Annons

Sony systemkamera - frågor och tankar inför köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Arro

Medlem
Är ute efter en Sony, och har varit och tittat på A65 vilken sitter som hand i handske för mig.

Prismässigt ligger den lite högt; funderar därför på en begagnad A35, eller en A580.

De elektroniska sökare jag testat innan A65 har allihopa varit undermåliga, men A65 verkar fungera bra här, under den stund jag testat den.

A580 har ju en vanlig sökare, vilket förstås är en fördel om den eletroniska sökaren inte håller bra klass...

Några tankar kring detta:

- Håller sökaren i A35 anständig klass? Även med glasögon (A65 funkade mycket bra för mig)
- Är greppet hos A580 ungefär lika stort som A65?
- Funkar A580 bra för glasögonbärare?
- Prismässigt var ska A580 respektive A35 ligga (beg) ?

De begagande Sony jag hittar på annons tycker jag generellt ligger högt. Har själv sålt mycket begagnat, men inte köpt så mycket; kan inte fatta att folk tar i så mycket.

Tacksam för synpunkter från de som har erfarenhet från Sony.

/T

Har själv funderat på Sony och då A77 men det som får mig att inte välja Sony är det dåliga utbudet av objektiv och höga priser :(

Har själv funderat på Sony och då A77 men det som får mig att inte välja Sony är det dåliga utbudet av objektiv och höga priser :(

Ok, men du känner kanske inte till att Sony är helt kompatibla med Minoltas gamla Autofokus-linser?
Det finns hur mycket som helst av bra kvalitet att köpa begagnat...

Tamron gör dessutom flera av sina riktigt fina objektiv med sony-fattning; exempelvis 17-50 2,8 eller 60 mm 2,0 Macro

Fast Minoltas gamla objektiv är både överprissatta och övervärderade i prestanda.
Jag valde Sony, men har ångrat det flera gånger i jakten på ett teleobjektiv och hade köpt en 5D Mark II om jag fått välja idag.

Däremot så är NEX-systemet mer intressant.

Fast Minoltas gamla objektiv är både överprissatta och övervärderade i prestanda.
Jag valde Sony, men har ångrat det flera gånger i jakten på ett teleobjektiv och hade köpt en 5D Mark II om jag fått välja idag.

Däremot så är NEX-systemet mer intressant.

1000 kr beg-pris (typiskt ute på nätet) för en 70-210 med fast ljusstyrka 4, relativt gediget byggd och med anständig skärpa redan vid full bländaröppning eller 5-600 för en 28-105 3,5-4,5, alternativt det tredubbla för deras 28-135 (samma ljusstyrka) kan väl knappast anses vara överprissatt?
Allihop är erkänt bra gluggar, och det finns fler exempel från Minolta. 35-105, 28mm 2,8, 100-200, 35-70.
De enda nackdelarna jag kan se är något långsam autofokus och att objektiven generellt sett är tunga (mycket glas).

Varför NEX-systemet skulle vara så intressant kan jag inte förstå.
Det största känntetecknet för det är ju det ytterst påvra utbudet objektiv, alternativt att du får köra med adapter, vilket får till följd att det lilla kamerahuset hamnar helt i obalans till det (oftast) stora objektivet som monteras på. Dessutom ofta inte med autofokus-koppling.

Jag respekterar naturligtvis din åsikt, men tänk att man kan tycka så olika! ;-)

ps. Ska bli intressant att få din kommentar ds.

Senast ändrad:
Jag förstår inte heller att Minoltas gamla gluggar skulle vara dyrare än de smakar. Om man jämför svenska priser med ebay så ligger de snarare i underkant. En av anledningarna till att jag valde Sonysystemet var att det finns så stora möjligheter att göra fynd på begagnatmarknaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto