Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara bilder efter plåtning, backup etc?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Jag har fortfarande inte hittat en bra lösning att spara ner mina bilder. Hur gör ni andra fotografer? Bränner ni alla originalfiler på en skiva direkt efter plåtning och sen utifrån skivan? Bränner ni på massa olika skivor, sparar på flera hårddiskar? Hur gör ni? Man är ju lagom rädd att bilder från ex bröllop och sånt som inte kan tas om bara ska försvinna ex vi brand eller datorcrash.

Efter en plåtning drar jag in alla bilder på en intern disk som är speglad (inte raid, utan den speglas med schemalagd carbon copy-filkopiering varje natt. Mjukvaruraid körde jag tidigare, men det strulade rejält en gång, så aldrig mer för min del) och detta i en datum_projekt-baserad filstruktur.
På denna interna arbetsdisk ligger även Projekt-mappar där bilderna jag arbetar på/är klar med hamnar.

När ett projekt är klart och levererat flyttar jag råfilerna och projektmappen till en extern disk. När denna externa disk är full scannar jag hela disken med programmet FileFinder som gör små (1024)-tumnaglar på ALLA filer på hela hårddisken och sparar det i en speglad filstruktur på den interna disken. Där har jag alltså mini-kopior på alla mina externa diskar och det tar nästan ingen plats alls. Behöver jag någon gång komma åt en högupplöst fil/råfil så avslöjar sökvägen till tumnageln exakt vilken hårddisk samt sökväg det är till orginalet.

Sen lägger jag dessa externa diskar i en bokhylla och låter dem ligga. Där har jag nu nånstans runt 8 terrabytes med bilder, och samtidigt ett par gigabytes i en speglad struktur (om än i enbart 1024-jpeggar) lokalt.

Detta har funkat bra för mig länge, och jag har hårdkört de flesta bilddatabasprogrammen för att hitta en bättre lösning, men än så länge har jag inte hittat något mer öppet och smidigt (fast just nu är jag inne i en ny Aperture 2.1-period som i princip gör exakt likadant förutom att jag inte kommer åt de små jpeggarna manuellt).

Den felande länken i mitt arbetsflöde är att hårddiskarna på hyllan inte är backuppade, utan bara ett arkiv. Går en hårddisk sönder (vilket de ju gör) så är de högupplösta borta. Men jag har inte råd att dubblera mitt arkiv.

Hrm, verkar vara en ok lösning. Men som du även nämner så är man körd om hårdiskarna på hyllan går sönder.

Söker fler tips!

Min man hade ett tips om att skaffa en extern kabinett med 4 diskar i. Varpå man gör raid 1 per disk par.
När 2 är fulla tar man ut och arkiverar. Dessa är då identiska.

Ett sådant här alternativ skulle vara några hundralappar billigare än tex köpa 2 vanliga externa hårddiskar och ha i hyllan alt göra extra backuper på DVD skivor av de man har i hyllan.

Jag körde tidigare med "interna"-drivar (som satt i en extern kabinett) för att de var billigare per styck, men också mer exponerade, lite knöligare att koppla in och väldigt, väldigt fult :).

Speglade diskar som arkiverats, där den ena ligger på hyllan och den andra på annan ort är givetvis det ultimata. Blir det inte så mycket diskar är det inte så dyrt heller.

Ett intressant dilemma dock med dubbla diskar vid arkivering är att såfort de blivit arkiv-diskar, då får man ALDRIG ändra på innehållet på en eftersom man förlorar speglingen. Låter kanske självklart, men i praktiken är det lätt att hamna i situationen att man står i valet att spara någonting nytt som hör till ett projekt som man höll på med för 2 år sen, på den gamla arkivdisken för att hålla materialet samlat på ett fysiskt ställe... Jobbiga problem man kan bekymras över va? :)

Jag har en media server med raid 5, då förlorar du en volym i lagringskapacitet, men i gengäld kan du återskapa all information ifall en hårddisk packar ihop. Sen gör jag "regelbunden" backup till en nätverkshårddisk.

Det enda jobbiga är ju ifall t ex ett virus slå ut samtliga volymer i nätverket, eller om någon taskig person skulle stjäla datorn. Därför har jag nätverkshårddisken avstängd den tid jag inte gör backup.

Jag har inte fullt ut kommit igång med Light Room ännu, men jag förutsätter att man kan spara en hel del jobb genom att även ha bra backuper av LR-databasen (eller Aperture om man kör det).

David, du körde LR, va? Du kanske vet mer om detta?

Jag kör både LR och Aperture, och båda har ju sina sätt att lösa backupfrågan genom att backuppa databasen. Dock kräver detta förståss att man låter LR/Aperture trycka in alla bilder i databasen istället för att köra referenser till orginalfilerna.

För mig funkar det inte alls att låta alla bilder ligga fysiskt i en och samma databas, så därför använder jag inte LRs/Apertures backuplösning.

I LR-fallet så har jag en unik projektfil per projekt, så jag använder inte LR som ett DAM-system alls vilket jag gör i Aperture.

David> När jag ändå har dig på tråden,
När jag sparar bilder i tiff fil dyker "Tiff options" upp. Och flera gånger har jag märkt att den själv väljer olika val. Ibland är image compression "none" ifyllt, ibland står det på "zip". Även pixel order, byte order, layer compression är olika ifyllt. Varför gör den så och vad ska det stå på?

Image Compression - där ställer du in om du vill att filen skall komprimeras så den tar mindre plats på hårddisken. Väljer du None så sker alltså inte detta, och fördelen är att det går mycket snabbare att spara/öppna filen. Personligen kör jag alltid None, för behöver jag komprimera filen för att t ex skicka den som mail eller liknande gör man det då istället (och inte i photoshop, utan med t.ex winzip eller liknande).

Väljer du dessutom JPEG-komprimmering så kommer bildkvaliteten försämras, men bildfilen blir väldigt, väldigt mycket mindre. Men kör då istället en vanlig jpeg-fil istället för att spara TIFFen med jpeg-komprimering.

Pixel Order - hade ingen aning om vad detta egentligen är, så jag googlade lite och hittade den här förklaringen som är vida överlägset mina förklaringar:

http://livedocs.adobe.com/en_US/Pho...WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-7763.html

Linis skrev:
David> När jag ändå har dig på tråden,
När jag sparar bilder i tiff fil dyker "Tiff options" upp. Och flera gånger har jag märkt att den själv väljer olika val. Ibland är image compression "none" ifyllt, ibland står det på "zip". Även pixel order, byte order, layer compression är olika ifyllt. Varför gör den så och vad ska det stå på?
Hoppas du fick ett bättre svar nu av David än du fick av mig för en månad sedan:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=93592

Märkligt att du ställer samma fråga i olika forum och till olika människor. Om du inte förstår svaret är det väl bättre du ber om ett förtydligande eller ställer ytterligare frågor i den tråd där du ursprungligen startat din fråga.

alfin skrev:
Hoppas du fick ett bättre svar nu av David än du fick av mig för en månad sedan:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=93592

Märkligt att du ställer samma fråga i olika forum och till olika människor. Om du inte förstår svaret är det väl bättre du ber om ett förtydligande eller ställer ytterligare frågor i den tråd där du ursprungligen startat din fråga.

Ledsen om jag trampade dig på tån, jag förstod, perfekt förklaring. Anledningen till att jag frågade David var pga vi pratar olika backup system. Tyckte frågan var relevant då jag undrade hur han gjorde. Komprimering ger ju som sagt mindre plats på hårddisken. Jag orkade inte formulera om frågan och därför kopierade jag den rakt av från min gamla tråd, därför blev det lite dubbelt svar. Det jag egentligen var ute efter vad detta som David skrev: Personligen kör jag alltid None, för behöver jag komprimera filen för att t ex skicka den som mail eller liknande gör man det då istället (och inte i photoshop, utan med t.ex winzip eller liknande).

Sorry!

ANNONS
Götaplatsens Foto