?
 

Photocon

Aktiv medlem
Sitter o funderar på om jag ska behålla mitt 11-18 objektiv, eller om jag ska byta ut det mot sigmas 10-20 eller tokinas ljusstarka vidvinkel.

Eller leta upp vidvinkelsom som passar fullformat. dock hoppar jag över CZ pga priset...

Några förslag?
Har provat Sigma 12-24 HSM som levererade bra på Nikon och med adapter även på NEX. Valde dock senare 14-24 från Nikon då jag hittade ett begagnat till bra pris.
Detta är en FF-glugg som även finns med Alphafattning.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1224hsm2ca

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
För att återgå till A77 har jag suttit och kollat c:a 500 bildfiler från den kameran. Det är de som jag sparat innan jag sålde den.

Bilderna utgör en allsidig mix av naturscenerier, porträtt, lite action, macro, interiörer och flanörbilder. Vissa har interpolerats upp, andra skalats och flera har printats ut.

De flesta bilderna är tagna med kitzoomen 16-50/2.8 SSM och ljusförhållandena har skiftat. Jag måste nog säga att bildkvaliteten är väldigt hög i genomsnitt med A77. Lägger man därtill dagens pris så är det en toppenkamera.

Till skillnad från en del andra stördes jag inte av hackande EVF eller dess sämre differentiering av kontraster till den grad att jag inte uppskadde EVF:s fördelar också.

Jag ska minnas A77 som en kamera som hade markant fler fördelar än nackdelar. Den kunde slagit betydligt bredare med en bättre EVF. Därom är jag övertygad. En FW-uppgradering som ger parametrar att göra AF lite trögare hade också varit önskvärd. Det sistnämnda har jag tidigare negligerat, men efter att kört en 5DMkIII på rörliga motiv måste jag konstatera att belackarna hade rätt i detta.

Men nu plåtar jag ju ganska lugna motiv mest så det var ingen big deal för mig.

//Lennart
 

Bengf

Aktiv medlem
För att återgå till A77 har jag suttit och kollat c:a 500 bildfiler från den kameran. Det är de som jag sparat innan jag sålde den.

Bilderna utgör en allsidig mix av naturscenerier, porträtt, lite action, macro, interiörer och flanörbilder. Vissa har interpolerats upp, andra skalats och flera har printats ut.

De flesta bilderna är tagna med kitzoomen 16-50/2.8 SSM och ljusförhållandena har skiftat. Jag måste nog säga att bildkvaliteten är väldigt hög i genomsnitt med A77. Lägger man därtill dagens pris så är det en toppenkamera.

Till skillnad från en del andra stördes jag inte av hackande EVF eller dess sämre differentiering av kontraster till den grad att jag inte uppskadde EVF:s fördelar också.

Jag ska minnas A77 som en kamera som hade markant fler fördelar än nackdelar. Den kunde slagit betydligt bredare med en bättre EVF. Därom är jag övertygad. En FW-uppgradering som ger parametrar att göra AF lite trögare hade också varit önskvärd. Det sistnämnda har jag tidigare negligerat, men efter att kört en 5DMkIII på rörliga motiv måste jag konstatera att belackarna hade rätt i detta.

Men nu plåtar jag ju ganska lugna motiv mest så det var ingen big deal för mig.

//Lennart
Om Canon tillverkat A77 2011 exakt lika som den är i dag, och Sony släppt en vanlig DSLR, så hade Canon sålt 10-fallt mera i alla fall än Sonykameran trots 100% OVF-sökare. fördelarna med EVF hos Canon A77 hade absolut fått större utrymme än svagheterna.

Så ser verkligheten ut, Sony är ett svagare varumärke ( vilket inte är det samma som att kameran är dålig på något sätt )

Men det skulle vara intressant att få höra en rejäl interjuv med högsta ansvarig för Sony/kamera, hur dom resonerar vad gäller EVF kontra OVF var svårigheterna ligger för att kunna utveckla den samma.

//Bengt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Om Canon tillverkat A77 2011 exakt lika som den är i dag, och Sony släppt en vanlig DSLR, så hade Canon sålt 10-fallt mera i alla fall än Sonykameran trots 100% OVF-sökare. fördelarna med EVF hos Canon A77 hade absolut fått större utrymme än svagheterna.

Så ser verkligheten ut, Sony är ett svagare varumärke ( vilket inte är det samma som att kameran är dålig på något sätt )

Men det skulle vara intressant att få höra en rejäl interjuv med högsta ansvarig för Sony/kamera, hur dom resonerar vad gäller EVF kontra OVF var svårigheterna ligger för att kunna utveckla den samma.

//Bengt.
Riktigt så svart och vitt är det nog inte. Sony är i alla fall ett starkare varumärke idag än det var för 2 år sedan. Man kan se det så också.

Om man inte tänker varumärke utan "verklig" verklighet beror nog din prognos på 10-falt mer sålda Canon-tillverkade A77 på att det finns så många fler Canonanvändare än Sonyanvändare där ute som vill uppgradera. Och det är en sanning som inte går att komma ifrån och som betyder oerhört mycket.

Sony tror säkert på sin satsning med EVF. Man tror säkert också på att den går att utveckla, fast kanske bedömde lite för optimistiskt läget att släppa A77 med så pass mycket "lag" i EVF. Men likväl tror jag inte A77 skulle snott så väldigt många köpare från Canon även om EVF:n varit betydligt mer färdig.

För att återgå till varumärke så tar det tid att bygga upp ett sådant. När det väl är uppbyggt finns det fler potentiella köpare.

Det finns ju exempel på att sämre produkter hos ett inarbetat varumärke säljer bättre än jättebra produkter från ett mindre etablerat märke. Utgör produkterna dessutom en del av ett system blir det ännu svårare för den mindre etablerade att sälja.

//Lennart
 

Karl2

Aktiv medlem
För många är det objektivet, som gör bilden. Kamerahusen åter kommer och går. Det dumma i sammanhanget är att korskoppling skall vara så svårt att åstadkomma. Menar korskoppling som på en bilsläpvagn, elstiften på samma plats och standardiserat uttag och då passar vagnen för alla bilmärken.
 

Bengf

Aktiv medlem
Riktigt så svart och vitt är det nog inte. Sony är i alla fall ett starkare varumärke idag än det var för 2 år sedan. Man kan se det så också.

Om man inte tänker varumärke utan "verklig" verklighet beror nog din prognos på 10-falt mer sålda Canon-tillverkade A77 på att det finns så många fler Canonanvändare än Sonyanvändare där ute som vill uppgradera. Och det är en sanning som inte går att komma ifrån och som betyder oerhört mycket.

Sony tror säkert på sin satsning med EVF. Man tror säkert också på att den går att utveckla, fast kanske bedömde lite för optimistiskt läget att släppa A77 med så pass mycket "lag" i EVF. Men likväl tror jag inte A77 skulle snott så väldigt många köpare från Canon även om EVF:n varit betydligt mer färdig.

För att återgå till varumärke så tar det tid att bygga upp ett sådant. När det väl är uppbyggt finns det fler potentiella köpare.

Det finns ju exempel på att sämre produkter hos ett inarbetat varumärke säljer bättre än jättebra produkter från ett mindre etablerat märke. Utgör produkterna dessutom en del av ett system blir det ännu svårare för den mindre etablerade att sälja.

//Lennart
Lennart det finns i din text hela raka svaret, jag har gång på gång försökt förmedla hur det verkligen ser ut. Det kan till och med vara så att även om vi räknar med Minoltatiden med Alphaobjektiv och hela köret, så liksom hjälper det inte.

Om vi håller oss till Canon så tog dom hand om yrkesfolket mycket tidigt, allt från F1:eek:r och du känner till dom bättre än mig, det går inte att komma ifrån detta faktum att det fick stor betydelse för framgången.

Visst andra märken såldes bla Konica som var billigare än Canon, Pentax hade också populära modeller. Det kan vara så att det går minst 20 Canonkameror på en Sony ( men jag ser då att Sony är färska på Systemkameror deras första 2006 med A100 som då kom nästan ett år efter Canon 20D )- först 2007 kunde Sony konkurera med 20D genom A700.

2007 kom 40D med 9st korsformade AF sensorer, 2010 kom A580 med 3st korsformade sensorer, Sony var inte först med allt. Betydligt fler användare ger per automatik mera kvarvarande Canonägare det är klara fakta som man inte rubbar på i första taget.


Självklart vill jag Sony allt väl och önskar framgång, kanske kan Nexarna och kameratypen RX100 håva in lite slantar, och att DD-stämpeln försvinner för gott.

//Bengt.
 

larsborg

Aktiv medlem
Sådär, ingen A77 kvar längre hos mig.

Och nästan inget annat Sony alls heller. Det som är kvar reas nu ut till fyndpriser.

Ni som har A77, passa på nu och skaffa det suveräna original vertikalgreppet till super reapris, 1600 kr!!!

Ett superskarpt macro-objektiv: Sigma 70/2,8 macro = 2 300 kr.

Även lite annat smått och gott, väska, trådlös fjärr, hot-shoe adapter för trehundra spänn

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?member=156898


Frakt ingår i allting och köper du rubb och stubb så drar jag av ytterligare 500 kr.!!!
Alltså 3 700 kr för alltihop med frakt!!!


