Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
sortering i lightroom
- Trådstartare herja
- Start datum
Geting
Aktiv medlem
Man drar och släpper. I grid mode (kommando G) så klickar du (vänster musknapp) mitt på ikonen för bilden (ej på ramen runt ikonen), håller ner musknappen och drar bilden till den position som önskas och släpper. Det går även att dra och släppa i filmstrippen längst ner. Möjligtvis måste man välja "user order" under "sorting" innan man börjar dra och släppa ikoner, har inte möjlighet att kolla det just nu
alfin
Aktiv medlem
Du kan inte manuellt sortera 'Folders' eller 'Collections' på högsta nivån, dvs när du ser bilder från flera underliggande kataloger eller samlingar. Detta ser du enkelt genom att ta fram sorteringsfunktionen i 'Library' modulen ('Grid mode'). Klicka på 'Sort:', i en underliggande nivå, så ser du alternativet 'User Order', klicka på 'Sort:' i en överliggande nivå, då saknas detta valalternativ.
Varför vill du sortera bilderna i en manuell ordning? Om det är för att se dina 'Picks', alltså se dina valda bilder först, föreslår jag att du istället använder filterfunktionen. Använd flaggor, stjärnor och färger för att sortera och selektera dina bilder och därefter använd filterfunktionen för att se just de bilder du vill se. Detta är styrkan med databashanteringen och filtreringsmöjligheterna.
Om du vill skapa en speciell ordning för 'Slideshow' och/eller 'Web', är det enklaste att markera de bilder du vill ska ingå, överför dem till en 'Quick Collection' genom att trycka 'B' efter att du markerat bilderna. Detta kan du göra från flera olika 'Folders' och på så sätt samla dem alla i din 'Quick Collection'.
Från 'Quick Collection' kan du enkelt dra dina markerade bilder till en mer permanent 'Collections' (som du skapat på underliggande nivå), och där (eller i 'Quick Collection') kan du sortera dem manuellt i den ordning du vill. Töm sedan din 'Quick Collection' genom att trycka 'Ctrl+Shift B'.
Enkelt va?
Mvh/Lars-Erik
Varför vill du sortera bilderna i en manuell ordning? Om det är för att se dina 'Picks', alltså se dina valda bilder först, föreslår jag att du istället använder filterfunktionen. Använd flaggor, stjärnor och färger för att sortera och selektera dina bilder och därefter använd filterfunktionen för att se just de bilder du vill se. Detta är styrkan med databashanteringen och filtreringsmöjligheterna.
Om du vill skapa en speciell ordning för 'Slideshow' och/eller 'Web', är det enklaste att markera de bilder du vill ska ingå, överför dem till en 'Quick Collection' genom att trycka 'B' efter att du markerat bilderna. Detta kan du göra från flera olika 'Folders' och på så sätt samla dem alla i din 'Quick Collection'.
Från 'Quick Collection' kan du enkelt dra dina markerade bilder till en mer permanent 'Collections' (som du skapat på underliggande nivå), och där (eller i 'Quick Collection') kan du sortera dem manuellt i den ordning du vill. Töm sedan din 'Quick Collection' genom att trycka 'Ctrl+Shift B'.
Enkelt va?
Mvh/Lars-Erik
alfin
Aktiv medlem
MWPhoto skrev:
En anledning att dra bilderna till en egenbestämd ordning har jag förstått kan vara att man sedan vill exportera dom och samtidigt döpa om dom i batchen för att sedan få bilderna i den ordningen på en CD till kund.
Och det går alldeles utmärkt att göra från en 'Quick Collection' eller 'Collection'. Prova själv så ser du hur det fungerar.
Mvh/Lars-Erik
herja
Aktiv medlem
sortering
Tack, ska pröva. Anledningen till att jag vill sortera är att bilderna har hamnat i annan ordning än hur jag tog dem. Jag kör med filnamn istället för keywords, har använt både ACD och photoshop album och ordningen har kastats om efter hand. Har stort behov av sorteringen.
Tack, ska pröva. Anledningen till att jag vill sortera är att bilderna har hamnat i annan ordning än hur jag tog dem. Jag kör med filnamn istället för keywords, har använt både ACD och photoshop album och ordningen har kastats om efter hand. Har stort behov av sorteringen.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
hej
jag e klart benägen hålla med lars-erik
det finns ju en anledning man söker systemstöd då ens minne o filnamns-spåret tagit ut sin rätt och utgör et problem.
dvs man bör se på lösningar som håller i ens flöde, och som lars-erik skirver så kommer man rätt fort in i att olika steg i ens flöde kräver olika sorteringar, i första steget vill i vart fall jag se likartade bilder tillsammans, kan ju besökt ett ställer gått runt så jag har samma motiv först o sist i filnmanssortering men i ett bildspel osv vill jag ju ha en annan ordning
jag e klart benägen hålla med lars-erik
det finns ju en anledning man söker systemstöd då ens minne o filnamns-spåret tagit ut sin rätt och utgör et problem.
dvs man bör se på lösningar som håller i ens flöde, och som lars-erik skirver så kommer man rätt fort in i att olika steg i ens flöde kräver olika sorteringar, i första steget vill i vart fall jag se likartade bilder tillsammans, kan ju besökt ett ställer gått runt så jag har samma motiv först o sist i filnmanssortering men i ett bildspel osv vill jag ju ha en annan ordning
falke
Aktiv medlem
Till windows finns gratisprogrammet Faststone som kan hjälpa till med sortering och att sedan döpa om filerna på ett sätt så att sorteringen håller i filhanteraren och andra program. Det finns även en funktion för att rätta till det kända problemmer där filhanteraren inte klarar av att hålla rätt på numrerade filer.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
japp, o de e bra ju.
RenameMaster använder jag, men man bommar poängen om man behöver flera olika ordningar
RenameMaster använder jag, men man bommar poängen om man behöver flera olika ordningar