Annons

Soptunne-knappen

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Eftersom jag inte fotograferat så mycket med LiveView har jag inte tänkt på detta tidigare, men jag upptäckte mest av en slump att knappen märkt med en soptunne-symbol har en helt annan funktion i det läget. Den har ingenting med radering eller borttagning att göra i det läget utan används för att flytta fokuseringsrutan. Jag kan förstå att man vill spara in på fysiska knappar av många skäl, både utrymme och ergonomi t.ex., men att just den knappen ska användas känns väldigt ologiskt, speciellt som det inte finns någon som helst antydan om funktionen i märkningen av knappen. Detta verkar vara generellt för Canons systemkameror. Jag kommer troligtvis framöver att använda den knappen flitigt vid LiveView-fotografering.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag blev tvungen att prova, det händer absolut ingenting när man trycker på den. Istället flyttas fokuseringsrutan runt med joysticken (7DmkII).
Vilken modell provade du med?
 

martley

Aktiv medlem
Jag blev tvungen att prova, det händer absolut ingenting när man trycker på den. Istället flyttas fokuseringsrutan runt med joysticken (7DmkII).
Vilken modell provade du med?
Det var 200D jag testade med. Fast efter lite mera tester så upplever jag att egentligen det enda som händer är att den lilla fokusrutan tänds så att man ser den. Det går lika bra att bara peka på skärmen så tänds också rutan och den hamnar då där man pekar. Annars kan man flytta runt den med pilarna runt SET-knappen. (Finns ingen joystick på den modellen) Men det är klart enklare att bara peka.
På en gammal 1000D jag också testat på flyttar soptunneknappen bara tillbaka fokusrutan till mitten av skärmen.
Det kanske händer mera saker bakom kulisserna som jag inte förstått, man får kanske ta och leta upp användarhandboken, men på det stora hela ser jag en viss användbarhet av knappen i alla fall, även om soptunnesymbolen på den är lite förvirrande.
 

BAHögqvist

Ny medlem
Radera-knappen används för att återställa fokuspunkten till centrum om man flyttat den med hjälp av joysticken / pilarna / touchskärmen.
Detta gäller Canon 80D och EOS R, förmodligen gäller det även övriga modeller.
 

martley

Aktiv medlem
Radera-knappen används för att återställa fokuspunkten till centrum om man flyttat den med hjälp av joysticken / pilarna / touchskärmen.
Detta gäller Canon 80D och EOS R, förmodligen gäller det även övriga modeller.
Ja, efter att ha studerat manualen så är jag ganska säker på att du har rätt i detta. En bieffekt är att rutan även visas ifall den inte är synlig. Samma knapp används även för att återställa förstoringsrutan ifall man valt att förstora bilden i LiveView-läge.
Dessutom finns förstås en hake: fokusrutan visas bara i vissa fokuseringslägen, den kommer inte fram vid manuellt fokus t.ex.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Då är det ju lite logiskt med ”soptunna” = ”släng specialinställningen och återgå till utgångsläget”
 
ANNONS