Annons

Tamron 90 mm macro ver II för Nikon Z

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomo53

Aktiv medlem
Hejsan. Jag har en Nikon Z6 och funderar på ett Tamron 90 mm macro verson II. Har haft den tidigare versionen till en D610 bl.a och var mycket nöjd med den. Min fråga är egentligen om den fungerar bra i hop med Z modellerna med adapter (som jag har). Någon som har kombinationen och kanske kan ge ett omdöme innan jag bestämmer mig.
 

AWid

Aktiv medlem
Hejsan. Jag har en Nikon Z6 och funderar på ett Tamron 90 mm macro verson II. Har haft den tidigare versionen till en D610 bl.a och var mycket nöjd med den. Min fråga är egentligen om den fungerar bra i hop med Z modellerna med adapter (som jag har). Någon som har kombinationen och kanske kan ge ett omdöme innan jag bestämmer mig.
Antar att du med "version II" menar den med silverringen närmast kamerahuset men i övrigt samma beteckningar som föregångaren (version I om man kallar den så.
Är osäker, men tror inte den fungerar med Z-modellerna. Hittar i alla fall ingen info om detta på Tamrons hemsida. Har själv den äldre modellen (version I Tamrons modellbeteckning F004) som jag har uppdaterat mjukvaran i och nu använder till dels en Z 6 och dels en Z 8. Uppdateringen gjordes av Kameraservice i Kungsör som är Tamrons Svenska reparationsverkstad.

Kolla med Kameraservice, telefon 0227-12740, eller mail info@kameraservice.se så kan de ge rätt uppgifter om objektivet och om det går att uppdatera mjukvaran även i denna modell.
 

Tomo53

Aktiv medlem
Antar att du med "version II" menar den med silverringen närmast kamerahuset men i övrigt samma beteckningar som föregångaren (version I om man kallar den så.
Är osäker, men tror inte den fungerar med Z-modellerna. Hittar i alla fall ingen info om detta på Tamrons hemsida. Har själv den äldre modellen (version I Tamrons modellbeteckning F004) som jag har uppdaterat mjukvaran i och nu använder till dels en Z 6 och dels en Z 8. Uppdateringen gjordes av Kameraservice i Kungsör som är Tamrons Svenska reparationsverkstad.

Kolla med Kameraservice, telefon 0227-12740, eller mail info@kameraservice.se så kan de ge rätt uppgifter om objektivet och om det går att uppdatera mjukvaran även i denna modell.
Jo, det är den modell med silveringen. Jag ska kolla med Kameraservice och höra vad de säger. Tack för tipset!
 

larsol

Aktiv medlem
Jag hade tidigare G2 modellen och den hackade i AF i både min och kompisens Z kameror, hjälpte inte med uppdatering, köpte nikons Z MC 105 i stället.
 
Senast ändrad:

Tomo53

Aktiv medlem
Jag hade tidigare G2 modellen och den hackade i AF i både min och kompisens Z kameror, hjälpte inte med uppdatering, köpte nikons MC 105 i stället.
Jag har tittat på NIkons men Tamrons ska vara skarpare sägs det. Annars vill jag helst ha originalobjektiv för att slippa problem med programmering och annat som kan ställa till det. Det kanske lutar åt Nikons iaf.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har tittat på NIkons men Tamrons ska vara skarpare sägs det. Annars vill jag helst ha originalobjektiv för att slippa problem med programmering och annat som kan ställa till det. Det kanske lutar åt Nikons iaf.
MC är alltså objektivet direkt till Z, inte det äldre till F (som inte har något MC i namnet) som jag misstänker att du syftar på.
 

Tomo53

Aktiv medlem
Tamrons 90 mm går inte att uppdatera till Nikon Z enligt Kameraservice. Då vet jag det. Då kan jag räkna bort det objektivet.
 

Tomo53

Aktiv medlem
Z MC 105 är ju väldigt billig i dag och dessutom slipper man FTZ.
Nja, det är ändå dubbla priset mot ett begagnat AF-S objektiv. Men när det kommer ut begagnat så kan det vara intressant. Jag fotar så sporadiskt så det är inte läge att lägga så mycket på ett nytt objektiv.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har tittat på NIkons men Tamrons ska vara skarpare sägs det. Annars vill jag helst ha originalobjektiv för att slippa problem med programmering och annat som kan ställa till det. Det kanske lutar åt Nikons iaf.
Skarpare enligt vem? Z105/2.8 är det skarpaste objektiv jag nånsin använt.
 

larsol

Aktiv medlem
Nja, det är ändå dubbla priset mot ett begagnat AF-S objektiv. Men när det kommer ut begagnat så kan det vara intressant. Jag fotar så sporadiskt så det är inte läge att lägga så mycket på ett nytt objektiv.
Jag gav 7000:- för ett begagnat Z 105
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Mitt Tamron 90/2,8 generation 1 VR kanske man kan kalla den, AF hackade en hel del på Z6ii och gick tillslut sönder. Det hade funnits en FW fix om jag hade skickat in den innan den gick sönder. Köpte en Nikon 105/2,8 i F fattning och den har fungerat fint. Köpte dock för ett tag sen en Nikon 105/2,8 i Z fattning. Har gjort en skärpetest men har inte fått utvärderat det fullt än, men ingen större skillnad skulle jag säga. Objektivet i Z är lite tystare och känns lite mer gediget. Jag redovisa skärpan när jag väl får det klart om någon vecka
 

Tomo53

Aktiv medlem
För mig blev det en AF-S 105/2.8. Hittade en till ett bra pris. Eftersom jag har en adapter så kan jag använda den. Det kommer mest bli lite sporadiskt fotografering med den så den kommer att bli bra. Har i övrigt en Z 24-120/4 som jag köpt ny. Den använder jag till det mesta i övrigt, och den är riktigt bra. Hade tidigare en AF-S 24-120/4 som inte var i klass med Z versionen. Skillnaden var märkbar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fördelarna med Z-fattningen är störst på korta brännvidder. Ett 105mm-objektiv borde leverera bra med FTZ-adapter på en Z6, och precis lika bra som det gör på en D610. Har faktiskt själv sneglat på AF-S 105 Macro, då det säljs jättebilligt begagnat just nu.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag menar AF-s versionen. Z versionen är det nog inget som slår till Nikon.
Fast kör man det som makro plåtar man ju inte på full glugg ändå och nedbländat är ju skillnader i skärpa i regel på makron akademiska. Så alla alternativen ör nog i praktiken skarpa nog som makro. Som kort tele för allmänfoto på full glugg finns såklart skillnader mellan de bästa och sämsta men överlag början man på en hög lägstanivå.
 
ANNONS