Skynda fýnda :)


/Mats
Det har säkert aldrig varit tanken med ett FS Forum Sony, att en produkttestare, som har kamerahus och optik i några månader eller till nästa ny modell kommer ut på marknaden, - skall använda forumet för att påpeka det han säljer!
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag har en lite annan bild av mig själv än "produkttestare" och förhoppningsvis har jag bidragit med lite av mina erfarenheter som andra uppskattat att jag delat med mig av. Har använt min kamerautrustning väldigt flitigt och det mesta under lång tid, A580 t.ex. i två år. Hade egentligen tänkt att hoppa över A77, men fick så mycket synpunkter på att jag hade uppfattningar om den utan att ha riktig egen erfarenhet, så när jag fick ett tillfälle att köpa en förmånligt tog jag det. Kan säga efter några månader att den inte föll mig på läppen, trots att jag gav den en riktigt ärlig chans och därför har jag nu sålt den. Har ful förståelse för att andra gillar den till max, men jag trivdes inte riktigt med den helt enkelt.

Gör jag då nåt fel som säljer den?

Egentligen inte så mycket för min skull att jag berättar det här, grejerna blir nog sålda ändå, men eftersom det faktiskt är hyggligt prisvärt och i allra högsta grad hör till ämnet kan nog vissa som har just A77 tycka att det är bra att det synliggörs just här. Det finns en praxis i Sony-forumen att hänvisa till annonser på FS, både egna och andras. Kanske är andra bullar nu med den nya moderatorn, men då får han väl plocka bort det då.

Vad är det du retar dig på egentligen Lars?


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tycker det är okej att göra som Mats i detta speciella fall. Han har ju hela tiden redogjort för sina erfarenheter och upplevelser med A77 samt redogjort för varför han kommit till ett ställningstagande som innebär avveckling av ett system.

Just att det finns en väl redogjord historik bakom. Annars är ju detta inte ett annonsforum, men det förekommer i många trådar inlägg som: "Nu säljer jag av min xxxxx för att skaffa yyyyy".

Vidare tror jag inte att reaktionen ens skulle kommit om Mats haft ett Canonsystem och här skrivit att "nu säljer jag mitt Canonsystem för att köpa Sony".

Men i vanliga fall tycker jag det räcker med hänvisning till en annons på Köp/Sälj. Dock finns det ju folk som skaffat A77 och som kanske står i begrepp att skaffa ett vertikalgrepp men finner ett nytt vara dyrt så ett visst allmänintresse finns väl också.

//Lennart
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Var kanske lite klumpigt, men Anders får väl ta bort det om han vill. Var inte meningen att reta nån, eller att det skulle vara desperat för att kunna sälja, utan mer tipsa de som är på jakt efter ett vertikalgrepp mm. och det känns schysstare att erbjuda det här till sina kompisar först. VG gör sig verkligen bra på A77 tycker jag och Sonys originalgrepp måste vara de allra bästa i hela världen.

A77 är bra, riktigt bra, inget snack om det. För min del som vill skaffa en fullformatare fyller den inget behov och speciellt som att jag tänkte skaffa en NEX mini-systemkamera också. Det har varit planen hela tiden och ursprungligen att skaffa en A99 och ha A77 fram till dess.

Att jag nu istället väljer att inte fortsätta Sony-spåret och satsa på A99 är väl genomtänkt för mitt sätt att fotografera och jag tänkte redogöra för det lite mer utförligt i A99-tråden. Eftersom Nikon D600 som är den jag kommer att skaffa finns redan nu, finns ingen anledning att hålla kvar A77an. Eftersom jag nu inte har någon Sony-kamera alls så gör objektiv, vertikalgrepp och andra märkesspecifika tillbehör ingen som helst nytta för mig, varför jag såklart säljer dem.


/Mats
 

Barkismats

Aktiv medlem
Inte gör det mig något att du (eller någon annan för den delen) skriver om försäljning av prylar som är relevanta i tråden.
Lite tråkigt att både du och Lennart byter/har bytt märke. Ni har bidragit med mycket synpunkter, spekulationer, tankar och idéer i Sonytrådarna hittills. Det har varit både roligt och intressant.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Inte gör det mig något att du (eller någon annan för den delen) skriver om försäljning av prylar som är relevanta i tråden.
Lite tråkigt att både du och Lennart byter/har bytt märke. Ni har bidragit med mycket synpunkter, spekulationer, tankar och idéer i Sonytrådarna hittills. Det har varit både roligt och intressant.
Håller med.
 
ANNONS