FlyerOne
Aktiv medlem
Gjorde han? Nikon tillverkade ju t.o.m D300s där!---
Ken Rockwell gick totalt upp i taket, och visade till och med klisterlappen på undersidan att kameran var tillverkad i Thailand eller Taiwan, det var minsan inte Nikon.
.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gjorde han? Nikon tillverkade ju t.o.m D300s där!---
Ken Rockwell gick totalt upp i taket, och visade till och med klisterlappen på undersidan att kameran var tillverkad i Thailand eller Taiwan, det var minsan inte Nikon.
Nä, såklart inte, men antalet bilder man kan ta i sekvens innan kameran saktar ner påverkas.
Hur då? Minnet i en buffert är mycket snabbare än flashminnet i ett minneskort.Ja kanske, men också att olika tillverkare möjligtvis syr ihop det hela på så sätt att buffert och minneskort hjälper varandra
Jag vet faktiskt inte om det är så att bufferten på vissa kameror redan släpper iväg bilder till minneskortet från första bild, någon kanske vet detta.
Menar du på fullt allvar att om man jämför sensorer av samma generation och storlek så ger alltid den med högre antal Mp bättre bildkvalitet? Så antal fotoner per ytenhet har ingen betydelse längre? När inträffade det paradigmskiftet? Jag erkänner villigt att jag inte följt teknikutvecklingen den senaste tiden särskilt noga.
Jag har nog haft tre olika och det var rätt stor skillnad på dem. Ett var inte ens bra mekaniskt. Gick ojämnt.
Har man tur och får ett som passat bra ihop med kamerahuset så har även jag tyckt att det varit hyfsat. Mats L. tyckte väl ungefär likadant vad jag minns
Helt korrekt. Det blev tumult och bekymmer att 7D inte klarade som utlovat 8b/s utan 7b/s en marginell ökning från 50D, innan ett snabbare minneskort kom på plats, en stor lättnad och glädje att bekymmret låg hos minneskortet, och som du skriver antalet Raw-bilder steg dramatiskt.
Ifall man talar med provideofotografer så är ett typiskt uttalande - "Ingen skulle DRÖMMA om att köpa något annat än Sonys grejer, pga av deras överlägsna service."
Så antal fotoner per ytenhet har ingen betydelse längre? När inträffade det paradigmskiftet? Jag erkänner villigt att jag inte följt teknikutvecklingen den senaste tiden särskilt noga.
/Torbjörn

De har det för sina videosystem för TV- och filmbolagen. Där dominerar Sony totalt, inte bara för att de har de bästa videokamerorna, utan också den bästa pro supporten. Ifall man talar med provideofotografer så är ett typiskt uttalande - "Ingen skulle DRÖMMA om att köpa något annat än Sonys grejer, pga av deras överlägsna service."
Och inte heller att förglömma 60D m.fl.
Hela serien ser väl snarare ut såhär: D30-D60-10D-20D-30D-40D-50D-60D
Sen kan man ju alltid stoppa in även 20Da ifall man vill ha den ännu längre.
.
Vilken effektiv pixelyta menar du är störst i förhållandet till dödutrymmet emellan?
Interpolation är ett sätt att lösa detta problem.---
Ang AF sensorer på huvudsensorn. Skymmer dessa inte bildpunkter??????Krävs det inte interpolation just där ?? Frågat inan men inte fått svar.
Mycket illustrativt (men det är nog lätt att villa bort sig med synvillor om man ska göra den bedömningen visuellt; jag rekommenderar att man räknar ut skillnaden ...)
Men är "photosites" alltid runda?
Har man inget mellanrum mellan "photosites"? Är detta mellanrum lika stort oavsett pixeltätheten?

Var uppstod detta tumult? Dvs vem gjorde ett test som visade detta?
Men det är mycket tveksamt att kalla varje modell i den serien för en generation. Jag skulle nog vilja säga att den serien utgörs av 5 (eller kanske 6) generationer (baserat på sensorerna).
Ny mjukvara laddas inte så gärna in i gamla kameror. För tillverkaren är den senaste nya mjukvaran en ny versionsnummer på hela kameran. En ny kamera behöver inte vara annat än samma mekanik i ny påse.
???
Kan du formulera om, eller kan någn annan uttolka det?
Menar du alltså att tillverkare helst inte släpper uppgraderad programvara, utan hellre lanserar en ny kameramoell, typ A78 som är samma som den tidigare, fast med ny programvara?
Om det är det du menar så ttror jag du har helt fel. Varken kund eller leverantör vill ha "samma mekanik i ny påse. Det måste till någon förändring.
Däremot vill man ju såklart återanvända komponenter i fler kameramodeller. Nuförtiden föråldras en systemkamera i förtid pga man inte kan byta "film"- Det som blir omodernt fort är elektroniken, medan mekaniken och även "påsen" kan hålla flera generationer.
Därför är det på tiden att någon (Sony?) släpper en påkostad kameramodell (för att det ska var attraktivt att bara byta ut delar av inkråmet måste resten vara "state of the art") där elektrnikpaketet med sensorn är uppgraderingsbart. Efter två år byter man ut en modul och har en helt ny kamera, fast har återanvänt chassi och mekanik mm.
/Mats