Annons

Sonyobjektiv på Nikon Z

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Någon som har testat "Megadapt ETZ21", adapter för Sonyobjektiv på Nikon Z6/7/9? Den påstås fungera bra med Sonys egna objektiv på Z med denna adapter (även APSc) men undrar hur det förhåller sig med tredjepartsobjektiven, ex.vis Tamron. Har läst någonstans om tveksam passform mellan objektiv och adapter. Skulle vara intressant om någon har erfarenhet om detta.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är det ett tamron objektiv till Sony borde väl passformen vara densamma med adaptern.
I teorin, men det är små toleranser och ibland verkar tredjepartstillverkare skilja sig något lite när de naturligt nog inte använder bajonett från originaltillverkerkaren. Om man då tänker sig att man får 1+1 på skillnaden med adaptern istället för 1-1 så kan det möjligen bli lite sådär. Det sagt utan att ha någon erfarenhet av denna typ av kombination.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Det handlar ju inte bara om passform utan även om överföring, gissar jag. Tyvärr visade det sig att Tamrons objektiv (i alla fall vissa, inklusive det jag hade) för Nikons F-fattning inte fungerade på Z-serien, med Nikons egen adapter FTZ II. Då är väl risken stor att det även gäller med en adapter från Sony till Z.
 

lonian

Aktiv medlem
Det handlar ju inte bara om passform utan även om överföring, gissar jag. Tyvärr visade det sig att Tamrons objektiv (i alla fall vissa, inklusive det jag hade) för Nikons F-fattning inte fungerade på Z-serien, med Nikons egen adapter FTZ II. Då är väl risken stor att det även gäller med en adapter från Sony till Z.
Fungerade inte manuellfokus?
 

Snuddas

Aktiv medlem
Eftersom få (eller kanske ingen) verkar ha erfarenhet av Megadap etz21 kan jag dela med mig av mina nya rön då jag nu skaffat hem ett exemplar av denna. Mina farhågor vad gällde passform för bajonetterna verkar inte vara så allvarligt som jag trodde. Adaptern passar bra på dom två Z-hus som jag använder, Z7 och Z50. Jag har prövat tre Tamron avsedda för Sony: 17-28/2,8, 28-75/2,8 och 70-180/2,8 på båda husen och det första och sista objektivet passar utan anmärkning på adaptern medan 28-75:an går lite väl trögt på och är aningen svår att få av, men kan väl ändå anses vara ganska ok om man vet om att montaget kräver viss omtanke. I inget fall syns någon skada eller eljest något märke på vare sig kamerahusets, objektivens eller adapterns anslutningsytor efter några monteringar.

Den elektroniska funktionen mellan ”Tamron för Sony-objektiven” via adaptern till Z verkar fungera såsom utlovat av tillverkaren. Alla AF-inställningar funkade utan anmärkning, t.o.m. ögonAF och följande AF. Något förvånande, måste jag tillägga, är att af-funktionen är lika snabb som om objektiven suttit på Sony A7III (där dom brukar sitta). Såvitt jag kan bedöma funkar också IBIS (gäller Z7) precis på samma sätt som med Z-objektiv. Alla bilder som jag tagit för att testa inställningar har hittills skett inomhus och längre än så har jag inte kommit för stunden. Men det finns såklart många andra funktioner i överföringen som jag kommer att testa efterhand som jag använder adaptern.

Den här adaptern är ju ursprungligen framtagen för att sätta Sonyobjektiv på Nikon Z-hus men något ”äkta” Sony-objektiv har inte jag i min samling. Däremot ett par Samyang för Sony. Dessa har tydligen en annan tolerans i passningen till adaptern! Dom fäster alldeles för lätt och glappar en aning efter att dom klickat fast. Dessutom uppför sig kamerorna märkligt genom att spontant visa en icke vald menybild på displayen. Verkar vara något i elektroniken som inte är kompatibelt. Dessa bör inte användas på denna adapter!

Jag måste säga att Megadap ser ut att vara ett trevligt tillskott i min kameraväska då jag nu kan använda mina fina Tamronobjektiv för Sony på Nikon Z7. Hade annars tänkt köpa dom tre i Z-tappning så småningom men kan nu behålla dom som jag har. De två första, nämnda ovan, finns ju som Nikkor Z och den tredje kommer i Z-skrud till våren.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Pröva att gå till "Kamda" (Googla!). Dom har "piratadaptrar" från olika tillverkare, ofta kinesiska. Vanligen är dom utan kontakter, dvs ingen elektronisk överföring, allting fungerar manuellt, men det fungerar!
hmmm, Ingen AF ser jag personligen inte som att det fungerar, snarare tvärtom...
Men jag uppskattar svaren.
 
ANNONS